عرضه سیمان در بورس کالا جدی شد

گروه بورس کالا- سردار خالدی: هیات پذیرش بورس کالا به همراه انجمن صنفی تولید‌کنندگان در جلسه روز یکشنبه با پذیرش سیمان در بورس کالا به تفاهم رسیدند. میرزایی، دبیر هیات پذیرش بورس کالا طی گفت‌وگویی با خبرنگار دنیای‌اقتصاد درباره این جلسه اظهار داشت: در این جلسه به همراه انجمن صنفی تولید‌کنندگان سیمان، هیات پذیرش در مجموع به این نتیجه رسید که سیمان در بورس عرضه شود.

میرزایی در ادامه افزود: موضوع عرضه سیمان به بورس با توجه به اینکه نیازمند کار کارشناسی است قرار است به زودی با حضور هیات بورس کالا و انجمن صنفی تولید‌کنندگان درباره نحوه ورود و نحوه عرضه آن جلساتی برگزار کند.

وی با بیان اینکه اصل مدارک از شرکت‌های سیمان برای ورود به بورس کالا در حال اخذ شدن است، خاطرنشان کرد: نحوه عرضه سیمان برای بورس باید به گونه‌ای انجام گیرد که نوسانات قیمتی و مبادلات آن به شرکت‌ها ضرر نرساند، هرچند که با تمهیدات و آمادگی برخی از شرکت‌ها دولت نگرانی خاصی برای عرضه این محصول ندارد.

دبیر هیات پذیرش بورس کالا با اشاره به اینکه کارها برای انجام شدن زیاد پیچیده نیست، زیرا که در سال ۸۴ ۳۹ تا ۴۰ شرکت سیمانی را وارد بورس کرده‌ایم، تصریح کرد: نه برای هیات بورس و نه برای انجمن صنفی تولیدکنندگان مساله عرضه سیمان به بورس نگرانی ندارد و تنها مساله اجرایی آن باقی مانده که قرار است تا هفته‌های آتی این موضوع جنبه عملیاتی گرفته وهم تولید کننده و هم مصرف‌کننده بتوانند نیازمندی‌های خود را در بازار رفع کنند.

میرزایی از آمادگی سیمان کردستان برای عرضه سیمان در بورس و دادن نمایندگی سیمان فارس و خوزستان برای ورود سیمان به بازار خبر داد. به گزارش خبرنگار دنیای‌اقتصاد، با وجود اینکه دبیر هیات پذیرش بورس کالا از قطعی شدن عرضه سیمان به بورس خبر داده است، اما به نظر می‌رسد تولیدکنندگان سیمان هنوز برای عرضه محصول خود در بازار با هیات بورسی به توافق نرسیده‌اند و به نظر می‌رسد که با توجه به این اختلاف نظر مساله عرضه سیمان به بورس به زودی انجام نگیرد. گفتنی است، یک منبع آگاه در گفت‌و‌گو با دنیای‌اقتصاد از جلسات آینده تولیدکنندگان و هیات بورس برای تصمیم‌گیری و تفاهم درباره عرضه سیمان به بورس خبر داد.

معاملات نفت کوره، ابتدا نقدی و سپس آتی می‌شود .

گفتنی است؛ علاوه بر پذیرش سیمان دبیر هیات پذیرش بورس کالا در خصوص پذیرش نفت کوره نیز اظهار داشت: موضوع عرضه نفت کوره در بورس چهارشنبه هفته گذشته مطرح شد که قرار است در ابتدا شرکت پخش و پالایش نفت مستقیما نفت کوره را به صورت فیزیکی و معامله نقدی در بورس معامله کند و بعد از مدتی معاملات آتی آن نیز راه‌اندازی شود.

میرزایی در پایان با ذکر اینکه پخش و پالایش خود متقاضی حضور در بازار است، اما با توجه به چند قیمتی بودن نفت کوره باید نگرانی‌ها رفع شود، گفت: برای عرضه این محصول در بورس همانند قیر که در رینگ پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی عرضه شده، تمهیدات لازم برای دادوستد آن در حال تدوین شدن است.