مرکز خدمات فولاد ایران- انجمن فولاد جهان پیش‌بینی‌های جدیدی از وضعیت صنعت فولاد جهان در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ منتشر کرده است. طبق این پیش‌بینی در سال ۲۰۱۰ مصرف فولاد جهان ۷/۱۰ درصد رشد کرده به یک میلیارد و ۲۴۱ میلیون تن خواهد رسید، در حالی که سال ۲۰۰۹ افت ۷/۶ درصدی را تجربه نمود. این نشانگر بهبود پیش‌بینی پاییز ۲۰۰۹ است. با این برآوردها تقاضای فولاد جهان در سال ۲۰۱۰ از دوره قبل از بحران سال ۲۰۰۷ بیشتر می‌شود. در سال ۲۰۱۱ نیز تقاضای فولاد جهان ۳/۵ درصد بالا می‌رود و رقم تاریخی یک میلیارد و ۳۰۶ میلیون تن را ثبت می‌کند. جهش اقتصاد‌های نوظهور به ویژه چین، عامل اصلی این بهبود پیش از موعد خواهد بود.

اعضای کمیته اقتصادی این انجمن در ماه مارس به چین رفتند و این بررسی‌ها را قبل از آنکه افزایش قیمت سنگ‌آهن به این میزان تاثیر‌گذار شود، انجام دادند. از این رو خطر افزایش نوسان در قیمت مواد اولیه مهمترین نگرانی صنعت فولاد چین و مشتریان آن است.

ایده کلی این است که شرایط از پیش‌بینی اکتبر سال گذشته این انجمن بهتر خواهد شد. صنعت فولاد جهان در حال حاضر در جریان بهبودی قرار گرفته است. اقتصاد‌های نوظهور که در دوره رکود رشد اقتصادی مثبتی داشتند، همچنان رشد خوبی خواهند داشت و تقاضای فولاد جهان را در آینده بالا نگه می‌دارند. بهبود اقتصاد کشورهای توسعه یافته آرامتر بوده و پیش‌بینی رشد اقتصادی این کشورها در سال ۲۰۱۱ از سال ۲۰۰۷ کمتر است. نه تنها بهبود اقتصادی زود هنگام بوده، بلکه قوی‌تر از حد انتظار است. علت آن بسته‌های محرک اقتصادی و تکمیل موجودی انبار‌ها بوده است. نگرانی اصلی این است که سیاست‌های کلان اقتصادی پس از بحران چگونه با حفظ توازن مالی و فشار‌های تورمی برخورد می‌کنند.

مصرف فولاد چین در سال ۲۰۱۰ با ۷/۶ درصد رشد به ۵۷۹ میلیون تن خواهد رسید. در حالی که سال ۲۰۰۹ این رشد ۸/۲۴ درصد بوده است. میزان رشد اقتصادی فصل اول سال ۲۰۱۰ نشانگر آن است که این رقم بالاتر از این برآورد نیز باشد. در سال ۲۰۱۱ نرخ رشد اقتصادی ۸/ ۲ درصد خواهد بود که مصرف فولاد چین را به ۵۹۵ میلیون تن خواهد رساند. در سال ۲۰۱۱ چین ۵/۴۵ درصد مصرف فولاد جهان را خواهد داشت که در سال ۲۰۰۹ این رقم ۴/۴۸ درصد بوده است.

تقاضای فولاد هند در دوره بحران رشد ثابتی داشت و انتظار می‌رود در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ به ترتیب ۹/۱۳ و ۷/۱۳ درصد رشد نماید. در حالی که سال ۲۰۰۹ این رقم ۷/۷ درصد بوده است. در سال ۲۰۱۱ مصرف فولاد هند به ۷۱ میلیون و ۶۰۰ هزار تن می‌رسد.

مصرف فولاد سال ۲۰۰۹ آمریکا ۶/۴۱ درصد افت کرد و به ۵۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسید. با حساب روند بهبود اقتصادی و افزایش موجودی‌ها، در سال ۲۰۱۰ مصرف فولاد این کشور ۵/۲۶ درصد و در سال ۲۰۱۱ حدود ۵/۷ درصد رشد کرده به ۷۸ میلیون و ۱۰۰ هزار تن خواهد رسید و هم سطح مصرف سال ۱۹۹۱ خواهد شد. مصرف فولاد آمریکا، کانادا و مکزیک در سال ۲۰۱۱ مشابه سال ۱۹۹۳ خواهد بود.