مرکز خدمات فولاد ایران- قیمت صادرات سنگ‌آهن خلوص ۵/۶۳ درصد هند به کشور چین این هفته بالاتر رفت و به ۱۸۸ تا ۱۹۱ دلار در هر تن سی‌اف‌آر رسید. متوسط قیمت معامله این خلوص، ۱۸۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر بنادر اصلی چین است. اخیرا یک محموله ۷۰ هزار تنی از خلوص ۵/۶۳ درصد به قیمت ۱۶۵ دلار در هر تن فوب معامله شده که با حساب ۲۶ دلار کرایه حمل از پارادیپ، قیمت سی‌اف‌آر آن ۱۹۱ دلار در هر تن خواهد بود. هفته گذشته یک محموله ۳۰هزار تنی سنگ‌آهن خلوص ۵/۶۳ یا ۶۳ درصد ۱۸۱ دلار در هر تن سی‌اف‌آر چین معامله شد. حال قیمت‌های پیشنهادی ۱۹۲ تا ۱۹۳ دلار در هر تن سی‌اف‌آر است. به نظر بسیاری قیمت‌ها تا هفته آینده قطعا به ۲۰۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر خواهد رسید. برخی شایعات از انجام معاملاتی به قیمت ۱۹۵ دلار در روز سه‌شنبه خبر داده‌اند.

اوایل هفته منتهی به ۱۶ آوریل قیمت نهایی یک محموله ۶۰هزار تنی خلوص ۵/۶۳ یا ۶۳ درصد، ۱۶۳ دلار در هر تن فوب بود. روز ۱۶ آوریل دو محموله ۶۰ هزار تنی دیگر به قیمت ۱۶۳ و ۱۶۵ دلار در هر تن فوب از مناطق مختلف هند معامله شد. هفته گذشته یک محموله خلوص ۵/۶۳ یا ۶۳ درصد به قیمت ۱۸۵ دلار در هر تن سی‌اف‌آر و یک محموله ۶۳ یا ۵/۶۲ درصد ۱۸۰ دلار در هر تن سی‌اف‌آر از جنوب شرق هند معامله شد. کرایه حمل از جنوب شرق هند بسته به نوع کشتی بین ۲۹تا ۳۱ دلار در هر تن است.

رشد تقاضا موجب افزایش کرایه حمل سنگ‌آهن شد

کارشناسان بر این باورند که افزایش تقاضای سنگ‌آهن کشور‌های در حال توسعه، موجب بالا رفتن کرایه حمل در هفته‌های آتی می‌شود.

افزایش قیمت سنگ‌آهن همچنان بر خریداران فشار می‌آورد تا عرضه‌کنندگان جدیدی پیدا کنند. بزرگ‌ترین تاجر فلزات در چین گفته که در تلاش است چندین پروژه معدنی در موریتانی را بخرد.

سنگال نیز اعلام کرده است ۳ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تن منابع سنگ‌آهن با خلوص ۶۳ درصد در اختیار چین قرار می‌دهد.

برخی معتقدند که کرایه حمل با کشتی تحت تاثیر اعمال محدودیت واردات سنگ‌آهن در چین قرار خواهد گرفت، ولی به نظر آنها این محدودیت بیش از ۳ هفته طول نمی‌کشد و مسائل دیگری بر بازار تاثیر خواهد گذاشت.