مرکز خدمات فولاد ایران- انتظار آن می‌رود که تقاضای سنگ‌آهن جهان تا سال ۲۰۱۳ از میزان عرضه بیشتر باشد. با کاهش تقاضای چین و افزایش معادن سنگ‌آهن در سراسر دنیا، شرایط تغییر خواهد کرد. تقاضای سنگ‌آهن جهان از ۱,۶۶۳ میلیون تن در سال ۲۰۰۹ به ۱,۸۹۳میلیون تن در سال جاری و ۲,۰۵۷ میلیون تن در سال ۲۰۱۱ افزایش خواهد یافت.

در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ تولید سنگ‌آهن جهان به ترتیب ۱,۸۹۳ و ۲,۰۵۱ میلیون تن خواهد بود و در دو سال آینده ۴ تا ۶ میلیون تن کمبود سنگ‌آهن خواهیم داشت. انتظار می‌رود که این کسری در سال ۲۰۱۲ به ۴۲ میلیون تن برسد که تولید سنگ‌آهن جهان ۲,۲۱۳ میلیون تن خواهد بود؛ درحالی که تقاضای آن ۲,۲۵۵ میلیون تن می‌شود. به هر حال در سال ۲۰۱۳ زمانی که تولید سنگ‌آهن جهان ۲,۴۱۱ میلیون تن و تقاضا ۲,۳۶۱ میلیون تن می‌شود، با ۵۰ میلیون تن مازاد موجودی روبه‌رو خواهیم بود.

تحلیلگران انتظار دارند قیمت‌های بالای سنگ‌آهن تا سال ۲۰۱۲ ماندگار باشد. قیمت فوب سنگ‌آهن استرالیا امسال ۳۴ درصد و سال آینده ۳ درصد بالاتر رفته و در سال ۲۰۱۲ به ثبات می‌رسد. تا اواخر امسال باید در انتظار کاهش جزئی قیمت آن نیز باشیم.

این فصل قیمت سنگ‌آهن ۶۵ درصد بالا می‌رود، در فصل سوم ۱۰ درصد دیگر افزایش یافته، ولی در فصل آخر سال افت ۱۵ درصدی را تجربه خواهد نمود؛ چراکه سرعت رشد تقاضای چین کاهش می‌یابد.