مرکز خدمات فولاد ایران- کارشناسان چینی بر این باورند نشانه‌هایی از افزایش تقاضای فولاد در چین نمایان شده است. در حالی که زمان می‌برد تا اقتصاد جهان به طور کامل از رکود اقتصادی سال گذشته خارج شود. در ماه‌های ژانویه تا فوریه چین ۱۰۲ میلیون و ۸۹۲ هزار تن فولاد خام تولید کرد که ۴/۲۵ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته است، دلیل اصلی آن بازگشت تقاضای صنایع وابسته و شرکت‌ها بود که از آخر سال گذشته آغاز شد. گرچه تقاضای صنایع وابسته بیشتر از این خواهد شد، ولی افزایش تولید، موجودی را بالا می‌برد و توازن عرضه و تقاضا را بر هم می‌زند.

در دو ماه اول سال جاری ارزش تولید افزوده صنایع وابسته فولاد در چین ۷/۲۰ درصد بالا رفت که نسبت به سال قبل ۹/۱۶ درصد رشد داشت. صنایع اصلی مصرف‌کننده فولاد رشد در تولید داشتند از جمله تولید‌کنندگان موتور، تراکتور، ریل و اتومبیل. در این میان، صادرات فولاد تا حدودی محدود شده چون رشد تقاضای فولاد جهان کند، ولی تولید داخل بالا بود. همچنین سیاست‌های حمایتی کشور‌ها نیز مزید بر علت شد تا صادرات کاهش یابد. کارشناسان هشدار داده‌‌اند که زمان می‌برد تا اقتصاد جهان به طور کامل بهبود یابد و رکود را پشت سر بگذارد.

نکات زیر به بهبود قیمت فولاد چین در آینده کمک می‌کند:

۱ - سیاست مالی مثبت و سیاست پولی نسبتا باز باید ادامه یابد.

۲ - انتظار می‌رود بسته محرک اقتصادی برای توسعه مناطق روستایی تقاضای فولاد را بالا ببرد.

۳ - بهبود اقتصاد جهان به افزایش صادرات چین کمک می‌کند.

۴ - افزایش هزینه تولید، نقشی اساسی در بالا رفتن قیمت فولاد دارد.

اظهار نظر انجمن آهن و فولاد چین

این در حالی است که به نظر انجمن آهن و فولاد چین هنوز میزان عرضه فولاد در این کشور نسبت به تقاضا بیشتر است و احتمال افزایش قیمت ضعیف است.

با توجه به تداوم رشد تولید، موجودی بالا و حجم پایین صادرات فولاد، بعید است نسبت فعلی عرضه به تقاضا تغییر چندانی داشته باشد. در ماه مارس رشد اقتصادی چین به اوج رسید.

به دلیل افزایش تقاضای فولاد در فصل گرم و همچنین رشد قیمت سنگ‌آهن و محصولات فولادی در سطح جهان، قیمت فولاد در بازار داخلی چین به سرعت افزایش یافته، موجودی‌ها کمی کاهش یافت و صادرات بالا رفت.

اخیرا قیمت مواد اولیه مورد نیاز تولید فولاد از جمله سنگ‌آهن، کک و قراضه و همچنین کرایه حمل با کشتی رو به رشد بوده و فشار زیادی بر فولاد سازان وارد کرده است، گرچه افزایش قیمت محصولات فولادی کمی از این افزایش هزینه را به مشتریان منتقل می‌کند، ولی چون میزان رشد قیمت محصولات به دلیل عدم توانایی مشتری در پرداخت محدود است صنعت فولاد چین هنوز در شرایط بدی

قرار دارد.

گرچه اقتصاد جهان به مرحله بهبود وارد شده هنوز تقاضا پایین است. در هر حال تولید فولاد کشورهای اصلی تولید‌کننده هر ماه رو به رشد است و فشار بیشتری بر صادرات چین وارد می‌کند. آینده بازار صادرات فولاد چین چندان خوش بینانه نیست، چون مشکلاتی چون درگیری و مخالفت دیگر کشور‌ها از سیاست تجاری چین، حمایت دولت‌ها از بازار داخلی و مساله تغییر آب و هوا مطرح است.

در هر حال هر سکه دو رو دارد. بهبود اقتصادی چین رشد تقاضای داخلی را تغذیه می‌کند، افزایش قیمت مواد اولیه هزینه تولید فولاد و قیمت آن را بالا می‌برد و با بازگشت اقتصاد جهان به روند بهبود میزان صادرات فولاد بالا می‌رود.

همچنین قابل ذکر است که موجودی فولاد چین رو به کاهش است. کل موجودی ۲۶ بازار اصلی چین یک میلیون و ۷۲۹ هزار تن می‌باشد که نسبت به ماه گذشته ۸۰۰ هزار تن کاهش داشته است. انجمن آهن و فولاد چین اظهار داشته که کاهش موجودی انبار‌ها نشانگر افزایش تقاضای بازار است.