بازار آهن به ثبات قیمت رسید

گروه بورس کالا- بازار آهن طی آخرین هفته از فروردین ماه سال جاری، شاهد اولین عرضه ذوب‌آهن اصفهان بود، در مبادلات روز یکشنبه در بورس کالا ذوب‌آهن موفق شد کالای خود را با کمترین نوسان و به نرخ ۷۱۴ تومان به فروش رساند. به‌رغم تداوم اعمال محدودیت‌ها در بورس کالا باز هم در نخستین عرضه ذوب‌آهن اصفهان اختلاف قیمت بین بورس کالا و بازار به حدود ۶۰ تومان رسید، زیرا نرخ هر کیلو میلگرد طی هفته گذشته به عنوان آخرین هفته مبادلاتی از فروردین ماه سال جاری معادل ۷۷۰ تومان بود.طی هفته گذشته، بازار آهن در مجموع در وضعیت ثبات قیمت قرار داشت و فولادسازان بخش خصوصی نوسان نرخ نداشتند.

البته شنیده‌ها حاکی از احتیاط تولید‌کنندگان برای ارائه قیمت تولیدات خود به نرخ‌های بالاتر است؛ چراکه اغلب آنها از به حداقل رسیدن اختلاف میان نرخ شمش و محصول نهایی ابراز نگرانی می‌کنند.

شنبه و آغاز هفته با کاهش نرخ آهن در بازار تهران

در مبادلات نخستین روز از هفته کاری گذشته، آهن‌‌آلات در بازار تهران کاهش قیمت داشت، به گونه‌ای که در این روز قیمت میلگرد از کاهشی بین ۶/۰ تا ۲ درصد برخوردار شد.

در مدت یاد شده، بیشترین افت قیمت در مورد محصول میلگرد مربوط به سایزهای ۱۶تا ۲۵ فولاد آذربایجان بود.

در این مدت، میلگرد به قیمت هر کیلو ۷۶۵ تومان در بازار تهران برای مبادله عرضه شد. در روز شنبه ۲۸ فروردین ماه سال جاری، تیرآهن با کاهش اندک قیمت همراه بود؛ به طوری که تیرآهن شاخه ۱۴ افت ۲ هزار تومانی داشت و اغلب سایزهای تیرآهن کاهش ۲ هزار تومانی را در هر شاخه نسبت به چهارشنبه هفته قبل از آن تجربه کردند.

به دنبال کند‌تر شدن روند افزایشی قیمت‌ها در بازارهای جهانی و در مقابل، عدم عرضه کالاها در بورس کالا توسط ذوب‌آهن اصفهان، فرآیند کشف نرخ در بازار آهن به کندی انجام شد، به گونه‌ای که به گفته فعالان بازار هم‌اکنون اگرچه پیش‌بینی می‌شود که بازار در حال رسیدن به مرحله تثبیت است، اما بازار ایران، همچنان نسبت به تعیین قیمت دچار سردرگمی شده است.

در مدت یاد شده، به جز افت قیمت میلگرد فولاد البرز و افزایش نرخ شمش فولاد جنوب، تولیدات مابقی شرکت‌ها از ثبات برخوردار بود.

یکشنبه و ثبات نرخ میلگرد

طی روز یکشنبه ۲۹ فروردین ماه سال جاری، میلگرد عرضه شده در بازار تهران از ثبات قیمت برخوردار بود.در مدت یاد شده، به‌رغم عرضه ذوب‌آهن در بورس کالا به نرخ ۷۱۴ تومان، اما میلگرد در بازار تهران بدون تغییر و روی قیمت هر کیلو ۷۶۵ تومان ثابت باقی ماند.

در این مدت، تیرآهن نوسان قیمت داشت، به گونه‌ای که هر شاخه تیرآهن ۱۴،۲۷ با رشد و تیرآهن شاخه ۲۰،۲۲،۲۴ با کاهش نرخ روبه‌رو شد. طی روز یکشنبه هفته گذشته، نرخ میلگرد تولیدی فولادسازان خصوصی نیز از ثبات برخوردار بود و در این روز همچنین نبشی فولاد اصفهان و شمش فولاد تولید داخل بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی عرضه شد.

رشد قیمت میلگرد در روز دوشنبه

در مبادلات روز دوشنبه ۳۰ فروردین ماه سال جاری میلگرد با افزایش قیمت ۶/۰ درصدی در هر کیلو در بازار تهران عرضه و به نرخ ۷۷۰ تومان رسید.

در مدت یاد شده، تیرآهن نسبت به روز قبل از آن، بدون تغییر نرخ در بازار تهران و از سوی ذوب‌آهن اصفهان مورد مبادله قرار گرفت. در این مدت، به‌رغم رشد قیمت میلگرد در بازار تهران، اما فولادسازان خصوصی، میلگرد تولیدی خود را بدون تغییر نرخ عرضه کردند. در روز مورد بررسی، نبشی فولاد اصفهان و شمش فولاد تولید داخل نیز از ثبات قیمت نسبت به روز یکشنبه در بازار غیررسمی برخوردار بود.

ثبات قیمت‌ها در روز سه‌شنبه

طی معاملات روز سه‌شنبه ۳۱ فروردین ماه سال جاری بازار آهن به ثبات رسید، به گونه‌ای که در این روز میلگرد عرضه شده در بازار تهران روی عدد ۷۷۰ تومان در هر کیلو باقی ماند. در این مدت، تیرآهن نیز بدون تغییر قیمت در بازار تهران نسبت به روز دوشنبه در بازار تهران مورد مبادله قرار گرفت.

در مدت یاد شده، میلگرد برخی از شرکت‌های خصوصی از جمله فولاد البرز، کرمانشاه و میلگرد آجدار ملایر با افت قیمت روبه‌رو شد.

به گفته فعالان بازار، افت قیمت مذکور در حالی رخ داده که قیمت شمش در بازارهای جهانی با رشد مواجه شده و به ازای هر تن به ۷۰۰ دلار رسیده است، بنابراین با توجه به کاهش نرخ میلگرد به حدود ۷۶۰ تومان برای هر کیلو به نظر می‌رسد تولید‌کنندگان بخش خصوصی به زودی با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شوند. در معاملات روز سه‌شنبه هفته گذشته، شمش و نبشی تولید داخل از ثبات قیمت نسبت به روز قبل از آن برخوردار بود.

پایان هفته و تداوم ثبات قیمت‌ها

طی چهارشنبه هفته گذشته، ثبات به‌طور کامل بر بازار آهن حاکم شد به گونه‌ای که در این روز، میلگرد عرضه شده در بازار تهران همچنان روی عدد ۷۷۰ تومان برای هر کیلو ثابت باقی ماند.

در نخستین روز از اردیبهشت ماه سال جاری به جز افت قیمت تیرآهن شاخه ۱۴،۱۶ مابقی سایزها از ثبات نرخ برخوردار شدند. در مدت یاد شده، بازار غیررسمی شاهد ثبات قیمت بود به‌طوری که میلگرد تمامی فولادسازان خصوصی بدون تغییر نرخ در این بازار عرضه شدند.

در این مدت، شمش فولاد تولید داخل نیز به تبعیت از ثبات نرخ مقاطع در بازار داخلی از روند باثباتی برخوردار بود.