کمال‌الدین غفوری

کارشناسان فلزات پایه در قیمت‌های میانگین سال ۲۰۱۰ تجدید نظر کردند، این پیش‌بینی‌ها که فراتر از حد انتظار بود، به دلیل رشد بالای تقاضا در چین و افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در آینده و برای مقابله با دلار ضعیفی که ارزش اوراق بهادار را کاهش می‌دهد، صورت پذیرفته است. از آنجایی که اقتصاد دنیا از بدترین وضعیت رکود بعد از جنگ جهانی دوم در حال بهبود می‌باشد، قیمت مس که اغلب به عنوان فلز مبنا برای بازار دیگر فلزات صنعتی مطرح بوده، در حال حاضر در سال‌جاری دارای یک افزایش ۸ درصدی بوده است. مدیر بخش مس شرکت ریوتینتو در گفت‌وگو با بلومبرگ اظهار داشت: بسیار سخت است که یک رکود شدید در قیمت فلز سرخ را باور کنیم به طوری که در سال جاری تولید محدود معادن میزان عرضه و تقاضا را متعادل نگه خواهد داشت و در سال آینده احتمال کمبود این فلز را افزایش خواهد داد.

مدیرعامل بخش مس ریوتینتو طی گفت‌وگویی در کنفرانس جهانی مس در شیلی اظهار داشت که بزرگ‌ترین خریدار مس دنیا، احتمالا در سال ۲۰۱۰ میزان خرید خود را افزایش دهد و این در حالی است که میزان خرید در ایالات‌متحده (دومین مصرف‌کننده بزرگ دنیا) و اروپا در سال ۲۰۱۱ به میزان قابل‌توجهی افزایش خواهد یافت.

بنابر اظهار تحلیل‌گران بازار، قیمت مس در سال گذشته تنها ۳۳/۲ دلار در هر پوند بود، اما هم‌اکنون پیش‌بینی می‌شود تا ۳۱/۳ دلار در هر پوند افزایش یابد. بر اساس گزارش‌های تحلیل‌گران انگلیسی پیش‌بینی می‌شود که قیمت‌ها افزایش پیدا کنند و آمارها نشان می‌دهند که در اوایل سال ۲۰۱۰ میزان تقاضا با نرخ رشد سالانه ۸/۸ درصد شتاب گرفته است، این در حالی است که عرضه مس تصفیه شده در حدود ۳/۱ درصد کاهش داشته است.

تحلیل‌گرانی از MF Global نیویورک در گزارشی اظهار داشتند قیمت مس به دلیل ترس ناشی از کاهش عرضه مس شیلی، افزایش واردات از چین، افزایش هزینه‌های تولید و بروز نشانه‌هایی از بهبود در فعالیت‌های اقتصادی در ایالات‌متحده، اروپا و ژاپن، وضعیت مطلوبی پیدا کند. یکی از کارشناسان بازارهای سرمایه‌ای BMO در نیویورک در گفت‌وگو با بلومبرگ اظهار داشت که به دلیل عدم سرمایه‌گذاری در معادن جدید در شرایطی که جهان یکپارچه معتقد است در بلندمدت بازار به سمت ثبات پیش می‌رود، در سال ۲۰۱۱ نیز افزایش قیمت‌ها استمرار خواهد داشت.

انتظار می‌رود تا قیمت‌های فلزات صنعتی دیگر نیز با افزایش مواجه شود: آلومینیوم در حال حاضر با میانگین قیمتی ۹۷ سنت در هر پوند معامله می‌شود در حالی که قیمت آن در سال ۲۰۰۹ بالغ بر ۷۵ سنت بود. روی نیز با قیمت ۰۳/۱ دلار در هر پوند معامله می‌شود که بالاتر از قیمت ۷۵ سنت آن در سال ۲۰۰۹ است. سرب نیز که در سال ۲۰۰۹ دارای قیمت ۷۸ سنت بود در سال ۲۰۱۰ قیمت آن افزایش یافته و هم‌اکنون با قیمت ۰۴/۱ دلار در هر پوند معامله می‌شود. در رابطه با نیکل انتظار می‌رود تا قیمت آن به ۸۲/ ۸ دلار برسد، به طوری که قیمت این فلز در سال ۲۰۰۹ بالغ بر ۶۴/ ۶ دلار بود. و در نهایت به فلز قلع می‌رسیم که قیمت آن از قیمت میانگین ۱۵/ ۶ دلار در سال گذشته به ۴۰/۷ دلار در سال ۲۰۱۰ رسیده است.

تحلیل‌گران بازار پیش‌بینی می‌کنند که افزایش تولید خودرو در سرتاسر جهان به افزایش تقاضا کمک شایانی خواهد کرد و موجب کاهش موجودی انبارها، کاهش عرضه و افزایش قیمت فلزات روی (که برای گالوانیزه کردن ورق‌های فولادی مورد استفاده قرار می‌گیرد) و سرب (که برای تولید باتری‌های اتو ایگنیشن مورد استفاده قرار می‌گیرد) می‌شود. یک تحلیل‌گر از MF Global اظهار داشت که در حال حاضر به دلیل افزایش تولید بزرگ‌ترین خودروسازان جهانی، نشانه‌هایی از بهبود تقاضا می‌باشد که این امر با توجه به جهش چشمگیر فروش خودرو در ایالات‌متحده و چین تقویت خواهد شد.