گروه بورس کالا-کمال‌الدین غفوری: دست‌اندرکاران بازار معتقدند که فروشندگان مس در سرتاسر اروپا به تثبیت قیمت‌ها در سطح کنونی چشم دوخته‌اند؛ به طوری که این فلز سرخ حول و حوش قیمت ۸ هزار دلار به ازای هر تن در نوسان است. بنابر گزارش یک اتحادیه فلزی در اروپا یکی از تولیدکنندگان، هفته گذشته قراردادی را برای فروش مس به صورت سلف با قیمت ۸ هزار دلار به امضا رسانید؛ در حالی که در همان زمان قیمت این محصول در بورس فلزات لندن پایین‌تر از این قیمت بود.

تحلیلگران در تماس با متال بولتن از ذکر جزئیات بیشتر خودداری کردند. یک کارگزار بازار اظهار داشت که زمانی که قیمت‌ها به این سطح می‌رسد تولیدکنندگان تحت فشار قرار می‌گیرند تا قیمت‌ها را تثبیت کنند. وی در ادامه افزود که اخبار کلی در رابطه با دادوستد در دو سه روز گذشته با همین قیمت‌ها به گوش رسیده است.

یک تاجر در بورس فلزات لندن اظهار داشت که با همه این اوصاف این مصرف‌کنندگان هستند که برای تثبیت قیمت‌ها حتی در این سطوح پافشاری می‌کنند؛ چون می‌ترسند قیمت‌ها از این میزان هم بالاتر رود.

وی افزود: ما مشتریان علاقه‌مندان بسیاری داریم، آنها بیشتر به کوتاه‌مدت نگاه می‌کنند و به آستانه تحمل خود رسیده‌اند و چاره‌ای به جز پذیرش قیمت‌ها ندارند.

قیمت سه ماهه مس در بازارهای رسمی به ۷۸۳۰ تا ۷۸۳۵ دلار در هر تن بالغ شد؛ به طوری که در ۸ آوریل این فلز در بازار آزاد بالغ بر ۷۹۶۰ دلار در هر تن معامله شد.

اما در هفته گذشته در قراردادها این قیمت‌ها را نقض شده و به ۸ هزار دلار به ازای هر تن افزایش یافتند و در معاملات اخیر در ۶ آوریل؛ یعنی قبل از واکنش مصرف‌کنندگان و افت مجدد به سقف ۸۰۰۹ دلار در هر تن هم رسید. دیگر دست اندرکار بازار در گفت‌وگو با «متال بولتن» اظهار داشت که انبارسازی مجدد در سطح بسیار بالا در آغاز سه ماهه جدید هیچ گزینه‌ای را برای خریداران در معاملات کوتاه‌مدت به جای نخواهد گذاشت. یک تاجر اروپایی می‌گوید که با توجه با قیمت‌های بالا تولیدکنندگان اروپایی برای انجام دادوستد تامینی به بورس مراجعه نمی‌کنند. وی در ادامه افزود: تولیدکنندگان این روزها داد و ستد تامینی استراتژیک زیادی انجام نمی‌دهند و برخی از آنها کالاهای خود را در بورس به ثبت رساندند و قیمت محصولات موجود در انبارهای آنها در معرض نوسانات بازار قرار گرفته است و آنها ترجیح می‌دهند که به همین نحو عمل کنند. در عوض، مشتریان تمایل دارند تا خود را درگیرکنند.

می‌توان این‌گونه گفت که بازار در انتظار افزایش قیمت‌ها است و یک فروشنده بزرگ اروپایی معتقد است بر خلاف آنکه در حال حاضر تورم متوسطی وجود دارد، قیمت‌ها بازهم افزایش بیشتری یابد. همچنین فعالیت‌های خرید و فروش ممکن است به واسطه عواملی به غیر از نوسانات قیمت‌ها از قبیل برنامه‌های مالی شرکت‌ها برای دوره‌های بعدی تحت تاثیر قرار بگیرد. یک فروشنده اظهار داشت که روشن است در انتهای سه ماهه نخست سال ۲۰۱۰ بسیاری از شرکت‌های بزرگ در انبارهای خود موجودی فصلی اندکی را ذخیره می‌نمایند و در چند روز ابتدایی ماه آوریل ما شاهد افزایش فعالیت‌های تجاری خواهیم بود.