گروه بورس کالا- زهرا مسافر: پیش‌نویس تفاهمنامه وزارت صنایع و معادن و انجمن تولیدکنندگان فولاد به منظور مقابله با عوارض احتمالی هدفمند کردن یارانه‌ها در این صنعت آماده شد. به گزارش خبرنگار ما با اعلام قانون هدفمند شدن یارانه‌ها، بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله صنایع با دغدغه‌هایی مواجه شدند که در مباحث مختلفی از سوی وزارت صنایع و معادن، انجمن تولیدکنندگان فولاد و سایر فعالان این بخش مطرح شد تا بلکه راهکاری اساسی برای این امر اتخاذ شود.

سیدرضا فاطمی، مجری طرح تحول اقتصادی وزارت صنایع و معادن در این خصوص به خبرنگار دنیای‌اقتصاد گفت: در اسفند ماه سال ۸۸ طی جلسه‌ای میان انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران و وزارت صنایع و معادن قرارشد که تفاهم‌نامه‌ای تهیه شود.

وی افزود: بر اساس این تفاهم‌نامه، وظایف وزارت صنایع و معادن و انجمن فولاد و فعالان این بخش در آن گنجانده شده و بر اساس آن نیازهای بخش فولاد کشور و برنامه‌های اجرایی برای تحقق طرح هدفمند کردن یارانه‌ها مطرح شده است.

مجری طرح تحول اقتصادی وزارت صنایع و معادن تصریح کرد: هم‌اکنون پیش‌نویش تفاهم‌نامه یادشده آماده شده است و اواخر هفته جاری و اوایل هفته آینده برای انجمن فولاد ارسال خواهد شد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا توافق لفظی میان انجمن تولیدکنندگان فولاد وزارت صنایع و معادن برای تعویق یک ساله طرح هدفمند کردن یارانه صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: تاکنون این توافق صورت نگرفته است و تنها در قالب تفاهم‌نامه، نیازهای بخش فولاد و برنامه‌های اجرای این طرح و وظایف وزارت صنایع و معادن انجام خواهد شد.

این در حالی است که نایب‌رییس انجمن تولید‌کنندگان فولاد با اشاره به پیشنهاد این انجمن برای تعویق یکساله اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در صنعت فولاد،در گفت‌و‌گو با یکی از خبرگزاری‌ها اعلام کرده است: مسوولان وزارت صنایع توافق لفظی خود را با این مساله اعلام کرده‌ است.

حمیدرضا طاهری‌زاده در خصوص پیشنهاد مطرح شده از سوی انجمن تولیدکنندگان فولاد اظهار داشت: در حال حاضر کارخانه‌های تولید فولاد در وضعیت مناسبی به سر نمی‌برند، به همین دلیل از وزارت صنایع خواسته‌ایم تا طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را در مورد صنعت فولاد با تاخیر یکساله اجرایی کند.

وی ادامه داد: مسوولان وزارت صنایع با این موضوع به طور لفظی موافقت کرده‌اند، ولی هنوز موافقت کتبی صورت نگرفته است.

وی ارائه فرصت یکساله به صنعت فولاد را لازمه به بهره‌برداری رسیدن طرح‌های توسعه‌ای در این بخش و افزایش توان ذوب، ریخته‌گری و تولید محصولات نوردی در کشور دانست.