گروه بورس کالا- با رشد قیمت ورق از سوی کارخانه‌های بزرگ این محصول، آک استیل و سورستال آمریکا، سایر تولید کنندگان بزرگ دنیا نیز نرخ محصولات خود را افزایش دادند و از همین رو رشد قیمت‌ها در دنیا ادامه دار شد.مرکز خدمات فولاد ایران در گزارشی به بررسی بازار این محصول پرداخته است که در پی می‌آید.

افزایش قیمت ورق نوکور

در پی افزایش قیمت ورق کارخانه آک استیل و سورستال آمریکا، کارخانه نوکورژاپن نیز قیمت معاملات نقدی ورق نازک خود را ۴۰ دلار هر شورت تن افزایش داد.

به دنبال این امر احتمال رشد قیمت ورق گرم، ورق سرد و ورق گالوانیزه در بازار وجود دارد. پیش از این انتظار افزایش قیمت ورق این سه کارخانه وجود داشت و پیش‌بینی می‌شود که روند رو به رشد قیمت‌ها تا پایان فصل دوم و در فصل سوم سال نیز ادامه داشته باشد. احتمال کاهش قیمت‌ها در آینده نزدیک ضعیف است. به‌رغم ثبات پرمیوم قیمت مواد اولیه کارخانه نوکور، این کارخانه قیمت ورق تخت را نیز ۶۰ دلار هر شورت تن بالا برده است. پیش از افزایش قیمت ورق این کارخانه، ورق تخت کیفیت آ۳۶ در بازار نقدی در قیمت ۷۷۰ تا ۸۱۰ دلار هر شورت تن فوب معامله می‌شد.

رشد قیمت ورق صادراتی چاینا استیل تایوان

در پی افزایش قیمت مواد اولیه، کارخانه چاینا استیل تایوان قیمت صادراتی ورق گرم و ورق سرد خود برای تحویل در ماه مه و ژوئن را ۱۰۰ تا ۱۲۰ دلار هر تن افزایش داده است. به دنبال این امر ورق گرم کیفیت معمولی این کارخانه با ۱۰۰ دلار هر تن افزایش در قیمت ۷۰۰ دلار هر تن فوب تایوان و ورق سرد کیفیت کششی با رشدی ۱۲۰ دلاری در هر تن در قیمت ۸۲۰ دلار هر تن فوب تایوان معامله می‌شود. به دنبال افزایش قیمت‌ها در بازار جهانی و رشد قیمت مواد اولیه، قیمت ورق این کارخانه نیز بالا رفته است.

از آنجایی که احتمال افزایش بیشتر قیمت فولاد و مواد اولیه در آینده نزدیک در بازار وجود دارد، میزان تقاضای صادرات ورق در تمام مناطق دنیا افزایش یافته است. کارخانه چاینا استیل تایوان اخیرا قیمت مقاطع و ورق خود را برای تحویل در ماه ژوئن در بازار داخلی این کشور به دلیل رشد قیمت مواد اولیه ۱۰ درصد که معادل ۵۱ تا ۹۵ دلار هر تن می‌باشد، بالا برده بود. سال گذشته این کارخانه در حدود ۲۸ درصد محصولات خود را به چین، هنگ کنگ و خاور دور صادر کرد.