مرکز خدمات فولاد ایران- چین در نظر دارد عملکرد سه شرکت معدنی واله، بی اچ پی و ریو را از نظر انحصارطلبی مورد بررسی قرار دهد.

مقامات دولتی چین در حال تحقیق مساله انحصارگری در جریان مذاکرات قیمت گذاری سنگ‌آهن از جانب این سه قطب معدنی هستند و به زودی اعلام می‌شود که آیا چین رسما به بررسی این مساله خواهد پرداخت یا نه.

افزایش قیمت بیش از ۹ درصدی سنگ‌آهن از جانب شرکت‌های معدنی، چینی‌ها را به شدت عصبانی و پریشان کرده است. صنعت فولاد اروپا نیز از اتحادیه اروپا خواسته است بازار سنگ‌آهن را مورد بررسی دقیق قرار دهند.

سنگ‌آهن، در یک قدمی ۱۸۰ دلار

بر همین اساس آخرین اخبار حاکی از آن است که تقاضای بالا و غیرطبیعی چین و همچنین تداوم محدودیت عرضه سنگ‌آهن موجب شده تا قیمت صادرات سنگ‌آهن خلوص ۵/۶۳ درصد هند این هفته از مرز ۱۷۰ دلار هر تن

سی اف آر بگذرد. ظاهرا روز دوشنبه یک محموله ۳۵ هزارتنی خلوص ۵/۶۳ یا ۶۳ درصد به قیمت ۱۷۴ دلار و ۵۰ سنت هر تن سی اف آر معامله شد. این محموله از جنوب غرب هند به چین فرستاده می‌شود. در هفته منتهی به ۲۹ مارس قیمت همین خلوص برای حمل از غرب هند ۱۶۷ دلار هر تن سی اف آر بود.

هفته گذشته کرایه حمل بالا رفت و متوسط قیمت آن از غرب هند به چین ۳۲ تا ۳۳ دلار هر تن و از شرق هند به چین ۳۰ تا ۳۵ دلار هر تن شد.

قیمت فوب سنگ‌آهن خلوص ۵/۶۳ درصد بین ۱۴۰ تا ۱۴۵ دلار هر تن است. قیمت پیشنهادی همین خلوص به ۱۵۵ دلار هر تن فوب و ۱۸۰ دلار هر تن سی اف آر چین رسیده است.

در حال حاضر تقاضای سنگ‌آهن خلوص بالای هند در چین خیلی بالا است و کمبود عرضه ایالت اوریسای هند همچنان بر قیمت این محصول می‌افزاید. به نظر تجار قیمت‌ها احتمالا هفته آینده به مرز ۱۸۰ دلار هر تن خواهد رسید. به‌رغم انتظار، خریداران چینی با این افزایش قیمت‌ها باز هم خرید می‌کنند؛ چرا که بازار فولاد چین قوی است. در ماه مارس واردات سنگ‌آهن چین به ۶۰ میلیون تن رسید. در این بین خرید و فروش سنگ‌آهن خلوص پایین به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

میزان افزایش قیمت انواع خلوص سنگ‌آهن هند به قرار زیر است:

خلوص ۵/۶۳ یا ۶۳ درصد: ۸ درصد

خلوص ۵/۶۳ یا ۵/۶۲ درصد: ۷ درصد

خلوص ۶۳ یا ۶۲: ۷ درصد

خلوص ۶۲ یا ۶۱: ۸ درصد

خلوص ۶۱ یا ۶۰: ۸ درصد

خلوص ۶۰ یا ۵۹: ۴ درصد

خلوص ۵۹ یا ۵۸: ۴ درصد

خلوص ۵۸ یا ۵۷: ۱ درصد

خلوص ۵۷ یا ۵۶: ۱ درصد

خلوص ۵۶ یا ۵۵: ۱ درصد

این ارقام در حالی اعلام شده که قیمت خلوص‌های پایین‌تر تغییری نداشت. همه فعالان بازار از این وضعیت گیج شده‌اند و نگران آینده بازار و ماندگاری این قیمت‌ها هستند.

قیمت سنگ‌آهن داخلی چین تا ۲۰۰ دلار رشد مداوم قیمت سنگ‌آهن وارداتی، شرکت‌های معدنی چینی را تشویق نموده تا قیمت‌ها را بالا ببرند. قیمت سنگ‌آهن خلوص ۶۶ درصد در هانگزین ایالت هبی به ۲۱۱ دلار هر تن خشک با مالیات بر ارزش افزوده رسید که نسبت به دو هفته قبل ۲۴ دلار رشد داشته است. قیمت همین خلوص در تانشان ایالت هبی ۱۸۰ تا ۱۸۳ دلار هر تن مرطوب با مالیات بر ارزش افزوده است که نسبت به دو هفته قبل ۲۶ تا ۲۹ دلار هر تن مرطوب رشد داشته است. یکی از تولیدکنندگان در شهر هانگزین، هفته گذشته ۱۸۷ دلار هر تن خشک قیمت داد و همه موجودی خود را به راحتی فروخت.

از اواسط مارس با بالا رفتن قیمت محصولات فولادی در بازار چین، کارخانه‌ها قیمت‌های بالای سنگ‌آهن را می‌پذیرند. قیمت سنگ‌آهن خلوص ۵/۶۳ درصد هند به ۱۷۱ تا ۱۷۴ دلار هر تن سی اف آر رسید و پیشنهاد‌ها بالاتر رفت و به ۱۷۸ تا ۱۸۰ دلار هر تن در روز سه شنبه رسید.