زهرا مسافر
برای دومین هفته متوالی در فروردین ماه سال جاری نرخ آهن‌آلات با رشد قیمت در بازار داخل آغاز شد، اما با نزدیک شدن به پایان هفته افزایش قیمت متوقف و روند کاهشی به خود گرفت.

در مبادلات هفته گذشته، میلگرد دربازار تهران روند رو رشدی داشت، به گونه ای که میلگرد فولاد آذربایجان از 760 تومان در ابتدای هفته با رشد 20 تومانی به نرخ 780 تومان در هر کیلو در پایان همان هفته رسید. در هفته یاد شده، تیرآهن نیز رشد قیمت را دربازار داخل تجربه کرد، به گونه ای که تیرآهن شاخه 14 از 118 هزار تومان به 120 هزار تومان رسید.
فعالان اقتصادی معتقدند در پی رشد نرخ شمش فولاد در بازارهای جهانی تا ۷۰۰ دلار در هر تن قیمت فولاد در بازار داخل نیز تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و پیش‌بینی می‌شود و با افزایش قیمت شمش به ۷۵۰ دلار قیمت آهن‌آلات در داخل کشور رشد نرخ را شاهد خواهد بود. البته برخی شایعات نیز در بازار حاکی از روی آوردن انبوه‌سازان و سازندگان مسکن مهر به بازار برای خرید مقاطع ساختمانی است، اما آنچه که مطرح است این است که از ابتدای سال تاکنون تولیدکنندگان بزرگ مقاطع محصولات خود را در بورس کالا عرضه نکرده‌اند، لذا بازار هنوز منتظر عرضه‌های بزرگ برای تعیین قیمت است و به نظر می‌رسد با عرضه این شرکت‌ها در بورس بهتر بتوان به ارزیابی شرایط بازار پرداخت.
شنبه و نرخ آهن در بازار تهران
با آغاز هفته گذشته آهن‌آلات مجددا در سال جاری رشد قیمت را تجربه کرد، به گونه‌ای که در مبادلات روز شنبه ۲۱ فروردین ماه جاری میلگرد در بازار تهران از رشد نرخ ۱تا ۶/۲ درصدی در هر کیلو برخوردار بود و به نرخ ۷۶۰ تومان رسید.
در مدت یاد شده، تیرآهن نیز افزایش نرخ داشت، به گونه‌ای که سبد تیرآهن ریز با رشد دو، یک و دو هزار و 500 تومانی در بازار تهران ثبت شد. در این مدت، تیرآهن شاخه 22،27 نیز رشد قیمت 6،1 هزار تومانی داشت. طی شنبه گذشته، نرخ میلگرد عرضه شده از سوی فولادسازان خصوصی روی عدد 750 تا 770 تومان ثابت ماند. در روز یاد شده، نبشی فولاد اصفهان کاهش قیمت داشت، اما شمش از ثبات نرخ برخوردار بود.
تداوم رشد قیمت‌ها در یکشنبه
برای دومین روز متوالی نرخ آهن در بازار تهران با افزایش قیمت مواجه شد، به گونه‌ای که روز یکشنبه 22 فروردین ماه جاری میلگرد عرضه شده بین 755 تا 775 تومان در نوسان بود. در مدت یاد شده، تیرآهن نیز شاهد افزایش نرخ بود، به گونه‌ای که هر شاخه تیرآهن 14، 16 با رشد یک هزار تومانی در بازار تهران عرضه شد .دراین مدت، همچنین تیرآهن شاخه 22، 24 رشد قیمت 4 و 2 هزار تومانی داشت. در معاملات روز یاد شده، نرخ میلگرد بخش خصوصی ثابت بود، زیرا تولیدکنندگان برای تعیین و اعلام قیمت‌های خود در تردید به سر می‌بردند. در این مدت، تنها میلگرد فولاد البرز، ملایرو بناب با افزایش قیمت اندکی مواجه شد.
در روز مورد بررسی، قیمت شمش فولاد تولید داخل نیز همچنان روی خط ثبات قرار داشت.
دوشنبه و تداوم رشد قیمت میلگرد در بازار تهران
در مبادلات روز دوشنبه ۲۳ فروردین ماه جاری، میلگرد عرضه شده در بازار تهران با رشد قیمت ۶/۰ درصدی در هر کیلو مورد مبادله قرار گرفت.
درمدت یاد شده، تیرآهن کاهش نرخ داشت، به گونه‌ای که به جز ثبات تیرآهن شاخه 14 و کاهش نرخ تیرآهن 18 مابقی سایزها از افت قیمت هزار تومانی برخوردار بودند.
در این مدت، آهن در بازار غیررسمی از ثبات نسبی برخوردار بود، به طوری که به‌جز رشد نرخ میلگرد فولاد البرز میلگرد مابقی شرکت‌ها بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی عرضه شد. در روز یاد شده شمش فولاد تولید داخل نیز از ثبات قیمت نسبت به روز قبل از آن برخوردار بود.
رشد آرام قیمت فولاد خصوصی‌ها در روز سه‌شنبه
در معاملات روز سه شنبه ۲۴ فروردین ماه جاری نرخ میلگرد برخی از فولادسازان خصوصی از جمله البرز، کرمانشاه، ملایر و نیشابور با افزایش مواجه شد.
درمدت یاد شده، نبشی فولاد اصفهان نیز افزایش قیمت داشت، اما در این مدت شمش فولاد تولید داخل بدون تغییر نرخ در بازار غیررسمی عرضه شد.
در روز یاد شده، تیرآهن در بازار تهران شاهد رشد قیمت ۱تا ۴ هزار تومانی بود.
در این روز، میلگرد از نوسان اندکی در بازار تهران برخوردار بود، به گونه‌ای که میلگرد اهواز، اردبیل، قزوین و 16 آذربایجان رشد نرخ را تجربه کرد.
پایان هفته آرامش در بازار آهن حاکم بود
در پایان هفته گذشته بازار آهن از آرامش برخوردار بود، به گونه‌ای که به‌رغم سیر افزایشی قیمت‌ها در بازار تهران از ابتدای هفته اما در پایان، افت نرخ را تجربه کردند.
در مبادلات روز چهارشنبه۲۵ فروردین ماه جاری میلگرد عرضه شده دربازار تهران از ثبات قیمت برخوردار بود. درمدت یاد شده، تیرآهن کاهش قیمت داشت، به طوری که سبد تیرآهن ریز با افتی بین ۱تا ۲ هزار تومانی دربازار تهران روبه رو شد.طی روز یاد شده، سبد تیرآهن درشت نیز کاهشی بین ۱تا ۴ هزار تومانی را از آن خود کرد. در روز مورد بررسی، میلگرد عرضه شده از سوی فولادسازان خصوصی از ثبات نرخ برخوردار بود. در مدت یاد شده، تنها میلگرد و ورق فولاد پارس افزایش قیمت داشت و در این مدت شمش فولاد تولید داخل نیز بدون نرخ در بازار غیررسمی به ثبت رسید.