مرکز خدمات فولاد ایران- بنا به گزارش اخیر دویچه بانک، تولید‌کنندگان فولاد در اروپا تا فصل سوم سال جاری قادر به انتقال افزایش هزینه مواد اولیه به خریداران خود خواهند بود. مقامات این بانک اظهار داشته‌اند که سوددهی کارخانه‌ها در اروپا در سال ۲۰۱۰ به دلیل فروش با تناژ بالا خواهد بود و رشد قیمت محصولات در این قاره فقط افزایش قیمت مواد اولیه را جبران خواهد کرد.

قیمت محصولات ماه آوریل تا ژوئن به دلیل رشد ۱۰ درصدی قیمت سنگ‌آهن و زغال‌سنگ در فصل سوم سال جاری مجددا افزایش خواهد یافت. پیش‌بینی می‌شود که هزینه تولید کارخانه‌ها طی چند فصل آینده بیشتر از ۱۴۰ دلار در هر تن بالا برود. تولید‌کنندگان ورق‌گرم در اروپا و آمریکا تاکنون موفق به انتقال ۵۰ تا ۷۰ درصد افزایش هزینه تولید به خریداران شده اند. احتمالا معاملات ورق‌گرم تا اواخر فصل دوم سال در قیمت ۷۳۰ تا ۷۴۰ دلار در هر تن انجام خواهد شد که نشانگر رشدی ۱۵۰ تا ۱۶۰ دلاری در هر تن طی شش ماه اول سال ۲۰۱۰ است. رشد قیمت ورق طی این مدت بیشتر از افزایش قیمت مواد اولیه است.

با توجه به روند اخیر قیمت‌ها در بازار، این بانک پیش‌بینی می‌کند که سوددهی کارخانه آرسلورمیتال نیز به دلیل رشد قیمت‌ها در بازار نقدی و وابستگی پایین این کارخانه به خرید سنگ‌آهن‌ گران‌قیمت از غول‌های معدنی دنیا، بالا باشد.