مرکز خدمات فولاد ایران- قیمت نجومی سنگ‌آهن، مشکلات صنعت فولاد چین را نمایان کرده است.

ضعف سیاست‌های کلان، مازاد تولید و موجودی بالای انبارها روند توسعه صنعت فولاد این کشور را مختل کرده است. مشکل‌ترین کار کنترل هزینه‌ها است؛ چراکه قیمت محصولات فولادی غیرقابل پیش‌بینی شده و قیمت مواد اولیه دیوانه‌وار رو به رشد است. شاید فولاد‌سازان چینی باید با دوره سوددهی بالا خداحافظی کنند و صنعت فولاد این کشور نیاز به تغییرات ساختاری دارد. چون تعداد کارخانه‌های بخش خصوصی در چین بالا است و مصرف انرژی خیلی زیاد، تنها راه‌حل ادغام کارخانه‌های کوچک و صرفه‌جویی در مصرف انرژی است.

در سال ۲۰۰۹، پنج فولاد‌ساز بزرگ چین از نظر مرکزیت‌گرایی ۲۹ درصد سهم صنعت فولاد را در دست داشتند که این رقم کمتر از سطح جهانی است. همچنین تعداد زیاد کارخانه‌های فولاد‌سازی را می‌توان دلیل افت قدرت چین در مذاکرات قیمت‌گذاری دانست. در سال ۲۰۰۹ ظرفیت صنعت فولاد چین از ۷۰۰ میلیون تن نیز فراتر رفت در حالی که بازار داخلی تنها نیاز به ۵۶۰ میلیون تن فولاد داشت. مازاد ظرفیت بیش از ۱۰۰ میلیون تن است. شاید امسال شرایط بدتر شود، چون تحلیل‌گران انتظار دارند تقاضا همچنان از میزان عرضه کمتر باشد. در حال حاضر سوددهی فولاد‌سازان چینی به حداقل رسیده که دلیل آن رشد قیمت سنگ‌آهن است.

کنار گذاشتن خطوط تولید فرسوده، افزایش ادغام شرکت‌ها و خرید سهام معادن سنگ‌آهن کشور‌های دیگر از جمله راهکار‌های اساسی نجات صنعت فولاد چین می‌باشند. موسسات دولتی مسوول در تلاشند انگیزه ادغام کارخانه‌ها را بالا ببرند و فولاد‌سازان چینی نیز در حال افزایش سرمایه‌گذاری‌ها در معادن خارج از کشورند.