فارس- مدیر قراردادهای آتی بورس کالا با اشاره به اینکه برنامه‌های اصلی بورس کالا در سال ۸۹ عرضه نقدی سکه طلا، مفتول مس و پلی اتیلن سبک خطی است از بانک ملی خواست تا نظر مساعدتری به عرضه سکه در بورس کالا داشته باشد. احمد رضایی ‌درباره برنامه‌های بورس کالا و قراردادهای آتی در سال ۸۹ اظهار داشت: در راس برنامه‌های بورس کالا و قراردادهای آتی عرضه نقدی سکه طلا است که بانک مرکزی به دلیل اینکه این روش به نفع اقتصاد کشور است، پس از جلساتی که با آنها داشتیم با این کار موافقت کردند.

وی با اشاره به اینکه بانک کارگشایی در حال موافقت با عرضه نقدی سکه طلا در بورس کالا است، افزود: بانک کارگشایی می‌تواند عرضه سکه طلا در بورس را انجام دهد زیرا تالار بورس یک محل مناسب است تا بانک کارگشایی به عنوان عرضه‌کننده با همان سیاست‌های سابق این کار را انجام دهد.

مشاور مدیرعامل کالای ایران بیان کرد: اگر عرضه نقدی سکه در بورس کالا انجام شود یکپارچگی کامل ایجاد می‌شود، زیرا با عرضه نقدی سکه طلا، قرارداد آتی آن رونق بیشتری خواهد گرفت.

وی تاکید کرد: این دو قرارداد هر گاه در هر بورسی باشد، موفقیت آن بورس چندین برابر خواهد شد. بنابراین امیدواریم بانک مرکزی هر چه سریع‌تر این کار را انجام دهد.

رضایی درباره موافقت بانک ملی با این کار تصریح کرد: با توجه به اینکه بورس کالا همکاری‌های لازم را با بانک ملی در کارهای مختلف داشته است، از این بانک می‌خواهیم نظر مساعدتری نسبت به عرضه نقدی سکه در بورس کالا داشته باشد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بورس کالا و بانک کارگشایی هر دو می‌توانند عرضه سکه داشته باشند، گفت: در صورتی که با عرضه نقدی سکه طلا در بورس کالا موافقت شود، بانک کارگشایی فقط می‌تواند عرضه کننده باشد، زیرا سکه‌ها توسط بانک مرکزی تولید و در حال حاضر در دست بانک کارگشایی است.

رضایی ادامه داد: این بانک می‌تواند به عنوان رهبر و پیشتاز عرضه نقدی سکه طلا را در بورس کالا انجام دهد، البته به این نکته نیز باید توجه کرد که هر فردی که حتی ۱۰۰ عدد سکه داشته باشد نیز می‌تواند آن را در بورس کالا عرضه کند.

مدیر قراردادهای آتی بورس کالا اظهار داشت: بانک کارگشایی در حال حاضر سکه را عرضه می‌کند. بورس کالا از حدود دو سال پیش، از این بانک خواست تا با عرضه نقدی سکه طلا در بورس کالا موافقت کند تا مشتریان بیشتر شده و معاملات آن در یک فضای بین‌المللی این کار انجام شود.

عرضه مفتول مس و پلی اتیلن سبک خطی

رضایی درباره سایر برنامه‌های بورس کالا بیان کرد: در کنار عرضه نقدی سکه موفق شدیم مجددا مفتول مس را در وزن ۵ تنی عرضه کنیم. این قرارداد به دلیل اینکه عرضه نقدی آن در بورس کالا انجام می‌شود کمک خوبی به معامله‌گران خواهد بود.

وی تصریح کرد: رقمی که مشتریان برای معامله مفتول مس ۵ تنی می‌دهند سنگین نیست و امیدواریم مصرف‌کنندگان و کارخانه‌هایی که مفتول به عنوان مواد اولیه آنها به حساب می‌آید از این کار استقبال کنند.

بر این اساس آنها می‌توانند با یک قیمت ثابت این کالا را خرید یا فروش کنند و قیمت تمام شده آن را در طی سال بدهند.

مشاور مدیرعامل بورس کالا با اشاره به اینکه قرارداد آتی مفتول مس راه‌اندازی شده است، گفت: قرارداد آتی بعدی که قرار است به زودی راه‌اندازی شود پلی اتیلن سبک خطی است که عرضه نقدی آن نیز در بورس کالا انجام می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا این کالا تا سه ماه اول سال وارد بورس کالا می‌شود، گفت: ورود سه کالای مفتول مس،

پلی اتیلن سبک خطی و سکه طلا به احتمال زیاد در سه ماه اول سال وارد بورس کالا می‌شود ولی باید بدانیم که دولت و وزارتخانه‌های زیرمجموعه از جمله وزارت دارایی باید به عنوان متولی این کار به بورس کالا کمک کند، زیرا بورس کالا مسوولیت خود را در این زمینه انجام داده و تنها نیاز به برخی زیرساخت‌ها است. رضایی گفت: دولت می‌تواند برای کسانی که این معاملات را انجام می‌دهند، بخشودگی‌های مالیاتی در نظر بگیرد.

ورود نفت کوره به‌زودی

مدیر قراردادهای بورس کالا درباره ورود سایر کالاهای جدید که در برنامه آنها است، گفت: هر کالایی که قرار است وارد بورس کالا شود نیاز به کارهای مطالعاتی، زیرساختی و فرهنگ‌سازی دارد ولی در آینده نزدیک معاملات آتی نفت کوره انجام خواهد شد.

وی درباره روند حرکت و ورود این کالا گفت: کارهای مطالعاتی برای ورود نفت کوره در حال انجام است و بعد از موافقت سازمان بورس و نهادهای زیرمجموعه وزارت نفت که عرضه‌کننده مواد اولیه هستند معاملات آتی این کالا انجام می‌شود.

به گفته وی، برای عرضه نقدی این کالا به صورت ضمنی موافقت شده ولی زمان ورود آن به صورت دقیق هنوز مشخص نیست.