مرکز خدمات فولاد ایران- در ژانویه وضعیت آینده بازار ورق گرم شمال آمریکا مورد بررسی قرار گرفت و برخی پیش‌بینی‌ها تا ۸۰۰ دلار هر تن برای نیمه دوم سال نیز ثبت شد. از نیمه دوم فوریه تا ۴ هفته پس از آن قیمت‌ها در بازار شمال آمریکا بیش از ۱۰۰ دلار هر تن افزایش یافت. در آن زمان افزایش قیمت‌ها به دلیل رشد قیمت مواد اولیه و همچنین کاهش ظرفیت تولید بود. آن زمان این مساله مطرح شد که شاید در نیمه دوم سال با افت قیمت مواجه شویم، ولی به عقیده برخی در نیمه دوم سال ۲۰۱۰ با باقی ماندن ظرفیت‌ها در حد بسیار پایین توفانی در بازار ایجاد شده، دلار در مقابل ارز‌های دیگر در پایین‌ترین سطح باقی می‌ماند و با افزایش تقاضای جهانی و داخلی شاید قیمت ورق گرم از مرز ۸۰۰ دلار در هر تن هم بگذرد.

ولی برخی تولید‌کننده‌ها نظر دیگری داشتند. به نظر آن‌ها مردم دیگر یاد گرفته‌اند که با دقت عمل کنند و فعالیت‌های خود را علنا اعلام نکنند. این بدان معنا است که با آن که موجودی‌ها آن زمان در کل پایین بود، گرچه شرکت‌ها فهمیده بودند که این کاهش ظرفیت تولید و افزایش قیمت مواد اولیه موجب افزایش شدید قیمت‌ها خواهد شد. با این حال هیچ کس ریسک نکرده سعی می‌کند امسال وام‌های بالا نگیرد و موجودی خود را بیش از حد بالا نبرد. تنها آنچه نیاز دارند خریداری می‌کنند و دیگر از فرصت‌های کوتاه مدتی که قبلا برایشان وسوسه‌انگیز بود استفاده نمی‌کنند. دلایل چنین واکنشی این بود که:

۱ - هیچ کس هنوز باور نداشت که وضعیت بازار به طور حقیقی رو به بهبود باشد؛ چراکه تقاضا و جو بازار هنوز نسبتا منفی بود که در این بین تصمیمات دولتی تاثیرگذار خواهد بود.

۲ - هنوز بسیاری مشکل کمبود نقدینگی داشتند. اعطای وام کاهش یافته بود.

۳ - هنوز ظرفیت تولید چین رو به افزایش بود و در پی آن خطر ایجاد حباب در آن بالا بود.

۴ - نگرانی از افزایش واردات ورق به آمریکا نیز وجود داشت.

بنابر این آن زمان به طور کلی برای بهبود اوضاع اقتصادی و رشد کوتاه مدت تنها راه‌حل پیش‌فروش، خرید در حد نیاز و حفظ مشتریان و فعالیت غیرعلنی بود.

اگر سال ۲۰۱۰ موجودی‌ها رشد ثابتی داشته باشد، سال ۲۰۱۱ موجودی در حد کافی خواهد بود، اما اگر در هر حال سال ۲۰۱۰ موجودی کاهش یابد، آسیب وارده چندان جدی نخواهد بود و تاثیر آن این است که افزایش موجودی سال ۲۰۱۱ را که شاید اواخر سال ۲۰۱۰ یا اوایل ۲۰۱۱ رخ دهد متوقف می‌کند. برخی می‌گویند که نباید هیچ وقت قیمت‌ها را پیش بینی نمود؛ چراکه گاهی اوقات بالا رفته و سپس پایین می‌آید و به نظر می‌رسد که در ظاهر هیچ دلیلی وجود ندارد.

بانک جی‌پی‌مورگان در ژانویه اعلام کرد که در ۹۰ تا ۱۲۰ روز پیش رو قیمت ورق گرم پایین آمده، مدتی بالا می‌رود و بعد باز پایین می‌آید. این الگو حدودا برای تا پایان مارس بوده است. به نظر این بانک در آن زمان بخش اتومبیل‌سازی رکود را پشت سر گذاشته بود، ولی بخش ساخت‌و‌ساز به خصوص در قسمت تجاری این طور نبود. بانک فوق قیمت پایان ژوئن ورق گرم را ۷۵۰ دلار هر تن تخمین زد. در این بین تصمیمات دولتی نقش بسزایی در بهبود اقتصادی و سرعت آن خواهد داشت. دخالت‌های دولتی و تغییر پاره‌ای قوانین بی‌اعتمادی‌ها و جو نامساعد بازار را از بین می‌برد و سرعت بهبود اقتصادی بالا می‌رود، البته به نظر تولیدکنندگان آمریکایی این دخالت‌ها باید خارج از محدوده آن‌ها باشد تا به رونق کار آن‌ها لطمه نزند.