تردید در رشد قیمت‌ها

زهرامسافر

بازار آهن در سال ۸۹ با رشد قیمت‌هایی که از روزهای پایانی سال گذشته به آن کشیده شده بود، آغاز شد که علت آن را رشد نرخ شمش فولاد در بازارهای برشمردند، اما برخی از فعالان معتقدند افزایش قیمت‌ها در بازار داخل متاثر از بازارهای خارجی نیست و کاذب است. در هفته‌ای که گذشت مبادلات آهنی‌ها با رشد قیمت‌ها آغاز شد و فولادسازان خصوصی نیز نرخ تولیدات خود را افزایش دادند؛ به گونه‌ای که طی سه روز نخست مدت یاد شده قیمت میلگرد از ۷۰۰ تومان روزهای پایانی سال گذشته به مرز ۷۹۰ تومان در هر کیلو رسید به‌طوری که رشدی ۱۰تا ۱۱ درصدی را تجربه کرد.

اما از اواسط هفته گذشته میلگرد ابتدا از ثبات نسبی برخوردار بود، اما به تدریج و با نزدیک شدن به پایان هفته با کاهش اندکی مواجه شد.

تیرآهن نیز وضعیت مشابه میلگرد در بازار داخل داشت، به گونه‌ای که در روزهای نخست هفته گذشته با رشد قیمت روبه‌رو شد، اما در پایان هفته مورد بررسی با کاهش محسوسی در بازار مورد مبادله قرار گرفت.

اولین شنبه سال جاری با رشد قیمت آهن همراه شد

در پی رشد قیمت مواد اولیه در بازارهای جهانی، نرخ آهن در بازار داخل نیز رشد یافت، به گونه‌ای که در مبادلات نخستین روز کاری در سال ۸۹ میلگرد در بازار تهران از رشدی بین ۷/۲تا ۷/۴ درصدی در هر کیلو برخوردار شد و به قیمت ۷۲۰تا ۷۴۰ تومان رسید.

در این مدت، تیرآهن نیز روند رو به رشدی نسبت به روزهای پایانی سال گذشته به خود گرفت.

در روز یاد شده، فولادسازان خصوصی نیز افزایش قیمت دادند، به‌طوری که میلگرد اغلب فولادسازان داخلی از رشد نرخ برخوردار شد. در مبادلات روز شنبه ۱۴ فروردین ماه جاری، شمش فولاد نیز به دنبال رشد قیمت‌های جهانی در بازار داخل با افزایش قیمت مواجه شد.

تداوم رشد قیمت‌ها در دومین روز متوالی

طی روز یکشنبه، ۱۵ فروردین ماه سال جاری نرخ میلگرد در بازار تهران مجددا رشدی ۵ درصدی نسبت به روز قبل از آن را تجربه کرد و به قیمت ۷۸۰ تومان رسید.

در مدت یاد شده، تیرآهن نیز افزایش قیمت داشت، به گونه‌ای که از رشدی بین یک تا پنج هزار تومان در هر شاخه در نوسان بود.

در این مدت، میلگرد و شمش فولاد تولید‌کنندگان بخش خصوصی نیز نسبت به روز قبل از آن رشد قیمت داشت.

توقف رشد قیمت آهن از روز دوشنبه

در مبادلات روز دوشنبه ۱۶ فروردین ماه جاری روند رو به رشد نرخ میلگرد عرضه شده در بازار تهران متوقف و در این روز

تنها میلگرد فولاد کرمانشاه، نطنز و پولاد کف با افزایش مواجه شد.

در مدت یادشده، شمش فولاد تولید داخل نیز نسبت به روز قبل از آن بدون تغییر قیمت در بازار غیررسمی عرضه شد.

در این مدت، میلگرد در بازار تهران نیز از ثبات نرخ برخوردار شد و بر روی عدد ۷۶۰ تا ۷۸۰ تومان در هر کیلو باقی ماند.

در روز مورد بررسی، به‌رغم ثبات نرخ میلگرد، اما تیرآهن همچنان به رشد قیمت خود ادامه داد؛ به طوری که بین ۲ تا ۸ تومان در هر شاخه افزایش نرخ را تجربه کرد.

سه‌شنبه و افت جزئی نرخ آهن در بازار تهران

آهن‌‌آلات برای نخستین بار در سال جاری افت قیمت را در مبادلات روز سه‌شنبه ۱۷ فروردین ماه سال جاری تجربه کرد، به گونه‌ای که با کاهش ۱تا ۵/۲ درصدی در هر کیلو روبه‌رو و به قیمت ۷۶۰ تومان رسید.

در مدت یاد شده، تیرآهن نیز شاهد کاهش قیمت بود؛ به طوری که سبد تیرآهن ریز با کاهش ۵،۴،۴ هزار تومانی در هر شاخه عرضه شد.

در این مدت، سبد تیرآهن درشت (۲۲،۲۴،۲۷) نیز شاهد کاهش نرخ ۱۲،۴،۵ هزار تومانی در هر شاخه بود.

چهارشنبه و پایان هفته با کاهش قیمت آهن در بازار تهران

در معاملات روز چهارشنبه ۱۸ فروردین ماه سال جاری افت نرخ آهن در بازار تهران تداوم یافت به گونه‌ای که میلگرد در این روز کاهش ۲۰ تومانی داشت و به نرخ ۷۴۰ تومان در هر کیلو رسید.

در مدت یاد شده، تیرآهن نیز با افتی بین ۳تا ۵۵۰۰ تومانی در هر شاخه برای عرضه در بازار تهران پیشنهاد شد.

در روز مورد بررسی، برخی از فولادسازان خصوصی قیمت میلگرد تولیدی خود را کاهش دادند، اما به دلیل تردید موجود در بازار سایر فولادسازان در برابر کاهش قیمت‌ها مقاومت کرده و هرگونه تغییر را به هفته جاری موکول کردند. در این مدت، تولید‌کنندگان شمش فولاد داخلی نیز به پیروی از بازار، تولیدات خود را بدون تغییر نرخ در بازار غیررسمی عرضه کردند.

پیش‌بینی رشد قیمت آهن‌‌آلات در سال ۸۹

به‌رغم افت و اخیزهای نرخ فولاد در بازار داخل در نخستین هفته سال جاری، اما فعالان اقتصادی به بهبود بازار فولاد در سال ۸۹ معتقدند، زیراکه به اعتقاد آنها نرخ فولاد متاثر از قیمت نفت در بازارهای جهانی است، از این رو روند قیمت آهن‌‌آلات در سال جاری همانند روند افزایشی قیمت نفت با رشد مواجه خواهد شد.