گروه بورس کالا- با حضور استاندار و مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، پروژه بهینه سازی راندمان سیستم‌های غبارگیر میکسرهای بخش فولادسازی ذوب‌آهن اصفهان جهت بهبود شرایط زیست محیطی با موفقیت به بهره‌برداری رسید. ذاکر اصفهانی استاندار اصفهان در آیین بهره‌برداری از پروژه مذکور با بیان مطلب فوق به روابط عمومی شرکت ذوب‌آهن اصفهان، نقش مهم ذوب‌آهن در عرصه‌های تولید و اقتصادی منطقه و کشور را یادآور شد و گفت: خوشبختانه در این شرکت تاکنون فعالیت‌های شایسته‌ای در جهت تولید، توسعه و خصوصا مسائل زیست محیطی صورت گرفته است که امیدواریم در مدیریت جدید شاهد ارتقای هرچه بیشتر این مجموعه بزرگ صنعتی و اقتصادی باشیم.

براتی، مدیر عامل ذوب‌آهن اصفهان نیز در آیین مذکور گفت: این شرکت در راستای رسالت‌های زیست محیطی تاکنون پروژه‌های مهمی رادر این زمینه اجرا کرده است و پروژه‌های دیگری را نیز در دست اجرا دارد. وی با اشاره به راه‌اندازی پروژه بهینه‌سازی سیستم‌های غبارگیر بخش فولادسازی گفت: این پروژه به‌دست کارشناسان توانمند ذوب‌آهن و با همکاری شرکت نوآوران صنعت سبز با هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان و نصب ۳۴۸ تن تجهیزات با موفقیت اجرا شده است. وی گفت: ظرفیت مکنده‌های این پروژه ۳۲۰ هزار مترمکعب بر ساعت است که حدود دوبرابر ظرفیت مکنده‌های قبلی است؛ ضمن این که حدود ۱۷۲۸ بک فیلتر در مسیر گردوغبار وجود دارد که تمام گردو غبار موجود را تصفیه می‌کند و با بهره برداری از آن خروجی گردوغبار کاهش و به حد نرمال (پایین‌تر از استاندارد سازمان محیط زیست)رسیده است.

براتی هدف از اجرای پروژه بهینه‌سازی راندمان سیستم‌های غبارگیر میکسرهای بخش فولادسازی ذوب‌آهن اصفهان را جمع آوری گرد و غبار ایجاد شده در اثر سرباره گیری پاتیل‌های چدن، غبار هنگام شارژ پاتیل چدن داخل میکسر، غبار تخلیه چدن از میکسر جهت استفاده در کنورتور و تصفیه کلیه گرد و غبارهای جمع‌آوری شده مطابق استاندارد‌های شرایط زیست محیطی خروجی از دودکش به مقدار کمتر از ۵۰ میلی گرم بر مترمکعب ذکر کرد.

مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان در ارتباط با مزایای این پروژه گفت: کلیه گردوغبار بک فیلترها توسط مکانیزم جمع کننده به یک بونکر مرکزی منتقل شده و از آنجا توسط کامیون به مکان‌هایی که مخصوص دفع ضایعات می‌باشد حمل می‌شوند. شایان ذکر است کلیه بک فیلترهای این سیستم توسط هوای فشرده به‌صورت اتوماتیک تمیز شده و سپس در مدار قرار می‌گیرد. همچنین کریم‌زاده، فرماندار لنجان نیز با اشاره به پروژه‌های زیست محیطی ذوب آهن اصفهان به خصوص پروژه اخیری که در بخش فولادسازی به بهره‌برداری رسید، گفت: خوشبختانه ذوب‌آهن اصفهان با صرف هزینه‌های بسیار گام‌های خوبی در راستای حفظ شرایط زیست محیطی این منطقه برداشته است که باید در این خصوص اطلاع‌رسانی کافی جهت مردم شهرستان‌های مجاور ذوب‌آهن صورت گیرد.