احتمال عرضه ورق و مقاطع در روز چهارشنبه

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: به‌رغم اعلام قبلی شرکت فولاد مبارکه به کارگزاری‌های بورس کالا مبنی بر عرضه ورق‌های این شرکت در روز دوشنبه، این عرضه دیروز انجام نشد. بر اساس این گزارش، از آنجا که قرار بر این بود تا این عرضه‌ها به صورت مچینگ و با نرخ‌های قبلی که سال گذشته در بورس کشف نرخ شده بودند معامله شوند، نتوانست موافقت بورس را به دست آورد؛ چراکه طبق قوانین بورس کالا ، پس از کشف قیمت تنها تا ۱۵ روز مهلت انجام معاملات مچینگ ورق وجود دارد و پس از این زمان باید قیمت‌های جدید در تالار بورس کالا کشف شود و تنها در صورتی که هیات‌مدیره موافقت کند، با قیمت‌های قبلی مچینگ انجام می‌شود.

از آنجا که خبر مربوط به این عرضه‌ها از روز یکشنبه اعلام شده بود، دیروز حتی در میان کارگزاران بورس کالا نیز شبهاتی در خصوص معامله توافقی این کالاها در خارج از بورس ایجاد شد.

خصوصا با توجه به اینکه نرخ پایه آن نیز نرخ‌های سال قبل اعلام شده بود، دیروز اغلب فعالان بازار از ارائه قیمت به خریداران تا ساعات پایانی فعالیت بازار خودداری می‌کردند که این امر سردرگمی را در بازار بیشتر کرده بود؛ چراکه در صورت ثبت مجدد ورق با نرخ ۵۰۰ تومان در بورس در حدود ۲۰۰ تومان با نرخ‌های بازار آزاد تفاوت پیدا می‌کند، از این رو اغلب دست‌اندرکاران بازار از انجام نشدن این معاملات در بورس استقبال کردند. به عقیده فعالان بازار، در حالی که با شروع معاملات در سال جدید قیمت ورق همراه با دیگر محصولات فولادی و شمش با افزایش قیمت در بازار روبه‌رو شده، فروش ورق به برخی از متقاضیان با نرخ‌های سال قبل بازار را شدیدا با سردرگمی روبه‌رو کرده و چندنرخی می‌کند.

به عقیده این گروه، قیمت‌ها در سال جدید باید با نرخ‌های جدید و برحسب عرضه و تقاضا تعیین شود، اما از سوی دیگر شایعاتی وجود دارد مبنی بر اینکه نگرانی از افزایش شدید قیمت‌ها باعث شده تا در روزهای اخیر رایزنی‌های متعددی برای چگونگی عرضه محصولات فولادی در بورس مطرح شود؛ به طوری که گفته می‌شود وزارت صنایع در حال بررسی این موضوع و جلوگیری از افزایش شدید قیمت‌ها در بورس است، اما برخی منابع نیز از احتمال عرضه محصولات ذوب‌آهن و مبارکه در روز چهارشنبه خبر می‌دهند.

به گفته یکی از تجار بازار، با توجه به اینکه نرخ ورق سال قبل و در جریان کنترل قیمت‌ها بیش از اندازه کاهش پیدا کرد که در مقایسه با نرخ‌های بازار تفاوت زیادی داشت، از این رو اگر قیمت این کالا افزایش پیدا کند، نوسان آن بیشتر از میلگرد و تیرآهن‌های ذوب‌آهن خواهد بود.

به عقیده این فعال بازار، اولین ایرادی که می‌توان به شرایط فعلی گرفت، کاهش دستوری قیمت‌ها در سال قبل بود که باعث شد تا نظم بازار بیش از پیش بر هم بخورد، در صورتی که اگر بردباری بیشتری می‌شد و به جاری کاهش قیمت، عرضه‌ها افزایش پیدا می‌کرد، امروز با این مشکل و هراس از نوسان قیمت‌ها روبه‌رو نبودیم.

یکی دیگر از کارگزاران بورس نیز با اشاره به اینکه کاهش دستوری قیمت ورق در مقایسه با میلگرد بیشتر بود، معتقد است اگر رشد قیمت‌ها در بازار ایران به همراه بازارهای جهانی ادامه پیدا کند و در بورس هم تاثیر داشته باشد، نوسان زیادی در مقایسه با نرخ‌های سال قبل نخواهد داشت خصوصا به این لحاظ که در بازار مصرف هنوز تغییر خاصی ایجاد نشده است. به گفته فعالان بازار، در روزهای اخیر همزمان با رشد قیمت شمش در بازار‌های جهانی عموما معاملات مابین تجار رد و بدل می‌شود و خریدها با انگیزه بالابردن موجودی انبارها صورت می‌گیرد؛ از این رو همانند سال قبل، بازار آهن همچنان در انتظار بودجه‌های دولتی است تا در کنار بهبود معاملات بازارهای جهانی دلیل موجه‌تری برای معاملات داشته باشد.

در کنار این مسائل، بسیاری از فعالان بازار به خصوص بورس کالایی‌ها انتقادات زیادی به عرضه کالاها به صورت مچینگ داشتند که در روزهای پایانی سال قبل علاوه بر محصولات مبارکه پای آن به معاملات محصولات ذوب‌آهن نیز کشیده شد. به عقیده این افراد، این گونه معاملات به خصوص تخصیص ورق به واحدهای تولیدی باعث ایجاد رانتی در بازار این کالا می‌شود که باید بورس برای آن راه حل مناسبی پیدا کند. به عقیده این گروه به خصوص زمانی که بازار آزاد با افزایش نرخ روبه‌رو می‌شود، فروش بخش عمده‌ای از کالاها به عده‌ای از خریداران فضای نامناسبی را ایجاد می‌کند؛

از این رو این افراد معتقدند در کنار این مساله بورس باید به طور دقیق این مساله را ارزیابی کند که آیا تمامی کالاهای سهمیه‌ای که به واحدهای دارای پروانه کسب ارائه می‌شود، در این واحدها به مصرف می‌رسند یا نه؛ چراکه اخیرا این شبهه در بازار ایجاد شده است که برخی از واحدها کالاهای مذکور را با نرخ بازار آزاد به خریداران دیگر عرضه می‌کنند. از این رو به نظر می‌رسد با توجه به روند رو به رشد قیمت‌ها در بازار‌های جهانی و پیش‌بینی‌هایی که از شرایط بازار فولاد مطرح شده، ضرورت دارد تا این موارد هر چه سریع‌تر توسط مراجع مسوول ارزیابی شود.