بورس‌نیوز- در سال 88 بازارهای جهانی دستخوش تغییرات زیادی شدند. سرانجام پس از ماه‌ها عملکرد ضعیف اقتصاد جهانی، از اواسط مارس سال گذشته میلادی که حدودا مقارن با ابتدای سال خورشیدی ما می‌شود بازارها پس از به کف رسیدن، روندی صعودی را در پیش گرفتند. مارس گذشته میلادی که همزمان با اسفند 87 - فروردین 88 شمسی می‌شود، ماهی بود که کف قیمتی در بسیاری از بازارهای جهانی رقم خورد.

در ابتدای سال ۸۸ قیمت مس در بازار فلزات لندن در سطوح چهار هزار دلار قرار داشت که با بررسی عملکرد قیمت این فلز در طول سال می‌توان فهمید که کمترین قیمت یک سال اخیر این محصول نیز در همین دوره رقم خورده است.
روند صعودی قیمت مس تا اواخر تیر ادامه یافت، سپس با کاهشی تا اواسط مرداد ماه بار دیگر در مسیر صعودی قابل ملاحظه‌تری قرار گرفت. در اوایل شهریور بازار دوره افت کوتاهی را تجربه کرد و سپس روند رو به رشد قیمت تا اواخر دی ادامه یافت و بالاترین قیمت مس در سطوح 7600 دلار رقم خورد. سپس قیمت پیش از رسیدن به اوج خود در مسیری نزولی قرار گرفت و تا کمتر از 6500 دلار پیش رفت، اما سرانجام از اواسط بهمن قیمت باز هم بالا رفت و هم‌اکنون نیز به سطح 7500 دلار رسیده است. در نمودار یک عملکرد قیمت مس تحت قرارداد سه‌ماهه در بازار فلزات لندن از 20 مارس 2008 یعنی ابتدای سال 88 خورشیدی تا این لحظه از سال نشان داده شده است.

روند کلی قیمتی آلومینیوم نیز در طول سال همانند مس بوده است. در هفته اول فروردین قیمت آلومینیوم کمتر از 1400 دلار در هر تن رسید و کمترین سطح سالانه خود را تجربه کرد. در اوایل مرداد سطح قیمت آلومینیوم پس از ماه‌ها توانست از مرز دو هزار دلار عبور کند. سپس روندی رو به افول در بازار آغاز شد، اما در اواخر شهریور باز هم مسیر صعودی قیمت در بازار رقم خورد و در اواخر دی نیز بالاترین قیمت آلومینیوم در سطح بیش از 2300 دلار در هر تن به دست آمد.
پس از آن قیمت پایین آمد و در هفته های آخر بهمن سطح قیمت به زیر دو هزار دلار رسید، اما پس از آن آلومینیوم باز هم گران شد و هم‌اکنون نیز در سطح بیش از ۲۲۰۰ دلار معامله می‌گردد.

سرب و روی نیز در سال جاری با تبعیت از سیر کلی بازار فلزات پایه، عملکرد قیمتی مشابه سرب و آلومینیوم را تجربه کرد.
سرب در هفته اول فروردین قیمت حدود 1235 دلار را تجربه کرده که پایین‌ترین قیمت سال این محصول به حساب می‌آید. در اواخر مرداد ماه قیمت این محصول سطح دو هزار دلار را پشت سر گذاشت. در دهه پایانی دی نیز قیمت این محصول به سطح بیش از 2420 دلار رسید که بالاترین قیمت سالانه به حساب می‌آید. یک ماه بعد قیمت باز هم به زیر دو هزار دلار سقوط کرد، اما روند صعودی پس از آن تاریخ توانسته قیمت را هم‌اکنون به سطح بالاتر از 2250 دلار برساند.

روی نیز در هفته اول فروردین با رسیدن به قیمت 1240 دلار در هر تن، کمترین قیمت سالانه خود را تجربه کرد. در هفته دوم مهر قیمت روی از مرز دو هزار دلار گذشت. دهه آخر دی نیز بالاترین قیمت سالانه روی در سطح بیش از 2600 دلار در هر تن رقم خورد. در هفته سوم بهمن قیمت به زیر دو هزار دلار رسید و سپس با طی روندی صعودی هم‌اکنون در سطح 2350 دلار است.