رویترز گزارش داد که پس از زلزله شیلی که حدود یک پنجم از حجم تولید این بزرگ‌ترین کشور تولید‌کننده مس در جهان کاست. قیمت این فلز به بالاترین حد طی پنج هفته گذشته رسید و به این گمانه دامن زد که ممکن است مس مجددا به اوج خود در سال ۲۰۱۰ دست یابد.

بر اساس این گزارش، قیمت هر تن مس سه ماهه در بورس فلزات لندن در حلقه‌های تجاری رسمی، از ۷۱۹۵ به ۷۳۶۵ دلار افزایش یافت. در اوایل صبح قیمت این فلز، که در صنعت برق و ساختمان‌سازی کاربرد دارد، به ۷۶۰۰ دلار برای هر تن رسید، که بالاترین حد از ۲۰ ژانویه به شمار می‌رفت. جان مه یر از تحلیل‌گران فرفاکس در لندن گفت که مطمئنا سیر صعودی قیمت مس تا ۸۰۰۰ دلار برای هر تن ادامه خواهد داشت.

زلزله ۸/۸ ریشتری روز شنبه گذشته شیلی و سونامی‌هایی که در پی داشت بیش از ۷۰۰ نفر از مردم این کشور را کشت، صدها هزار خانه را ویران کرد و شاهراه‌ها و پل‌ها را به هم ریخت و مصیبت سنگینی را بر یکی از باثبات‌ترین اقتصادهای آمریکای لاتین وارد کرد.

مه یر گفت که بازار باید نگران کمبود شدید عرضه مس در سال جاری به خاطر این زلزله باشد، اما من معتقدم که این زلزله به تنهایی برای معکوس کردن روند عرضه و تقاضا کافی باشد. او گفت که ما احتمالا به علت دو هفته کاهش تولید در اثر زلزله با حدود ۴۰ هزار تن کمبود عرضه روبه‌رو خواهیم شد.