گروه بورس کالا- مجری طرح آهن و فولاد غدیر ایرانیان از پیشرفت بالای ۹۰ درصدی این طرح خبر داد. به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، اسدالله فرشاد با بیان این مطلب گفت: طرح مذکور، با پیگیری‌های پیمانکاران و برنامه‌های جبرانی پیش‌بینی شده در ایام نوروز، بدون وقفه اجرا شده و در خرداد ۸۹ با ۹۶ درصد پیشرفت، وارد مرحله راه‌اندازی گرم خواهد شد و از این رو، اولین محصول خود را در تابستان تولید خواهد کرد.

وی افزود: واحد بریکت سازی این طرح نیز در بهار آتی تکمیل و در مرحله راه‌اندازی قرار خواهد گرفت و در نتیجه امکان حمل محصول به هر نقطه ایران فراهم خواهد شد. مجری طرح آهن و فولاد غدیر ایرانیان اظهار داشت: به‌رغم خودداری کردن برخی شرکت‌های خارجی از ارسال تجهیزات، اما اجرای طرح بدون مشکل و با جایگزینی شرکت‌های جدید ادامه یافت.

مجری طرح آهن و فولاد تصریح کرد‌: در میان طرح‌های اجرایی توسعه فولاد ایران، اجرای این طرح به لحاظ زمانی رکوردی بی‌نظیر محسوب می‌شود و همچنین، شرکت‌های داخلی رکود کم سابقه‌ای را از نظر کیفیت به ثبت رساندند.

فرشاد با بیان این که ۵۴ درصد تجهیزات این طرح داخلی است، اظهار داشت: با توجه به این که سرمایه‌گذاری برای ساخت برخی تجهیزات در داخل به دلیل نیاز کم کشور (نظیر کمپرسور) صرفه اقتصادی ندارد و همچون بیشتر کشورها، از خارج تامین می‌شود، اما بدون شک، توانمندی شرکت‌های فنی مهندسی داخل به گونه‌ای است که در صورت تحریم صد درصدی ورود برخی تجهیزات فولادسازی، آنها قادرند هر نوع تجهیزات مورد نیاز برای این صنعت را طراحی کرده و بسازند. بنا به این گزارش، برای طرح یاد شده، حدود ۷۰ میلیون یورو و ۲۹۷ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است که با راه‌اندازی آن ۱۲۰ تا ۱۴۰ نفر به طور مستقیم به کار مشغول خواهند شد.