رقابت کارگزاران در آخرین مبادله سال

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: روز گذشته معاملات رینگ پتروشیمی با فروش محصولات سلف ۴۵ روزه و در مواردی نیز یک ماهه پایان یافت. به گفته فعالان اقتصادی، نزدیکی به سال جدید و باور این موضوع که خریدهای پایان سال مطمئنا به سود تبدیل خواهد شد، کارگزاران را برای خرید محصولات پلیمری سلف مصمم‌تر کرد.

آگاهان بازار تحویل محصولات پتروشیمی را پس از پایان یافتن عید نوروز عنوان کرده و پیش‌بینی می‌کنند با ورود به ماه اردیبهشت، نرخ پتروشیمی‌ها افزایش یابد.

به گفته یکی از آگاهان بازار، بازرگانی پتروشیمی طی دو هفته گذشته و در آخرین عرضه‌های خود، تولید ۳ ماه آینده را پیش‌فروش کرد و این موضوع نشان می‌دهد که با پایان یافتن تعطیلات نوروز، بازار تعیین‌کننده نرخ محصولات پتروشیمی خواهد بود و دیگر بازرگانی پتروشیمی نمی‌تواند تا ۳ ماه آینده تعیین‌کننده نرخ کالاها باشد.

وی در ادامه گفت: سال آینده نرخ برخی از محصولات پتروشیمی بین ۱۰ تا ۲۰ درصد رشد می‌کند، به گفته وی pvc و پلی‌استایرن

یک هزار و ۷۰۰ تا یک هزار و ۸۰۰ تومان افزایش خواهد یافت.

در این روز محصولات پلیمری پتروشیمی تندگویان، تبریز، بندرامام و لاله در رقابت با افزایش قیمت روبه‌رو شدند.

رقابت کارگزاران برای خرید پلیمری‌ها

پلی‌اتیلن ترفتالات BG۷۸۱ پتروشیمی تندگویان با نرخ یک هزار و ۱۴۸ تومان و حجم ۵۵۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۲۰۳ تومان خریداری شد. پلی‌اتیلن ترفتالات BG۸۲۱ با نرخ یک هزار و ۲۰۷ تومان و حجم ۱۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۲۸۰ تومان خریداری شد. پلی‌اتیلن سبک فیلم ۰۰۷۵پتروشیمی بندرامام با نرخ یک هزار و ۳۵۴ تومان و حجم ۷۵۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۳۸۵ تومان خریداری شد. پلی‌استایرن مقاوم ۷۲۴۰ پتروشیمی تبریز با نرخ یک هزار و ۳۹۰ تومان و حجم ۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۴۴۹ تومان خریداری شد.

پلی‌استایرن مقاوم S۷۲۴۰ پتروشیمی تبریز با نرخ یک هزار و ۳۹۰ تومان و حجم ۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۴۲۰ تومان خریداری شد.

عرضه pvc پس از یک هفته غیبت

در معاملات این روز pvc پس از یک هفته غیبت با تناژ ۶ هزار تن عرضه شد. پلی‌وینیل کلراید ۶۵۵۸ پتروشیمی بندرامام با نرخ ۹۳۲ تومان و حجم ۴ هزار تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۱۰۰ تومان خریداری شد.

پلی‌وینیل کلراید ۷۰۵۴ پتروشیمی بندر امام نیز با نرخ ۹۵۱ تومان و حجم ۲ هزار تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۹۵ تومان خریداری شد. به گفته فعالان اقتصادی، بازار داخلی pvc به دلیل واردات بی‌رویه این کالا دچار رکود شده است.

عدم استقبال کارگزاران از جوش‌شیرین وارداتی

جوش‌شیرین داخلی و وارداتی در معاملات این روز عرضه شد و تنها کارگزاران از عرضه جوش‌شیرین پتروشیمی شیراز استقبال کردند.

در این روز جوش‌شیرین وارداتی خریداری نداشت، اما جوش داخلی با نرخ هفته‌های گذشته معامله شد. این کالا با نرخ ۴۳۳ و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که تنها ۵۰ تن از آن خریداری شد. طی ماه‌های گذشته بازار جوش‌شیرین به دلیل واردات بیش از حد این کالا به داخل کشور، دچار رکود شده است. در معاملات این روز سودکاستیک آف گرید وارداتی عرضه شد و خبری از عرضه سود پتروشیمی بندرامام نبود.

سود آف گرید وارداتی درجه یک با نرخ ۳۵۰ تومان و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که تنها ۳۳ تن از آن خریداری شد.