ثبات قیمت‌ها در بازار آهن - ۲۲ اسفند ۸۸

گروه بورس کالا- زهرا مسافر: به‌رغم انتظار فعالان بازار مبنی بر رونق قیمت آهن‌‌آلات در بازار طی روزهای پایانی سال اما این امر محقق نشد، طی هفته گذشته قیمت‌ها در بازار روند کاهشی یافت و به نرخ ۶۸۵ تا ۷۱۵ تومانی در هر کیلو رسید. تیرآهن به‌رغم ثبات نرخ میلگرد در بازار تهران نوسان نرخ پیدا کرد. البته به اعتقاد فعالان بازار دلیل منطقی برای روند رو به رشد وجود ندارد بلکه تنها به واسطه خرید‌های آخر سال و امیدواری به سال آینده می‌توان به رشد قیمت‌ امیدوار بود.

در هفته مورد بررسی، نرخ فولاد در رینگ فلزی بورس کالا با معامله ۱۱۰ تن میلگرد فولاد آذربایجان و فروش محصولات ذوب‌آهن به صورت مچینگ روی ۶۷۶ تومان ثابت ماند.

در این میان، بر اساس پیش‌بینی‌های انجام شده، به علت رشد آرام قیمت بیلت در بازارهای جهانی و نزدیک شدن به فصل تقاضا و اوج مصرف آهن آلات طی هفته‌های آتی با رشد قیمت مواجه خواهد شد.

آغاز هفته با افت قیمت آهن‌‌آلات

طی مبادلات روز شنبه ۱۵ اسفند ماه جاری میلگرد برخی فولادسازان خصوصی از جمله البرز، کرمانشاه، ملایر و نطنز کاهش قیمت داشتند. در مدت یاد شده، نبشی فولاد اصفهان نیز با افت قیمت در بازار غیررسمی مواجه شد اما در این روز شمش فولاد تولید داخل از ثبات نرخ برخوردار بود.

در روز مورد بررسی، نرخ آهن‌‌آلات در بازار تهران کاهش قیمت داشت، به گونه‌ای که میلگرد عرضه شده در بازار تهران از کاهشی بین ۱ تا ۲ درصد در هر کیلو برخوردار بود و به نرخ ۶۹۰ تومان رسید.

در این مدت، تیرآهن نیز نسبت به چهارشنبه هفته گذشته کاهش قیمت داشت به گونه‌ای که این محصول افتی بین ۲۰تا ۱۰۰ هزار ریالی داشت.

رشد نرخ تیرآهن در روز یکشنبه

در دومین روز از هفته گذشته نرخ آهن به ویژه تیرآهن در بازار تهران از رشد قیمت برخوردار بود به گونه‌ای که در این روز میلگرد اردبیل، قزوین و سایز ۱۴ فولاد آذربایجان رشدی بین ۱تا۸/۲ درصدی را در هر کیلو تجربه کرد و به نرخ ۷۰۰تا ۷۱۰ تومان رسید.

در مدت یاد شده، سبد تیرآهن ریز و درشت افزایش قیمت داشت به‌طوری که از رشدی بین ۲۰تا ۷۰ هزار ریالی در هر شاخه برخوردار شد.

طی روز یکشنبه ۱۶ اسفند ماه جاری، میلگرد اغلب فولادسازان خصوصی ثابت بود و تنها میلگرد فولاد البرز با کاهش اندکی روبه‌رو شد. در مدت یادشده، نبشی فولاد اصفهان روند کاهشی داشت، اما شمش فولاد تولید داخل بدون تغییر قیمت نسبت به روز قبل از آن عرضه شد.

بازگشت آرام قیمت‌ها در روز دوشنبه

طی مبادلات روز دو‌شنبه ۱۷ اسفند ماه جاری، میلگرد فولادسازان خصوصی در بازار غیررسمی شاهد افزایش نرخ بود. در مدت یاد شده، نبشی و شمش فولاد تولید داخل بدون تغییر قیمت نسبت به روز قبل از آن در بازار غیررسمی عرضه شد. در این مدت، آهن‌‌آلات در بازار تهران نیز رشد قیمت را تجربه کرد به گونه‌ای که در این روز میلگرد در بازار تهران با رشدی بین ۲تا ۴ درصدی مواجه شد و به نرخ ۶۹۰ تا ۷۱۰ تومان در هر کیلو رسید. در روز مورد بررسی، تیرآهن نیز افزایش قیمت ۱۰ تا ۲۰ هزار ریالی را در هر شاخه شاهد بود.

سه شنبه و افت قیمت تیرآهن

در این روز قیمت انواع میلگرد نسبت به روز قبل تغییر محسوسی نداشت، اما تیرآهن با اندکی افت مواجه شد. طبق آماری که گمرک جمهوری اسلامی ایران از میزان واردات محصولات فولادی اعلام کرده است میزان واردات میلگرد در ۱۱ ماه سال جاری ۵۵۴ هزار تن بوده که نسبت به سال قبل از افت ۲۷ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل برخوردار بوده، این درحالی است که میزان واردات تیرآهن در سال جاری با رشد ۸۲ درصدی به رقمی معادل۴۵۰ هزار تن رسید که از همین رو نوسان قیمت تیرآهن در بازار در این اواخر بیشتر از میلگرد بوده و میلگرد از ثبات قیمتی بیشتری نسبت به تیرآهن همراه بوده است.

روز سه‌شنبه میلگرد نسبت به روز دوشنبه نوسان قیمت داشت به‌طوری که میلگرد اردبیل با افت ۸/۲ درصدی همراه بوده و میلگرد ۱۶ تا ۲۲ آذربایجان نیز با افزایش ۸/۲ نسبت به روز قبل به ۷۱۰ تومان رسید.

تیرآهن در این روز اندکی افت داشت به‌طوری که تیرآهن سایز ۱۴ با افت ۱۰۰۰ تومانی در هر شاخه نسبت به روز قبل برخوردار شد. فولادسازان خصوصی در این روز تغییر محسوسی به قیمت‌های خود ندادند.

چهار‌شنبه، کاهش اندک قیمت میلگرد

در مبادلات روز چهارشنبه میلگرد اندکی افت قیمت داشته و تیرآهن نیز با تداوم کاهش قیمت همراه بود. در این روز میلگرد در هر کیلو بین ۶/۰ تا ۷/۰ افت داشت و به ۷۰۵۰ تومان در هر کیلو رسید این در حالی است که فولادسازان خصوصی تغییری در قیمت‌های خود ندادند. تیرآهن در این روز با افت آرام نرخ مواجه شد. تیرآهن سایز ۱۴ با یکصد و ۱۴ هزار تومان در هر شاخه و تیرآهن سایز ۱۶ با نرخ یکصد و ۳۹ هزار تومان مورد مبادله قرار گرفت. در هفته‌ای که گذشت به‌رغم نوسان آرام قیمت انواع محصولات فولادی، اما دیگر از التهاب‌های اخیر بازار خبری نبود و ثبات دیده می‌شد.