گروه بورس کالا- روز گذشته و در پی پایان یافتن معاملات گروه شیمیایی‌ها در بورس کالا، نرخ اغلب محصولات شیمیایی نسبت به هفته گذشته ثابت ماند. در معاملات این روز سودکاستیک داخلی پس از یک دوره غیبت طولانی و نوسان فراوان در رینگ پتروشیمی، عرضه شد. سودکاستیک پتروشیمی بندرامام با نرخ ۱۶۱ تومان و حجم ۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۴۳۰ تومان خریداری شد.

به گفته فعالان اقتصادی، نزدیکی به سال جدید و هجوم خریداران به رینگ پتروشیمی برای خریدهای قبل سال سبب شد تا نرخ این کالا در رقابت افزایش یابد.

در این روز همچنین سودکاستیک وارداتی off درجه ۱ با نرخ ۳۵۰ تومان و حجم ۳۰۱۴ تن عرضه و معامله شد.

بازار سودکاستیک طی سال ۸۸ در بورس کالا با کش و قوس‌های فراوانی روبه‌رو بود و بیشتر خریداران این کالا سال پر دردسری را سپری کردند.

رقابت کارگزاران برای خرید محصولات آف گرید

در این روز محصولات پلیمری آف گرید پتروشیمی تندگویان، امیرکبیر و مارون عرضه شد که با توجه به رشد نرخ پلیمری‌ها در معاملات روز سه‌شنبه بورس کالا، آف گریدها نیز در رقابت رشد داشتند.

پلی‌اتیلن ترفتالات OFF-TG درجه ۱ پتروشیمی تندگویان با نرخ ۸۷۵ تومان و حجم ۲۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۹۹۰ تومان خریداری شد. پلی‌اتیلن سبک خطی OFF-۰۲۰۹AA درجه ۱ پتروشیمی امیرکبیر با نرخ یک هزار و ۲۲۸ تومان و حجم ۵۴۰ تن عرضه شد که در رقابت

رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۳۴۴ تومان خریداری شد. پلی‌اتیلن سبک خطیOFF-۰۲۰۹KJ درجه ۲ پتروشیمی امیرکبیر با نرخ یک هزار و۴۶ تومان و حجم ۶۸ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۲۶۰ تومان معامله شد.

پلی‌اتیلن سنگین OFF- EX۵ درجه ۱ پتروشیمی مارون با نرخ ۹۸۵ تومان و حجم ۹۸۸ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۱۵۱ تومان توسط کارگزاران خریداری شد.

پلی‌اتیلن سنگین OFF-EX۵ درجه ۲ پتروشیمی مارون نیز با نرخ ۸۶۲ تومان و حجم ۱۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۱۲ تومان معامله شد.

به گفته فعالان اقتصادی، پیش‌بینی افزایش نرخ پلیمری‌ها در سال جدید سبب شده است تا کارگزاران بسیاری برای خرید پتروشیمی در روزهای پایانی سال با یکدیگر به رقابت بپردازند.

عدم استقبال خریداران از جوش‌شیرین داخلی

جوش‌شیرین داخلی بار دیگر در این روز با نرخ ۴۳۳ تومان عرضه شد. با وجود اینکه بازار جوش‌شیرین طی سال ۸۸ با مشکلات بسیاری روبه‌رو بود و نرخ این کالا دچار نوسان زیادی شد، اما در هفته‌های اخیر جوش‌شیرین داخلی با نرخ پایه و بدون رقابت در رینگ پتروشیمی عرضه و خریداری شد.

به گفته فعالان اقتصادی، افزایش واردات بی‌رویه جوش‌شیرین به داخل کشور طی ماه‌های اخیر سبب شد تا کارگزاران تمایلی به خرید جوش داخلی نشان ندهند.

با این حال در این روز جوش‌شیرین پتروشیمی شیراز با نرخ ۴۳۳ تومان و حجم ۵۰۰ تن عرضه شد که ۴۴۰ تن از آن توسط کارگزاران خریداری شد.