نرخ فولاد روی 676 تومان قفل شد

گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: با عرضه و معامله میلگرد شرکت فولاد آذربایجان با نرخ ۶۷۶ تومان در بورس کالا،نرخ آهن در بورس، دیروز ثابت ماند. بر اساس این گزارش، در معاملات روز گذشته ۱۵۴۰ تن میلگرد A-۳، ا۱۴تا ۲۵ این شرکت در بورس عرضه شد که تنها ۱۱۰ تن از آن معامله شد. نرخ پایه این کالا ۶۷۶ تومان بود که با سبد میلگرد و تیرآهن ذوب‌آهن که در ۲ هفته قبل در بورس عرضه شده هم قیمت بود، کما اینکه دیروز هم ۴۱ هزار و ۱۴۰ تن از کالای ذوب‌آهن مجددا با همین قیمت به صورت مچینگ معامله شد.

حجم معاملات فولادی‌ها در تالار اصلی بورس در حالی بود که در مقابل طی هفته جاری بورس کالا با برداشتن برخی از محدودیت‌های قبلی سعی در کاهش رکود معاملات را در این رینگ داشت، اما به نظر می‌رسد اتفاقات هفته قبل و قرارداشتن در روزهای پایانی سال و همچنین بالا بودن حجم عرضه‌ها باعث شده تا کشش بازار به حداقل برسد.

با توجه به نظارت شدیدی که پس از جریان‌های اخیر بازار آهن از سوی نهادهای نظارتی دولت اتفاق افتاده، به نظر می‌رسد قیمت‌ها در بورس تا پایان سال به همین روال ادامه پیدا کند؛ اما از آنجا که در روز یکشنبه برخی از خریداران انتظار کاهش قیمت را داشتند و با توجه به اینکه این قیمت به صورت دستوری در هفته گذشته به بازار ابلاغ شده بود، بسیاری از فعالان بازار این قیمت‌ها را واقعی نمی‌دانند؛ البته این به این معنی نیست که با قیمت‌های پایین‌تر موافقند، بلکه به طور کلی این روش نرخ گذاری را در بازار که با تدابیر ویژه و محدودیت‌های خاص اعمال می‌شود، صحیح نمی‌دانند؛ خصوصا اینکه محصولات دیروز ذوب‌آهن نیز به صورت مچینگ به جای بازار اصلی عرضه و معامله شد.

از این رو بسیاری از معامله گران بازار کاهش معاملات فولادی‌ها در این روز‌ها را به دخالت مستقیم در قیمت‌ها مرتبط دانسته و معتقدند که اگر بازار به حال خود گذاشته می‌شد، می‌توانست خود را به صورت خودکار تنظیم کند؛ به خصوص اینکه تقریبا تمامی فعالان بازار به بالا بودن قیمت‌ها اعتقاد داشتند.

اما از سویی برخی معتقدند با توجه به اینکه به روزهای پایانی سال و کاهش نقدینگی بازار می‌رسیم، تا حدودی کاهش معاملات بورس را می‌توان به این مساله نسبت داد. به گفته این گروه، با توجه اینکه اغلب تجار در یک ماه گذشته ذخیره احتیاطی انبارهای خود را پر کرده‌‌اند، طبیعتا بخشی از تقاضا در بازار کاهش پیدا کرده و تعدادی هم که خرید نداشته‌اند، به دلیل موضع‌گیری‌های دولت در هفته قبل فعلا دست نگه داشته و خریدی در بازار ندارند.

طبق گفته یک منبع آگاه در بورس، بورس کالا در این هفته با برداشتن محدودیت‌ها سعی کرد تا حدودی رکود به وجود آمده را از بین ببرد، از این رو طی این هفته نوسان وجه تضمین خرید کالا را که سازمان بورس به بورس محول کرده بود از ۱۰۰ درصد به ۱۰ درصد برای خریداران کاهش داده؛ اما این اقدامات نیز به نظر نمی‌رسد در این روزهای پایانی فعالیت تالار بورس تاثیری در بازار داشته باشد. دیروز در زمان مچینگ ۳۳۰ تن دیگر از میلگرد فولاد آذربایجان نیز در بورس معامله شد.