مرکز خدمات فولاد ایران- این روز‌ها احتمال افزایش شدید قیمت مواد اولیه و تاثیر آن بر قیمت تمام شده محصولات فولادی بر سر زبان‌ها است؛ ولی این مساله موجب شده تا موضوع مهم‌تری در حاشیه قرار گیرد. صحبت از به‌کارگیری قراردادهای فصلی یا حتی کوتاه‌تر کک است و این که سیستم قیمت‌گذاری سالانه برچیده خواهد شد. این مساله برای اروپا، ژاپن و کره جنوبی از اهمیت بیشتری برخوردار است.

اخیرا قرارداد جدید فصلی میان فولاد‌سازان ژاپنی و بی‌اچ‌پی مورد قبول قرار گرفته است. بسیاری در مورد مبحث کلی افزایش نوسان‌ها صحبت می‌کنند، ولی هنوز روشن نیست که اغلب مصرف‌کنندگان نهایی واقعا تا چه میزانی خود را با این موقعیت پر نوسان وفق داده‌اند. به عقیده فولاد‌سازان اروپایی، قراردادهای قدیمی فصلی یا ۶ ماهه محصولات فولادی دیگر جوابگو نیست و مشتریان باید قیمت‌های ماهانه را بپذیرند. در دوره نوسان شدید قیمت‌ها بسیاری از مشتریان جنوب اروپا، به ویژه آسیایی‌ها به قیمت‌های ماهانه عادت کرده‌اند. بانک مک کواری در آخرین تحلیل خود اظهار داشته که شاید قراردادهای کوتاه مدت مواد اولیه فولاد‌سازان را مجبور سازد با مشتریان اصلی خود از جمله صنعت خودرو‌سازی مجددا مذاکره کنند و به قراردادهای سالانه تبصره جدیدی مبنی بر تغییر قیمت فصلی در صورت تغییر قیمت مواد اولیه را اضافه کنند. به هر حال بسیاری از تولید‌کننده‌ها نگرانند که این مساله به طور ناخواسته موجب هرج و مرج در بازار مواد اولیه و محصولات ساخته شده گردد. این امر می‌تواند به یک روند نگران‌کننده و بی‌ثباتی در مورد آینده قیمت‌ها منتهی شود.

این روز‌ها قیمت فولاد در بازار داخلی چین تقریبا ثابت است. این مساله هشدار‌دهنده می‌باشد؛ چراکه از طرفی تولید‌کننده‌ها به دلیل افزایش هزینه، قیمت محصول در کارخانه را بالا برده‌‌اند؛ ولی از طرف دیگر موجودی بالا امکان تنظیم قیمت‌های بازار بر اساس افزایش قیمت کارخانه‌ها را نمی‌دهد. اوضاع بازار ورق از مقاطع بهتر بوده است. بر اساس آخرین خبر‌ها، قیمت انواع محصولات فولادی چین هفته گذشته متفاوت بود. قیمت فولاد ساختمانی رشد بسیار محدودی داشت؛ درحالی که ورق گرم و سرد به دلیل افزایش بالای قیمت‌های جهانی رشد چشمگیری داشتند. علت رشد محدود فولاد ساختمانی تقاضای پایین آن بود؛ ولی قیمت ورق گرم به خوبی افزایش یافت، چون اعتماد به بازار داخلی چین به دلیل افزایش قیمت‌های جهانی بیشتر شد. قیمت‌های جهانی در نتیجه افزایش تقاضا بالا رفته است. از آنجایی که خرید و فروش ورق سرد مساعد بود، قیمت آن بالا رفت.