بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ فولاد دنیا پیش‌بینی می‌کنند که تقاضای فولاد در ماه‌های آغازین سال ۲۰۱۰ روند آرامی را طی خواهد کرد. به گزارش مرکز خدمات فولاد ایران میزان تقاضای فولاد آرسلورمیتال در فصل آخر سال ۲۰۰۹ از میزان پیش‌بینی‌های قبلی کمتر بود. این کارخانه همچنین پیش‌بینی می‌کند که با توجه به افزایش هزینه‌ها، تقاضای فولاد این کارخانه در فصل اول سال ۲۰۱۰ نیز رشد چندانی نداشته باشد.

در حالی که انجمن فولاد آمریکا پیش‌بینی می‌کند که تقاضای فولاد دراین کشور در فصل اول سال ۲۰۱۰ پایین باشد انجمن آهن و فولاد اروپا انتظار دارد که تقاضای فولاد تا اواخر سال ۲۰۱۰ در حدود ۵/۱۲ درصد در مقایسه با افزایش تقاضای ۳۵ درصدی در سال گذشته بالا رود. احتمالا در ابتدا رشد قیمت‌ها همگام با افزایش تقاضا و آرام خواهد بود، اما پس از آن با افزایش قیمت سنگ‌آهن و ذغال‌سنگ، قیمت فولاد نیز همگام با رشد تقاضا بالا خواهد رفت. واردات سنگ‌آهن در چین در ماه ژانویه با افتی ۲۵ درصدی به ۴۶ میلیون و ۶۲۰ هزار تن رسید.

شرایط بد آب و هوایی و همچنین کاهش تولید فولاد به دلیل تعطیلات سال نو در چین منجر به کاهش واردات سنگ‌آهن در این کشور شد. بدون شک تولیدکنندگان چینی تمام تلاش خود را برای خرید سنگ‌آهن در مذاکرات سالانه سنگ‌آهن انجام خواهند داد. انجمن آهن و فولاد چین پیش از این اعلام کرده بود که در نظر دارد تا وابستگی چین به واردات سنگ‌آهن را کاهش دهد، اما با توجه به احتمال تولید ۶۱۰ میلیون تن فولاد خام در سال ۲۰۱۰ در چین که در مقایسه با سال گذشته ۴۰ میلیون تن افزایش را نشان می‌دهد امکان کاهش واردات سنگ‌آهن در چین وجود ندارد. اخیرا انجمن آهن و فولاد چین با اضافه کردن قوانینی به قوانین تجاری این کشور که شامل ۷۰ کارخانه تولید فولاد و ۴۲ تاجر این محصول می‌شود تصمیم به کاهش دلال بازی در واردات سنگ‌آهن گرفته است. این انجمن اعلام کرد که سال گذشته ۶۸ میلیون تن سنگ‌آهن بیش از حد نیاز وارد چین شد و پیش‌بینی می‌کند که قیمت سبد پایه سنگ‌آهن از اول آوریل رشد ۲۵ درصدی را تجربه کند.

در پی افزایش قیمت مواد اولیه و همچنین بالا رفتن قیمت برق، هزینه تولید افزایش خواهد یافت و با توجه به تقاضای پایین در بازار احتمال افزایش قیمت فولاد در آینده نزدیک ضعیف است. اگر چه تولید فولاد در سال ۲۰۱۰ افزایش چندانی نخواهد داشت، اما پیش‌بینی می‌شود که تولید فولاد از سال قبل بیشتر باشد. احتمال رسیدن میزان تولید فولاد در خارج چین در سال‌های ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ به میزان تولید سال ۲۰۰۸ ضعیف است، اما با بهبود اقتصاد دنیا، قیمت فولاد نیز در سال جاری افزایش خواهد یافت. قیمت فولاد مدیترانه در بورس لندن برای قراردادهای سه ماهه ۴۲۵ دلار هر تن است.