گروه بورس کالا - معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنایع و معادن اعلام کرد: حضور بخش خصوصی در اکتشافات معدنی برای تحقق اهداف برنامه پنجم توسعه از سال آینده افزایش می‌یابد. به گزارش روابط‌عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، دکتر محمدمسعود سمیعی‌نژاد، روز یکشنبه در مراسم شروع به کار همایش تخصصی اکتشاف گفت: بر اساس قوانین موجود دولت باید زمینه حضور بخش خصوصی در توسعه معادن را فراهم کند.

وی افزود: با وجود همه تلاش‌های انجام شده تاکنون حدود ۲۰ درصد از ذخایر مواد معدنی کشور شناخته شده، از این‌رو توسعه اکتشافات معدنی ضروری است.

سمیعی‌نژاد در این همایش که معاونان معدنی سازمان صنایع و معادن ۳۰ استان کشور حضور داشتند، تصریح کرد: با تصویب برنامه پنجم، وظیفه هر استان برای حمایت از بخش خصوصی در اکتشافات معدنی مشخص خواهد شد. وی ادامه داد: براساس اهداف برنامه پنجم، میزان استخراج از معادن باید به ۵۵۰ میلیون تن برسد که تحقق این هدف با ادامه روند فعلی بخش اکتشاف، عملی نیست؛ لذا باید برای توسعه اکتشاف برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود. سمیعی‌نژاد گفت: در برنامه پنجم یک میلیون و ۲۵۰ هزار متر حفاری معادن هدفگذاری شده که بیشترین میزان آن بر عهده بخش خصوصی خواهد بود. وی با تشریح برنامه‌های انجام شده برای توسعه بخش معدن در کشور اظهار داشت: یکی از تصمیمات مهم اتخاذ شده بازگشت حقوق دولتی جذب شده از معادن و اختصاص آن به سیاست‌گذاری‌های بخش معدن بود که در این زمینه در سال گذشته ۸۰ میلیارد تومان جذب و اختصاص یافت. سمیعی‌نژاد افزود: براساس قانون بودجه سال ۸۹ نیز بالغ بر ۸۰ میلیارد تومان از حقوق دولتی معادن در اختیار بخش اکتشاف قرار خواهد گرفت که بخشی از آن به سازمان زمین‌شناسی و ایمیدرو به عنوان سازمان‌های توسعه‌ای و بخشی نیز برای تامین تجهیزات به استان‌ها پرداخت خواهد شد.