در هفته اخیر، قیمت بیلت در اغلب بازارهای عمده جهانی دارای روند صعودی بوده است.

با توجه به تداوم رشد قیمت آهن قراضه در هفته مذکور، تعدادی از تولیدکنندگان بیلت به منظور انتقال بخشی از افزایش هزینه‌های تولید به مشتریان، قیمت صادراتی خود را بالا بردند. گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که افزایش قیمت بیلت در اغلب بازارهای جهانی مورد پذیرش خریداران قرار گرفته است.
تداوم روند صعودی شمش ترک‌ها
آخرین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، برای دومین هفته متوالی، قیمت بیلت در بازار داخلی ترکیه و نیز قیمت معاملاتی این کشور در بخش صادرات، دارای روند صعودی بوده است. در هفته مورد بررسی، به دلیل تداوم ترقی قیمت آهن قراضه، تولیدکنندگان بیلت قیمت خود را افزایش دادند. در هفته مذکور، قیمت فروش بیلت در بازار داخلی ترکیه به طور متوسط ۵۰۰-۴۹۰ دلار/تن، (تحویل درب کارخانه و بدون احتساب vat) اعلام شد که نسبت به هفته قبل ۲۵-۲۰ دلار/تن رشد داشته است. در بخش صادرات نیز آخرین قیمت بیلت ۵۰۰-۴۹۰ دلار/تن، فوب گزارش شده است که در مقایسه با هفته قبل افزایش یافته است. گزارش‌های موجود نشان می‌دهد که قیمت جدید پیشنهادی بیلت صادراتی ترکیه معادل ۵۱۰-۵۰۰ دلار/تن، فوب است.
شمش صادراتی CIS تغییری نداشت
در هفته مورد بررسی، قیمت صادراتی (معامله شده) بیلت تولیدکنندگان کشورهای CIS عمدتا ۴۷۰-۴۶۰ دلار/تن، فوب دریای سیاه گزارش شده است که نسبت به هفته گذشته تغییری اعلام نشده است. لازم به ذکر است، به دنبال تداوم رشد قیمت آهن قراضه در بازارهای جهانی، تعدادی از تولیدکنندگان بیلت CIS، قیمت پیشنهادی خود را به سطح ۴۷۵-۴۷۰ دلار/تن، فوب افزایش داده اند، ولیکن انجام سفارش خرید در این سطح از قیمت‌ها گزارش نشده است. همچنین در بازار اعلام شد که به دلیل کمبود آهن قراضه، ممکن است تعدادی از تولیدکنندگان CIS از میزان تولید بیلت خود بکاهند. قیمت بیلت صادراتی تولیدکنندگان این کشورها به مقصد ویتنام معادل ۵۴۵-۵۴۰ دلار/تن، سی‌اف‌آر گزارش شده است.
قیمت پیشنهادی به ایران همچنان بالا
تازه‌ترین قیمت بیلت صادراتی کشورهای CIS به مقصد ایران معادل ۵۱۰-۵۰۰ دلار/تن، سی‌اف‌آر اعلام شده که در مقایسه با هفته قبل حدود ۲۰ دلار/تن افزایش داشته است. گزارش‌های موجود حاکی است که فعالیت کارخانه‌های نوردی ایران و تجار برای واردات بیلت از کشورهای CIS افزایش یافته و سفارش خرید به قیمت ۵۱۵ دلار/تن، سی‌اف‌آر بنادر شمالی نیز گزارش شده است. در هفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی بیلت بر مبنای سی‌اف‌آر بنادر کشورهای منطقه خلیج‌فارس ۵۱۰-۵۰۰ دلار/تن، سی‌اف‌آر اعلام شده است که در مقایسه با هفته گذشته حدود ۲۰ دلار/تن رشد نشان می‌دهد.
گزارش‌های منتشره نشان می‌دهد که اغلب کشورهای منطقه از جمله امارات از بازار خرید خارج هستند و واردات بیلت با قیمت‌های پیشنهاد شده دارای صرفه اقتصادی نیست. طبق این گزارش، قیمت میلگرد در بازار داخلی امارات معادل 540-530 دلار/تن است و خرید بیلت با قیمت‌های فعلی فاقد حاشیه سود است. همچنین موجودی بیلت در امارات در حد کافی اعلام شده است و لذا خریداران عجله‌ای برای واردات ندارند.
شمش چینی همچنان در مسیر صعود
در هفته مورد بررسی و پس از اتمام تعطیلات سال نو در چین، قیمت بیلت در بازار داخلی این کشور روند صعودی داشته است. آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین (با احتساب 17 درصد مالیات بر ارزش افزوده) برای گرید 20mnsi ، 3540 یوآن/تن (518 دلار/تن) و برای بیلت با کیفیت Q235 و Q195، ا3417 یوآن/تن (500 دلار/تن) بوده است که در مقایسه با هفته قبل تغییر چندانی نداشته است. آخرین قیمت صادراتی بیلت چین نیز 625-620 دلار/تن، فوب اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته افزایش جزئی داشته است.
رشد قیمت میلگرد در بازار جهانی
قیمت صادراتی میلگرد در هفته مورد بررسی در اغلب بازارهای عمده جهانی از روند صعودی و در تعدادی از آنها از روند باثباتی برخوردار بوده است. به دنبال تداوم افزایش قیمت آهن قراضه و بیلت در هفته مذکور، تولیدکنندگان در تعداد زیادی از کشورها، قیمت فروش میلگرد خود را در هفته مورد بررسی بالا بردند. ولیکن باید توجه داشت که این افزایش قیمت میلگرد صرفا به دلیل رشد هزینه‌های تولید اتفاق افتاده است و تقاضای ضعیف میلگرد در بازارهای جهانی ادامه دارد.
نرخ میلگرد ترک در حال تغییر
از بازار ترکیه خبر می‌رسد، در هفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی میلگرد در بازار داخلی این کشور، دارای تغییرات قابل ملاحظه‌ای نبوده است، ولیکن به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، کارخانجات تولیدی در حال افزایش قیمت‌های پیشنهادی خود هستند. آخرین قیمت میلگرد در بازار داخلی ترکیه معادل 520-510 دلار/تن، تحویل درب کارخانه اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته تقریبا ثابت بوده است.در اروپا، تولیدکنندگان این کشورها در هفته مورد بررسی به علت رشد قیمت آهن قراضه، قیمت پیشنهادی خود را برای فروش میلگرد حدود 40 یورو/تن افزایش داده و به سطح 420-410 یورو/تن رساندند. هر چند در بازار اروپا تجار در حال پیشنهاد قیمت پایین‌تر برای فروش میلگرد می‌باشند. تقاضای پایین میلگرد در اروپا موجب شده است که خریداران از پذیرش قیمت‌های جدید پیشنهادی تولیدکنندگان خودداری نموده و نیاز محدود خود را از تجار تامین می‌کنند. قیمت میلگرد صادراتی اروپا ثابت گزارش شده است. تولیدکنندگان اسپانیا قیمت میلگرد صادراتی خود را 385 یورو/تن (524 دلار/تن)، فوب اعلام کرده‌اند.
در بازار داخلی چین، قیمت میلگرد در هفته مورد بررسی از روند افزایشی جزئی برخوردار بوده و در مجموع بازار میلگرد این کشور قوی توصیف شده است. قیمت معاملاتی میلگرد صادراتی کشورهای CIS در هفته مورد بررسی معادل ۵۰۰-۴۹۰
دلار/تن، فوب بوده است که در مقایسه با هفته قبل و تحت تاثیر رشد قیمت آهن قراضه و بیلت، حدود 20 دلار/تن افزایش داشته است، ولیکن حجم صادرات میلگرد این کشورها پایین اعلام شده است و محمولات کوچکی به کشورهای غرب آفریقا و خاورمیانه صادر می‌شود.
افزایش قیمت میلگرد وارداتی به خاورمیانه
آخرین قیمت گزارش شده برای میلگرد وارداتی کشورهای حوزه خلیج‌فارس، 540-530 دلار/تن، سی‌اف‌آر اعلام شده است، در حالی که قیمت هفته قبل بالغ بر 520-510 دلار/تن، سی‌اف‌آر بوده است. به‌رغم ضعف تقاضا در بازار داخلی برخی از کشورهای منطقه و بالا بودن موجودی میلگرد در انبارها از جمله امارات، گزارش‌هایی از تحرک فعالیت وارداتی میلگرد منتشر گردیده است. قیمت پیشنهادی میلگرد صادرکنندگان ترکیه به مقصد امارات معادل 540-530 دلار/تن، سی‌اف‌آر، دبی درج گردیده است؛ ولی اغلب خریداران این قیمت را بالا می‌دانند و مصرف‌کنندگان نیاز خود را از بازار داخل تامین می‌کنند. آخرین قیمت میلگرد تولید داخل در بازار امارات متحده عربی با پرداخت نقدی 1980 درهم /تن (539 دلار/تن) و با شرایط پرداخت 3 تا 6 ماهه معادل 2000 درهم/تن (545 دلار/تن، وزن تئوریکال) اعلام شده است که نسبت به هفته قبل دارای ثبات بوده است.
برخی از گزارش‌ها حاکی است که تحرکات و فعالیت در بازار میلگرد در امارات در حال افزایش است و انتظار می‌رود در صورت تداوم این فعالیت‌ها، قیمت میلگرد نیز افزایش یابد. هر چند تعدادی از تولیدکنندگان داخلی این کشور قبلا قیمت‌های فروش خود را افزایش داده‌اند.
منبع: شرکت کارگزاری سی‌ولکس‌کالا