در هفته‌ای که گذشت روند قیمتی طلا در بازارهای جهانی با نوساناتی همراه بود، ولی به طور کلی با روندی صعودی همراه بود. این صعود طلا به نحوی بودکه در هفته گذشته روند قیمتی طلا از میانگین ۱۱۱۵.۵۰ دلار در تاریخ اول مارس، به میانگین قیمت ۱۱۳۵.۰۰ دلار در تاریخ پنجم مارس ۲۰۱۰ رسید.

اهم اتفاقاتی که در هفته گذشته در بازارهای جهانی افتاده است و بازار طلا را نیز تحت تاثیر خود قرار داده‌، به شرح ذیل است: در اوایل هفته گذشته، بنا به گزارش Bloomberg، موسسه Barrick Gold که بزرگ‌ترین تولید‌کننده طلا در جهان است اعلام کرد که تصمیم به فروش بیش از ۹۷۸ میلیون دلار از سهم طلای خود در معادن آفریقای جنوبی دارد که این امر نیز عامل تاثیرگذار دیگری بر کاهش قیمت طلا در اوایل هفته گذشته بود.

براساس برآوردهای انجام شده، آفریقا ۱۰ درصد از سه چهارم فروش این موسسه را در سال داشته است. در همین حال در هفته گذشته، به گزارش Golf newsبا اعلام رسمی نرخ بیکاری ۷/۹ درصدی ماه ژانویه در آمریکا که توسط اداره آمار آمریکا اعلام شد، موجب شد تا ارزش دلار در قبال سایر ارزهای عمده جهان افزایش یابد و برعکس آن قیمت فلزات‌گرانبها مانند طلا در بازارهای جهانی با کاهش قیمت مواجه شد. بر اساس این گزارش، لیست حقوقی ماه فوریه دولت آمریکا که نشانگر کاهش تعداد افراد بیکار شده در ماه فوریه به میزان ۶۵۰۰ نفر نسبت به پیش‌بینی‌های گذشته بود، منجر به خوش‌بینی معامله‌گران و سرمایه‌گذاران نسبت به احتمال خروج از بحران مالی و بهبود اوضاع اقتصادی در آمریکا‌ گردید و اینها عواملی بودند که موجب تقویت دلار در بازارهای جهانی شدند و به همین دلیل نقش فلزات‌گرانبها مانند طلا به عنوان کالایی تورم‌زدا کمرنگ شد که این در حالی است که نگرانی‌هایی در بین کارشناسان اقتصادی، در خصوص بحران افزایش بدهی و کسری تجاری در اتحادیه اروپا و خصوصا دولت یونان وجود دارد و منتفی شدن احتمال کمک دولت آلمان به کشور یونان برای خروج از بحران مالی نیز عاملی بود که ارزش نرخ برابری یورو در مقابل دلار را به میزان زیادی کاهش داد.

در هفته گذشته، تشدید بحران بدهی در منطقه یورو و اقدام بانک مرکزی اروپا (ECB) در نگه داشتن نرخ بهره در سطح یک‌ درصد نیز از عوامل مهمی بودند که یورو را در هفته گذشته تضعیف کردند. براین اساس، با انتشار این اخبار بهای طلا با افت چشمگیری مواجه شد. با توجه به گزارش Commidityonline، بانک مرکزی ونزوئلا اعلام کرد که در نظر دارد تا ۲۰ درصد از تولید داخلی طلای خود را خریداری کند و همین امر نیز سبب افزایش بهای طلا در هفته گذشته در بازارهای جهانی شد. این عوامل در حالی است که در اواخر هفته گذشته بنا به گزارش Thestreet، در حالی که پایه‌های اقتصاد آمریکا همچنان لرزان است، رهبران چین و سران قوه مقننه در پکن در جلسه‌ای در روز ۵ دسامبر طرح اولیه‌ای را برای پول رسمی این کشور ارائه دادند. برگزاری این نشست در حالی است که، بانک مرکزی این کشور به دلیل ریسک‌گریزی و سیاست حفظ ارزش ذخایر ارزی دلاری خود، با توجه به کاهش ارزش دلار، به طور مخفیانه اقدام به تبدیل این ذخایر به طلا و خریدهای گسترده طلا کرده است. در همین حال به نظر می‌رسد اگر رهبران چین بعد از نشست خود که نتیجه آن هنوز مشخص نشده است اقدام به بالا بردن ارزش پول رسمی این کشور در برابر سایر ارزها کنند، بحران اقتصادی جهان دوباره شدت خواهد‌گرفت و این مساله نیز منجر به کاهش ارزش دلار، و احتمالا ‌گران شدن فلزات‌گرانبها مانند طلا در بازارهای جهانی خواهد شد.

تهیه‌کننده: ن. سیار