گروه بورس کالا - آخرین روز معاملاتی بورس کالا طی هفته گذشته در حالی انجام شد که مقررات جدید رینگ فولادی‌ها همچنان اجرا شده و علاوه بر آن عرضه‌کنندگان نرخ‌های پیشنهادی خود را همانند روز دوشنبه اعلام کردند. بر اساس این گزارش، با توجه به سختگیری‌های اخیر بورس برای معامله‌گران محصولات فولادی و با توجه به اینکه طبق این قوانین، تجار از ورود به معاملات منع شدند، طی هفته گذشته هیجان بازار فروکش کرد که در نتیجه آن نرخ انواع آهن‌‌آلات در بازار رو به کاهش گذاشت. از این رو در معاملات بورس نیز تقاضا در مقایسه با هفته‌های قبلی کاهش پیدا کرد که نتیجه آن فروش تنها ۱۱۰ تن میلگرد و تیرآهن ذوب‌آهن و ۲۰ هزارو ۴۰۰ تن ورق فولاد مبارکه در بورس بود.

با توجه به اینکه محدودیتی در عرضه محصولات وجود نداشت، نرخ‌های پیشنهادی ثابت ماند. در نتیجه محصولات ذوب‌آهن که تنها در یک سبد مخلوط میلگرد و تیرآهن با نرخ ۶۷۶۰ ریال ۱۱۰ هزار تن عرضه شده بود ۱۱۰تن معامله شد.

ورق گرم B فولاد مبارکه در این روز ۴۵ هزار تن با نرخ ۵۶۹۵ ریال عرضه شد که ۸۵۰۰ تن از آن فروش رفت.

۲۵ هزار تن ورق گرم C نیز در این روز با قیمت ۵۷۸۳ ریال عرضه شد که ۱۱ هزارو ۹۰۰ تن از آن با همین نرخ معامله شد. گفتنی است، زمان تحویل محصولات ذوب‌آهن ۳۱/۰۱/۸۹ و زمان تحویل ورق مبارکه ۳۱/۰۲/۸۹ بود.

به عقیده فعالان بازار آهن، تحولاتی که هفته گذشته در بازار اتفاق افتاد و کاهش یکباره قیمت‌ها از سوی ذوب‌آهن و مبارکه در بورس کالا، فعالان بازار را تا حدودی گیج کرده از این رو در معاملات روز چهارشنبه نیز شاهد کمبود تقاضا و کاهش قابل توجه حجم تقاضا در بورس بودیم. از این رو پیش‌بینی می‌شود که در صورت فروکش کردن جو ایجاد شده در بازار که به دلیل همین تغییرات است، امکان دارد در هفته پیش‌رو شاهد قوت گرفتن تقاضا در بازار و توقف سیر نزولی قیمت‌ها در بازار آزاد باشیم. از این رو بسیاری معتقدند شروع معاملات در هفته جدید وضعیت بازار را مشخص خواهد کرد.