کاهش قیمت میلگرد و تیرآهن - ۱۵ اسفند ۸۸

زهرا مسافر

طی مبادلات هفته گذشته بازار رسمی و غیررسمی آهن از روند باثبات‌تری نسبت به هفته قبل از آن برخوردار بود. در مدت یاد شده، روند صعودی قیمت آهن‌‌آلات در بازار داخلی متوقف شد و در برخی از روزها حتی شاهد افت نرخ بود. در این هفته و در پی توقف روند صعودی قیمت‌ها در بازار آهن، اما شمش فولاد در بازارهای جهانی از رشد آرامی برخوردار شد و به تاسی از آن پیش‌بینی‌ها حاکی است که افزایش قیمت‌ها در بازار داخل نیز در پیش است.

به گفته فعالان بازار، با احتساب شمش فولاد ۵۷۰ دلاری در بازارهای جهانی، قیمت ۷۵۰ تومان برای هر کیلو میلگرد در بازار داخل منطقی است و نرخ این محصول باید به سطح عدد یاد شده برسد. از این رو رشد مجدد قیمت‌ها دور از انتظار نخواهد بود.

شنبه و کاهش نرخ از سوی خصوصی‌ها

طی روز شنبه هشتم اسفند ماه جاری نرخ میلگرد اغلب فولادسازان خصوصی کاهش داشت. در مدت یاد شده نبشی و شمش فولاد تولید داخل نیز از کاهش قیمت برخوردار بود.

در این مدت، روند کاهشی قیمت آهن که از هفته ماقبل از آن آغاز شده بود به نخستین روز از هفته گذشته کشیده شد، به گونه‌ای که در این روز میلگرد عرضه شده در بازار تهران کاهشی بین ۵ تا ۱۰ درصدی را در هر کیلو تجربه و قیمت ۷۰۰ تا ۷۱۰ تومان در این بازار به ثبت رسید. در مبادلات روز شنبه هشتم اسفند ماه جاری، تیرآهن نیز کاهش ملموسی را در بازار تهران شاهد بود و از نوسان کاهشی بین یک تا ده هزار تومانی برخورداربود.

نوسان قیمت فولاد در روز یکشنبه

طی روز یکشنبه هفته گذشته میلگرد برخی از فولادسازان خصوصی از رشد و مابقی، کاهش یا ثبات برخوردار بود. در مدت یاد شده، میلگرد فولاد البرز و کرمانشاه رشد قیمت داشت و در این روز نبشی و شمش تولید داخل نسبت به روز قبل از آن بدون تغییر نرخ عرضه شد. در روز مورد بررسی، میلگرد در بازار تهران مجددا از رشد قیمت برخوردار شد.طی معاملات روز یکشنبه نهم اسفند ماه جاری میلگرد عرضه شده در بازار تهران با رشدی بین ۱تا ۲ درصد در هر کیلو به نرخ ۷۱۰ تا ۷۲۵ تومان عرضه شد.

در روز مورد بررسی، تیرآهن به‌طور نسبی از نوسان قیمت برخوردار شد، به گونه‌ای که به جز کاهش یک هزار تومانی تیرآهن شاخه ۱۴ و رشد یک هزار تومانی تیرآهن ۱۸ و ۱۶ مابقی سایزها بدون تغییر قیمت در بازار تهران عرضه شدند.

عقبگرد آرام قیمت‌ها در روز دوشنبه از سوی خصوصی‌ها

طی روز دوشنبه هفته گذشته میلگرد اغلب فولادسازان خصوصی نسبت به روز قبل از آن بدون تغییر نرخ عرضه شد. در مدت یاد شده میلگرد فولاد البرز، بناب و پولاد کف از کاهش قیمت نسبت به روز قبل از آن برخوردار بودند. در این مدت، نبشی فولاد اصفهان نیز از کاهش قیمت برخوردار شد؛ اما شمش فولاد تولید داخل بدون تغییر نرخ در بازار غیررسمی عرضه شد. در روز مورد بررسی، به علت عرضه‌های ذوب‌آهن اصفهان در بورس کالای ایران نرخ میلگرد با کاهش قیمت مواجه شد. در مدت یاد شده، سبد تیرآهن ریز با رشد قیمت ۱،۱و۲ هزار تومانی در بازار تهران عرضه شد و تیرآهن‌های سایز درشت نیز با افزایش قیمت ۹، ۴ و۱۹ هزار تومانی در بازار تهران به ثبت رسید.

پایان هفته و کاهش قیمت آهن

در معاملات روز سه شنبه ۱۱ اسفند ماه جاری میلگرد تولیدی فولادسازان خصوصی از جمله البرز، بناب و نطنز نسبت به روز قبل از آن کاهش قیمت داشتند. در مدت یاد شده، نبشی فولاد اصفهان نیز با کاهش نرخ نسبت به روز قبل از آن در بازار غیررسمی عرضه شد. در این مدت، شمش فولاد اصفهان از ثبات قیمت در بازار غیررسمی برخوردار بود.

طی روز سه‌شنبه هفته گذشته، آهن در بازار تهران نیز با کاهش نرخ روبه‌رو شد، به گونه‌ای که میلگرد عرضه شده در این بازار به قیمت ۷۰۰تومان در هر کیلو به ثبت رسید.

در این روز، تیرآهن نیز کاهش قیمت داشت، به طوری که هر شاخه تیرآهن عرضه شده از سوی ذوب‌آهن اصفهان از افتی بین ۲تا ۵ هزار تومانی در بازار تهران برخوردار شد.