گروه بورس کالا- زهرا مسافر: طی هفته‌های گذشته به واسطه افزایش قیمت قراضه و هزینه تولید برخی از تولیدکنندگان، نرخ شمش فولاد نیز از رشد آرامی برخوردار شد.

بازار فولاد در داخل نیز که تا روزهای پایانی هفته گذشته از روند صعودی برخوردار شده بود، بنا به واکنش وزارت صنایع و معادن، مدیران سازمان بورس و شرکت بورس کالا و تولیدکنندگان محصولات فولادی در نخستین روز از هفته جاری، جهش غیرمنطقی آن متوقف شد، اما مجددا از روز یکشنبه مدت یادشده رشد قیمت را از سر گرفت. فعالان بازار آهن معتقدند: طی روزهای آینده آهن‌آلات مجددا روند رو به رشدی را آن هم بطور آرام تجربه خواهند کرد، اما به گفته یکی از فعالان بازار آهن، تا زمانی که رینگ فلزی بورس کالای ایران در انحصار تعداد محدودی از تولیدکنندگان و کارگزاران باشد با قیمت آهن در بازار بازی خواهد شد.

به گفته این فعال بازار، هم‌اکنون نرخ شمش در بازارهای جهانی با افزایش مواجه شده و معادل۵۷۰ دلار عرضه می‌شود که با احتساب ۱۰ درصد هزینه‌های گمرکی قیمت تمام شده آن به ۶۳۰ تومان می‌رسد که در پروسه تولید با ۱۰۰ تومان هزینه ناشی از کارمزد تولید و ۲۰ تومان کرایه حمل نرخ هر کیلو میلگرد معادل ۷۵۰ تومان منطقی است.

وی تصریح کرد: هم اکنون هر کیلو شمش فولاد در بازار داخل به نرخ ۶۴۰ تومان موجود است که با قیمت‌های بازارهای جهانی همخوانی دارد. وی با اشاره به اینکه محموله‌های شمش وارداتی در راه است، خاطرنشان کرد: اما به علت یخ بندان بنادر روسیه هم‌اکنون در داخل کشور با کمبود شمش مواجهیم. این فعال بازار آهن گفت: پیش‌بینی می‌شود که شمش فولاد در بازارهای جهانی به ۶۰۰ دلار در هر تن برسد.

وی افزود: میلگرد به نرخ ۷۵۰ تومان در بازار داخل با توجه به قیمت ۵۷۰ دلاری شمش فولاد منطقی است، به‌شرط آن که

ذوب آهن با عرضه‌های خود در بورس موجب نوسان قیمت‌ها نشود. مدیرعامل ذوب آهن البرز غرب نیز درخصوص قیمت‌های آتی شمش فولاد در بازار داخل تصریح کرد: به علت کمبود شمش در بازار داخل قیمت این محصول طی روز‌های آتی افزایش خواهد یافت و این امر موجب رشد نرخ مقاطع نیز خواهد شد.