آزاده حسینی

با رشد قیمت محصولات فولادی در مبادلات هفته گذشته بورس کالا که به اعتقاد علی‌اکبر محرابیان وزیر صنایع و معادن، صالح‌آبادی مدیرعامل سازمان بورس، مدیران شرکت بورس کالا و مدیران عامل شرکت‌های فولادساز عرضه‌کننده در بورس کالا به صورت کاذب صورت گرفته بود. مدیران سازمان بورس و شرکت بورس کالا با اتخاذ تدابیر ویژه‌ای راه را برای رشد بیشتر قیمت‌ها در مبادلات این هفته بسته و سعی بر کنترل دستوری قیمت‌ها در بورس دارند.

این درحالی است که قیمت‌ها در بازار از اواخر هفته گذشته برگشته و با فروکش کردن التهاب، بازارآهن در حال رسیدن به نقطه تعادل است؛ اما با این حال شاهد اعمال قدرت و قیمت‌های دستوری در بورس برای کنترل بیشتر قیمت‌ها هستیم.

حساسیت در نرخ‌گذاری محصولات فولادی باعث شده تا فولادسازان به منظور کنترل قیمت محصولات خود در بورس کالا همچنین جلساتی را نیز در وزارت صنایع و معادن برگزار کرده و توجیه شوند، از سوی دیگر در کنار آن تدابیر ویژه‌ای نیز از سوی سازمان بورس برای کنترل رشد قیمت در بورس کالا در نظر گرفته شده که برخی از این موارد شامل فروش محصولات فولادی به اشخاص حقیقی یا حقوقی با حداکثر سقف ۱۰۰ تن برای ورق گرم و حداکثر سقف ۵۰ تن برای ورق سرد ، فروش محصولات فولادی به مصرف‌کنندگان واقعی بر اساس پروانه کار، ممانعت از انجام مبادله کارگزاری که در مبادلات هفته پیش شرکت داشته و هنوز وجه کالا را پرداخت نکرده‌اند و غیره. تمام موارد فوق درحالی صورت می‌گیرد که اگر بورس کالا با اعلام نرخ کارگزار در مبادلات هفته گذشته با تفاوت ۱۰۰ تومانی نسبت به آخرین مبادله مخالفت می‌کرد، این مشکلات وجود نداشته و احتیاجی به تدابیر جدید که آن هم با نقاط ضعفی روبه‌رو است، نبود. بهتر نیست بورس قبل از بروز بحران به فکر تدوین قوانین برای نوسان قیمت چه مثبت و چه منفی بوده و حرکت آینده بازار را پیش‌بینی کند تا بعد از انجام مبادلات و ثبت آنها با اجرای قوانین سخت ودست و پا گیر مانع جریان عادی بازار نشود.