رضا زائر حیدری
بخش پایانی
روز گذشته در همین ستون به بررسی بازارهای جهانی پرداخته‌ شده بود که بخش پایانی این تحلیل در پی می‌آید:

شمش
محصولات میانی بازیگران اصلی بازار فولاد هستند. در هر دو بازار عمده منطقه‌ای؛ یعنی ترکیه و CIS روند کلی قیمت‌ها مثبت است؛ اما با یک شیب ملایم. طی معاملات هفته گذشته، شمش ترکیه در حدود ۴۸۵ دلار معامله شد که تقریبا برابر با هفته قبل از آن می‌باشد؛ اما بهای شمش صادراتی CIS با حدود ۱۱ دلار افزایش نسبت به ماه قبل به حدود ۴۶۵ دلار تحویل در بنادر دریای سیاه رسید.
نکته قابل توجه در این بین این است که موج غیرقابل توضیح افزایش قیمت‌ها در بازار داخلی ایران، صادر‌کنندگان شمش در روسیه و اوکراین را نیز تشویق نمود به اینکه قیمت‌هایی بالاتر از بهای جهانی آن به خریداران ایرانی پیشنهاد کنند.
به نظر می‌رسد که انجمن تولید‌کنندگان فولاد به عنوان یک اقدام راهبردی می‌بایست وابستگی بیش از حد نورد‌های ایرانی به تولید‌کنندگان CIS را با حضور در بازار LME یا حتی ایجاد یک انبار منطقه‌ای در ایران کاهش دهد؛ چراکه قرار دادن CIS در یک موقعیت نسبتا انحصاری، قدرت چانه‌زنی ما را کاهش خواهد داد.
مقایسه قیمت‌های فروش نقدی شمش فولادی LME در انبار‌های دریای مدیترانه و شمش منطقه دریای سیاه (نمودار 3) اختلاف معناداری را نشان می‌دهد که بخشی از آن مربوط به موقعیت جغرافیایی این منطقه و بخشی نیز مربوط به انحصاری است که در بازار دریای سیاه ایجاد شده است.
نمودار ۳‌: تفاوت نرخ شمش در بورس فلزات لندن
(دریای مدیترانه) و منطقه دریای سیاه


میلگرد
آخرین معاملات صورت گرفته میلگرد صادراتی ترکیه بین ۵۰۵ تا ۵۱۰ تحویل بنادر ترکیه و تولید‌کنندگان CIS، تحویل در بنادر دریای سیاه بین ۴۸۰ تا ۵۱۰ دلار صورت گرفته (نمودار ۴). همان گونه که از نمودار روند قیمت‌ها مشخص است، پس از افزایش سریع قیمت‌ها در ماه ژانویه، اینک بازار آرامش یافته است.
در ارتباط با بازار میلگرد در خاورمیانه باید خاطرنشان کرد که با آغاز به کار واحد‌های جدید نورد در منطقه خلیج‌فارس، این منطقه به تدریج از یک وارد‌کننده بزرگ به تولید‌کننده تبدیل می‌گردد. طی هفته گذشته دو تولید‌کننده مهم منطقه یعنی یونیون گلف استیل و قطر استیل اقداماتی را برای اعمال محدودیت برای تولید‌کنندگان اوکراینی در این منطقه صورت دادند که به نظر می‌رسد با حمایت شورای همکاری خلیج‌فارس همراه است. از سوی دیگر توجه تولید‌کنندگان میلگرد در ترکیه نیز از بازار امارات به سمت بازار ایران جلب شده است.
نمودار ۴: قیمت میلگرد صادراتی در دو منطقه ترکیه و CIS


ورق
آخرین قیمت‌های معاملاتی ورق گرم تولیدی روسیه تحویل در بنادر دریای سیاه بین 580 تا 600 دلار در هر تن اعلام شده است. این قیمت حدود یک و سه دهم (3/1) درصد بالاتر از ماه قبل و کمی بالاتر از قیمت‌های اعلام شده محصولات چینی در بندر شانگهای است.
بر اساس گزارشات، ورق گرم تولیدی چین در بندر شانگهای بین ۵۵۰ تا ۵۶۰ دلار در هر تن معامله شده است که سه و هفت دهم (۷/۳) درصد بالاتر از ماه قبل است. (نمودار ۵)
نمودار 5: تغییرات بهای ورق گرم در مناطق مختلف


شاید اگر دخالت دولت چین در کنترل بازار داخلی این کشور نبود، نمودار‌های قیمتی با شیبی بسیار تند‌تر رو به افزایش بود، اما این کشور با هدف کنترل بهای مواد اولیه که پاشنه آشیل صنعت فولاد چین به شمار می‌آید، با جدیت بازار داخلی این کشور را کنترل کرد. (نمودار 6)
نمودار ۶: شاخص نرخ فولاد در چین


مرکز تحقیقات بازار فولاد (SMR)