درهفته مورد بررسی، قیمت بیلت در تعدادی از بازارهای عمده جهانی دارای ثبات و در برخی از آنها از روند صعودی برخوردار بوده است.

شرکت کارگزاری سی ولکس کالا به نقل از متال بولتن آورده است با توجه به رشد مجدد قیمت آهن قراضه در هفته مذکور و افزایش هزینه تولید، تعدادی از تولیدکنندگان بیلت هم برای انتقال این افزایش هزینه به مشتریان خود، قیمت صادراتی خود را بالا بردند.اما باید توجه داشت که قیمت پایین میلگرد باعث شده است که خریداران بیلت همچنان از ذخیره سازی بیلت خودداری کرده و تنها به میزان نیاز خود خرید کنند و این بر تقاضای بیلت اثر گذاشته است.
رشد 10 دلاری بیلت ترکیه
آخرین اطلاعات از بازار ترکیه حاکی است، پس از پنج هفته تثبیت قیمت بیلت در بازار داخلی ترکیه و نیز قیمت معاملاتی این کشور در بخش صادرات، در هفته مورد بررسی، قیمت بیلت ترکیه به دلیل ترقی قیمت آهن قراضه افزایش یافت. در هفته مذکور، قیمت فروش بیلت در بازار داخلی ترکیه به‌طور متوسط۴۹۰-۴۷۵ دلار/تن، (تحویل درب کارخانه و بدون احتساب vat) اعلام شد که نسبت به هفته قبل ۱۵-۱۰ دلار/تن رشد داشته است. در بخش صادرات نیز آخرین قیمت بیلت ۴۹۰-۴۸۰ دلار/تن، فوب گزارش شده است، در حالی‌که قیمت هفته گذشته معادل ۴۸۰-۴۷۰ دلار/تن، فوب بوده است. گزارشات موجود نشان می‌دهد که به دنبال افزایش قیمت آهن قراضه، کارخانه های فولادی ترکیه قیمت بیلت صادراتی خود را به مقصد کشورهای جنوب شرق آسیا و خاورمیانه حدود ۲۰ دلار/تن افزایش دادند که مورد پذیرش خریداران قرار گرفته است. طبق این گزارشات، تولیدکنندگان بیلت در حال صدور محصولات خود به کشورهای اندونزی، ویتنام و کشورهای خاورمیانه هستند.


رشد قیمت بیلت صادراتی cis
در هفته مورد بررسی، قیمت صادراتی (معامله شده) بیلت تولیدکنندگان کشورهای CISا، 470-460 دلار/تن، فوب دریای سیاه گزارش شده است که نسبت به هفته گذشته تغییری اعلام نشده است. لازم به ذکر است، در صورت تداوم رشد قیمت آهن قراضه در بازارهای جهانی و نیز با توجه به قیمت صادراتی تولیدکنندگان ترکیه، انتظار می‌رود که قیمت بیلت کشورهای CIS نیز افزایش یابد. قیمت بیلت صادراتی تولیدکنندگان این کشورها به مقصد ژاپن معادل 535 دلار/تن، سی اف آر گزارش شده است.
تثبیت قیمت بیلت در خاورمیانه
در هفته مورد بررسی، قیمت معاملاتی بیلت بر مبنای سی اف آر بنادر کشورهای منطقه خلیج فارس 500-490 دلار/تن، سی اف آر اعلام شده است که در مقایسه با هفته گذشته ثابت بوده است. گزارشات منتشره نشان می‌دهد که تقاضای خرید بیلت توسط برخی از کشورهای منطقه خلیج فارس از جمله امارات بهبود یافته است. لکن به دلیل قیمت پایین میلگرد در بازار داخلی این کشور، خریداران به میزان نیاز خود خرید می‌کنند و ترجیح می‌دهند که موجودی انبار بالایی نداشته باشند.
افزایش قیمت بیلت چینی
در هفته مورد بررسی و پس از اتمام تعطیلات سال نو در چین، قیمت بیلت در بازار داخلی این کشور روند صعودی داشته است. آخرین قیمت بیلت در بازار داخلی چین
(با احتساب ۱۷ درصد مالیات بر ارزش افزوده) برای گرید ۲۰mnsi ، ا۳۵۴۰ یوآن/تن (۵۱۸ دلار/تن) و برای بیلت با کیفیت Q۲۳۵ و Q۱۹۵ا، ۳۴۱۷ یوآن/تن (۵۰۰ دلار/تن) بوده است که در مقایسه با هفته قبل۴۰-۳۰ دلار/تن رشد نشان می‌دهد. آخرین قیمت صاراتی بیلت چین نیز ۶۲۲-۶۲۰ دلار/تن، فوب اعلام شده است، در حالی‌که قیمت هفته گذشته در سطح ۶۱۰ -۶۰۰ دلار/تن، فوب بوده است. آخرین قیمت بیلت صادراتی اسپانیا معادل ۳۶۰ یورو/تن(۴۸۸ دلار/تن)، فوب اعلام شده است.
در بازار آمریکا نیز شرایط بازار بیلت این کشور ثابت گزارش شده است و تقاضا در بازار ضعیف است و عرضه بیلت هم به مقدار کافی انجام می‌گیرد.
ثبات بازار جهانی میلگرد
آخرین قیمت میلگرد در بازارهای جهانی، طبق گزارش متال بولتن، به‌شرح جدول فوق است که بیانگر این امر است که قیمت صادراتی میلگرد در هفته مورد بررسی در اغلب بازارهای عمده جهانی، از روند تقریبا با ثباتی برخوردار بوده است. هرچند تعدادی از صادرکنندگان میلگرد به دنبال افزایش قیمت آهن قراضه و بیلت در هفته مذکور، قیمت فروش میلگرد خود را در هفته مورد بررسی بالا بردند.
ولیکن باید توجه داشت که قیمت میلگرد در اغلب بازارهای جهانی شرایط باثباتی را سپری می‌نماید و تقاضای پایین خرید مانع از آن گردیده است که تولیدکنندگان میلگرد بتوانند معادل افزایش قیمت مواد اولیه تولید، قیمت میلگرد را افزایش دهند.


رشد آرام میلگرد ترک‌ها
از بازار ترکیه خبر می‌رسد، در هفته مورد بررسی، قیمت میلگرد در بازار داخلی این کشور، دارای افزایش اندکی بوده است. تولیدکنندگان میلگرد در ترکیه، به دلیل افزایش قیمت قراضه و بیلت، قیمت فروش خود را در بازار داخلی این کشور حدود 15-10 دلار/تن افزایش داده و به سطح 520-510 دلار/تن، تحویل درب کارخانه رساندند. در بخش صادرات هم قیمت معاملاتی میلگرد ترکیه از 510-500 دلار/تن، فوب در هفته گذشته به 520-510 دلار/تن، فوب در هفته مورد بررسی افزایش یافت.
ثبات همچنان میهمان بازار
در اروپا، قیمت میلگرد در بازار داخلی این کشورها تقریبا ثابت است و به‌رغم تقاضای خرید پایین، فعالان بازار بر این عقیده‌اند که قیمت میلگرد در اروپا به دلیل افزایش هزینه تولید، بالا خواهد رفت. طبق این گزارش، تولیدکنندگان میلگرد اروپا قصد دارند قیمت فروش خود را از سطح فعلی، 390-380یورو/تن به سطح 400 یورو/تن افزایش دهند.
در بازار داخلی چین، پس از اتمام تعطیلات، تغییر قابل توجهی در قیمت میلگرد در هفته مورد بررسی گزارش نشده است. میانگین آخرین قیمت میلگرد سایز۲۰ میلیمتر در مناطق مختلف این کشور، ۳۹۲۰-۳۷۵۷ یوآن/تن (۵۷۵-۵۴۷ دلار/تن)بوده است که نسبت به هفته قبل رشد بسیار اندکی نشان می‌دهد. موجودی انبار میلگرد در چین بالا اعلام شده است. آخرین قیمت صادراتی میلگرد چین معادل۵۶۵-۵۶۰ دلار/تن، فوب گزارش شده است که نسبت به هفته قبل حدود ۱۰ دلار/تن افزاش داشته است.
قیمت معاملاتی میلگرد صادراتی کشورهای CIS در هفته مورد بررسی معادل 490-480 دلار/تن، فوب بوده است که در مقایسه با هفته قبل ثابت بوده است.
آخرین قیمت گزارش شده برای میلگرد وارداتی کشورهای حوزه خلیج فارس،۵۲۰-۵۱۰ دلار/تن، سی اف آر اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته، تغییری نداشته است. قیمت میلگرد در اغلب کشورهای منطقه از قبیل عربستان، امارات و... تقریبا ثابت است. آخرین قیمت میلگرد تولید داخل در بازار امارات متحده عربی با پرداخت نقدی ۱۹۸۰ درهم /تن (۵۳۹ دلار/تن) و با شرایط پرداخت ۳ تا ۶ ماهه ، ۲۰۰۰درهم/تن (۵۴۵ دلار/تن، وزن تئوریکال) اعلام گردیده است که نسبت به هفته قبل دارای ثبات بوده است و تقاضا همچنان پایین است. در بازار داخلی امارات، تولیدکنندگان این کشور به‌تدریج در حال افزایش قیمت‌های خود هستند.
در آمریکا، آخرین قیمت میلگرد در بازار داخلی این کشور معادل 606-595 دلار/تن تحویل درب کارخانه، اعلام شده است که نسبت به هفته گذشته، تغییری نداشته است. با توجه به شرایط بد آب و هوایی، انتظار می‌رود که در صورت تداوم این وضعیت، تقاضا برای میلگرد کاهش یابد و قیمت‌ها را تحت تاثیر قرار دهد. قیمت میلگرد صادراتی ترکیه به مقصد آمریکا، 540-530 دلار/تن، سی اف آر اعلام شده است که نسبت به هفته قبل، تغییری نداشته است.