صعود و فرود آهن در هفته گذشته

گروه بورس کالا- زهرا مسافر: به‌رغم پیش‌بینی بسیاری از فعالان بازار مبنی بر افت یا تثبیت، قیمت آهن در بازار پس از تعطیلات اخیر روند صعودی پیدا کرد به گونه‌ای که طی دو روز نخست پس از تعطیلات هفته گذشته، میلگرد به سطح ۷۰۰ تومان در هر کیلو رسید.

طی روز‌های پایانی بهمن و روزهای نخست اسفند ماه سال جاری رشد قیمت‌ها در بازار داخلی، از بازار جهانی سبقت گرفت، به طوری که نرخ میلگرد تا حدود ۸۵۰ تومان پیش رفت و ورق نیز با رشد ۱۰۰ تومانی در هر کیلو مواجه شد.

البته جنب و جوش تازه در بازار فولاد تداوم نداشت و با واکنش وزیر صنایع و معادن و مدیران سازمان بورس و شرکت بورس کالا و تولید‌کنندگان محصولات فولادی جهش غیرمنطقی قیمت‌ها متوقف شد.

عبور نرخ میلگرد از ۷۵۰ تومان در روز شنبه

در اولین روز از هفته گذشته میلگرد و تیرآهن در بازار تهران رشد داشت، به گونه‌ای که در این روز قیمت میلگرد بین ۷۶۰ تا ۷۷۰ تومان در نوسان بود. طی روز شنبه اول اسفند ماه جاری، فولاد‌سازان بخش خصوصی اغلب نرخ ۷۵۰ تومان را برای کالاهای خود پیشنهاد دادند. در مدت یاد شده، شمش فولاد نوسان زیادی نداشت؛ اما نبشی فولاد اصفهان نیز با رشد قیمت روبه‌رو شد. در این مدت، تیرآهن تا شاخه‌ای ۲۲هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد.

عرضه میلگرد ۸۰۰ تومانی در روز یکشنبه

طی مبادلات روز یکشنبه دوم اسفند ماه سال جاری قیمت آهن‌‌آلات در بازار تهران با افزایش مجدد روبه‌رو شد و با رشدی بین ۹/۴ تا ۷ درصدی در هر کیلو و معادل ۸۱۰تا ۸۲۰ تومان در این بازار به ثبت رسید.

در مدت یاد شده، تیرآهن نیز رشد قیمت داشت به گونه‌ای که سبد تیرآهن ریز با رشد ۱۲۰،۱۸۰،۱۲۰ هزار ریالی عرضه شد همچنین تیرآهن درشت افزایش نرخ ۲۹۰،۳۴۰،۲۰۰ هزار ریالی داشت.

در روز مورد بررسی، نرخ میلگرد از سوی فولادسازان خصوصی نیز شاهد رشد بود به گونه‌ای که به قیمت ۸۳۰ تومان در هر کیلو رسید. در مدت یاد شده، شمش فولاد تولید داخل رشد قیمت داشت و نبشی فولاد اصفهان از رشدی بین ۶/۰ تا ۴ درصدی در هر کیلو

برخوردار بود.

دوشنبه و رشد نرخ نبشی به بالای ۸۰۰ تومان

طی روز دوشنبه هفته گذشته قیمت نبشی فولاد اصفهان بین ۸۰۸ تا ۸۵۳ تومان در هر کیلو در نوسان بود. در مدت یاد شده، بازار آهن تا حدود نسبی با نوسان قیمت رو‌به‌رو شد، به گونه‌ای که میلگرد سایز ۱۶ تا ۲۵ فولاد آذربایجان با افزایش قیمت مواجه شد و مابقی میلگردهای عرضه شده از ثبات یا کاهش نرخ برخوردار بود. در این مدت، تیرآهن سایز ریز عقبگرد داشت و به کاهش قیمت عرضه شد؛ اما تیرآهن درشت به رشد قیمت خود ادامه داد و با افزایش ۳۰،۲۰،۱۰۰ هزار ریالی در بازار تهران به ثبت رسید. در روز یاد شده، میلگرد برخی از فولادسازان خصوصی شاهد رشد قیمت بود و شمش فولاد نیز افزایش نرخ داشت.

بازگشت قیمت آهن در روز سه‌شنبه

رشد جهشی نرخ آهن‌‌آلات که پس از تعطیلات بهمن ماه شتاب گرفته بود، طی مبادلات روز سه‌شنبه چهارم اسفند ماه جاری متوقف شد و افتی بین یک تا ۸/۴ درصدی را در هر کیلو تجربه کرد. در مدت یادشده، تیرآهن نیز کاهش قیمت را در بازار تهران تجربه کرد. در این مدت، نرخ میلگرد اغلب فولادسازان خصوصی از ثبات برخوردار بود و تنها میلگرد البرز و کرمانشاه کاهش قیمت داشت. در روز مورد بررسی، شمش فولاد جنوب با رشد قیمت در بازار غیررسمی عرضه شد؛ اما نبشی فولاد اصفهان بدون تغییر نرخ در این بازار به ثبت رسید.

البته عقبگرد بازار آهن به سطح تعادل قیمتی ناشی از ممانعت دولت از جریان ایجاد شده در بازار و رشد قیمت‌ها بود زیرا به اعتقاد بسیاری از فعالان جهش قیمت‌ها کاذب بوده است.

کاهش قیمت‌ها در روز چهارشنبه

طی معاملات روز چهارشنبه پنجم اسفند ماه جاری روند قیمت‌ها در بازار تهران همانند روز قبل از آن کاهشی بود. در مدت یاد شده، نرخ میلگرد بین ۵/۲ تا ۵ درصد در نوسان بود و میلگرد عرضه شده در بازار تهران معادل ۷۵۰ تا ۷۸۰ تومان در هر کیلو به ثبت رسید. در این مدت، تیرآهن ریز با افت ۷۰،۷۰،۱۵۰ هزار ریالی در بازار تهران عرضه شد و هر شاخه تیرآهن ۲۰،۲۲،۲۴،۲۷ نیز از کاهش ۵۰،۱۰۰،۸۰،۵۰ هزار ریالی برخوردار بود. در روز یاد شده، قیمت آهن از سوی فولادسازان خصوصی نیز عقبگرد داشت. در این روز، نبشی فولاد اصفهان نسبت به روز قبل از آن کاهش نرخ داشت؛ اما شمش فولاد تولید داخل بدون تغییر در بازار غیررسمی عرضه شد.