آزاده حسینی

با رشد اخیر قیمت‌ها در بازار آهن قیمت انواع مقاطع ساختمانی تا کیلویی ۲۰۰ تومان و انواع ورق تا کیلویی ۱۰۰ تومان افزایش را تجربه کرد. این درحالی است که تقاضایی منطقی برای رشد بی‌رویه وجود نداشته و از همین رو با دخالت به موقع دولت شایعاتی که در بازار مطرح بود فروکش کرده و قیمت‌ها در حال بازگشت به حالت عادی خود است.

در همین حال فولاد‌سازان بزرگ کشور که محصولات خود را در بورس کالا عرضه می‌کنند، ضمن مقطعی دانستن رشد قیمت‌ها از بازگشت قیمت‌ها خبر داده‌اند.

فضاسازی واسطه‌ها عامل رشد قیمت

محمد رجایی، مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان با اشاره به رشد اخیر قیمت‌های انواع محصولات فولادی گفت: افزایش اخیر قیمت انواع آهن‌آلات به دلیل فضاسازی واسطه‌ها صورت گرفته است. وی ادامه داد: قیمت‌هایی که طی دو هفته اخیر در بازار شکل گرفته و باعث رشد آن در بورس نیز شد عادی و منطقی نبوده و مطمئنا بازار به حالت عادی خود باز می‌گردد. وی تاکید کرد: افزایش سطح قیمت محصولات مبارکه در بورس صورت گرفته بود که آن هم به دلیل رقابت کارگزاران بوده و در واقع قیمت‌ها براساس میزان عرضه و تقاضا در بورس کشف شده و نرخ‌گذاری از سوی فولاد مبارکه صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: ما به عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده ورق در ایران علاقه‌مند به ثبات هستیم و خواهان این موضوع هستیم که جلوی رشد بی‌رویه قیمت‌ها گرفته شود، چرا که تقاضای واقعی در پشت این رشد قیمت‌ها وجود ندارد.

رجایی با اشاره به اقدامات فولاد مبارکه برای ممانعت از رشد بی‌رویه و بازگشت بازار به حالت تعادل گفت: مبارکه به منظور مقابله با رشد بی‌رویه قیمت‌ها و بازگشت بازار به وضعیت عادی تصمیم دارد تا صادرات خود را تا زمان بازگشت بازار به تعادل متوقف کند.

وی ادامه داد: همچنین این شرکت به منظور بهبود بازار از التهاب فعلی اقدام به خرید اسلب کرده که با این کار حجم تولید خود را بالا برده و عرضه را افزایش دهد و تقاضایی را که در بازار مطرح است پاسخگو باشد.

مدیرعامل فولاد مبارکه اصفهان درباره قیمت‌های منطقی این شرکت گفت: سطح منطقی قیمت‌ها برای ورق ۶۷۰ تا ۶۹۰ تومان در هر کیلو است.

وی افزود: قیمت‌ها به صورت حبابی افزایش یافته بود که تا پایان سال این حباب برمی‌گردد.

تدابیر ویژه سازمان بورس در برابر رشد قیمت

در همین حال رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با اشاره به افزایش کاذب قیمت آهن‌آلات در بورس کالا، از اجرای تدابیر اتخاذ شده در این خصوص از هفته آتی خبر داد.

به گزارش مهر، علی صالح‌آبادی با اشاره به افزایش قیمت آهن‌آلات در بورس کالا، این افزایش قیمت‌ها را کاذب عنوان کرد و گفت: این در حالی است که قیمت‌های جهانی افزایش نیافته بود، بنابراین در این زمینه تمهیداتی اندیشیده شده که از اوایل هفته آتی اجرایی خواهد شد.

رییس سازمان بورس و اوراق بهادار در بیان یکی از تمهیدات گفت: پیش از این خریداران آهن‌آلات در بورس کالا باید ۱۰ درصد ارزش معامله را نزد کارگزار قرار می‌دادند که در شرایط جدید باید ۱۰۰ درصد ارزش معامله را قرار دهند.

وی افزود: همچنین بخشنامه‌ای نیز به کارگزاران ابلاغ شده مبنی بر اینکه باید کالاها را برای مشتریان حقیقی و تولیدکنندگان واقعی خریداری و از خرید برای دلالان و سفته‌بازان جلوگیری کنند و از این پس خریدها به نام خواهد بود.

صالح‌آبادی با تاکید بر اینکه تولیدکنندگان نیز موظف به افزایش حجم عرضه‌های خود در بازار شدند، افزود: با توجه به اینکه قیمت آهن‌آلات در بازار داخلی از قیمت‌های جهانی فراتر رفته است، در صورت تداوم، شرکت بازرگانی دولتی ایران می‌تواند آهن‌آلات را از خارج کشور خریداری کرده و در بورس کالا عرضه نماید که این اقدام به کاهش قیمت‌ها کمک خواهد کرد.

وی عنوان کرد: با تدابیر اتخاذ شده قطعا افرادی که این روزها با قیمت‌های بالا، آهن‌آلات را خریداری می‌کنند به دلیل اینکه این خریدها نیز عمدتا سلف است، در سال آینده متضرر خواهند شد. سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار به خریداران توصیه کرد که خریدهای خود را با قیمت‌های منطقی انجام دهند.