نوش‌آفرین سیار- در بازارهای جهانی معاملات فیوچر، بهای طلا در روز چهارشنبه برای سومین روز متوالی و پس از یک ماه صعود قیمتی مداوم، با افتی هیجانی همراه بود. بهای هر اونس طلای بازار جهانی از روز دوشنبه گذشته تا روز چهارشنبه تقریبا با افتی ۲/۳ درصدی به ازای هر اونس مواجه شد.

این افت قیمتی طلا در حالی بود که در بازار طلای داخل نیز با تاخیر اندکی از نظر زمانی، بهای زیورآلات و مسکوکات طلا کاهش یافت. در بازار معاملات آتی نیز این افت قیمت به طور همزمان با بازارهای جهانی رخ داد.

این افت قیمت، در حالی است که سرمایه‌گذارانی که پیش‌بینی این کاهش قیمت طلا را می‌‌نمودند و در position فروش در معاملات آتی قرار داشتند، با سود قابل توجهی در طی این ۳ روز مواجه شدند.دلایل بنیادین مهمی که بازار طلا را تحت تاثیر خود قرار دارند به شرح ذیل هستند:

این افت قیمتی طلا، بنا به گزارش سایت Market watch، به دلیل انتشار داده‌های ضعیف اقتصادی در کشورهای عضو حوزه یورو و همچنین افزایش نرخ برابری ارزش دلار آمریکا در مقابل یورو، به دنبال تصمیم فدرال رزرو آمریکا، به افزایش نرخ بهره این کشور از ۵/۰ درصد، به ۷۵/۰درصد، رخ داده است. علاوه براین، انتشار گزارش وزارت کار آمریکا مبنی بر اینکه نرخ بیکاری در ماه گذشته میلادی (ژانویه ۲۰۱۰)، از نرخ %۱۰ به %۷/۹ کاهش یافت، از دیگر عواملی بودکه باعث بالا رفتن ارزش دلار آمریکا در برابر سبدی از ارزهای رایج در جهان شد که نتیجتا به دنبال آن، جذابیت فلزات گرانبها مانند طلا به عنوان سرمایه‌گذاری جایگزین و مطمئن، در بازارهای جهانی کاهش یافت، به نحوی‌که تحت تاثیر از همین قضیه، بهای طلا با افتی چشمگیر در طی این چند روز معاملاتی همراه شد.

همچنین، به گزارش خبرگزاری رویترز Reuters، پایان یافتن جشن سال نوی چینی‌ها که بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده طلا در رتبه‌بندی سازمان جهانی طلا می‌باشند نیز عامل موثری در کاهش قیمت طلا در هفته جاری بوده است.

اگر بخواهیم به تحلیل روند قیمتی طلا در بازار داخل خصوصا بازار معاملات آتی بورس کالا نگاهی بیندازیم این توضیح، ضروری به نظر می‌رسد که در سه هفته اخیر، بازار آتی هم از افزایش حجم تعداد معاملات و هم از سودآوری مقبول سرمایه‌گذاران، برخوردار بوده است. این در حالی است که بهای قیمت سکه طلای تمام بهار آزادی تحویل اردیبهشت‌ماه سال بعد در روز دوشنبه سوم اسفند با قیمت متوسط وزنی ۲۷۶۹۸۹۴ ریال، در بورس کالا معامله شد که تا روز چهارشنبه پنج اسفند، به قیمت متوسط وزنی۲۷۴۴۹۵۲ ریال رسید. افت قیمت بهای سکه طلا در معاملات آتی صحه ای بر همسویی این بازار با بازار جهانی طلا است. در همین حال، بهای قیمت سکه طلای تمام بهار آزادی تحویل اسفند ماه سال جاری نیز در روز دوشنبه سوم اسفند با قیمت متوسط وزنی ۲۷۱۷۶۴۶ ریال، در بازار بورس کالا معامله شد که تا روز چهارشنبه پنجم اسفند، به قیمت متوسط وزنی ۲۶۹۵۲۶۶ ریال رسید.

قیمت هر اونس طلای جهانی به دلار، هر گرم طلای ۱۸ عیار به ریال و قیمت سکه تمام بهار آزادی در بازار تهران در روز چهارشنبه به ترتیب برابر با ۱۰۹۱.۹۶ و ۲۶۸۰۰۰ ریال و ۲۶۶۰۰۰ ریال بود.