بازار معاملات آتی سکه تمام بهار آزادی حداقل طی چند ماه اخیر نشان داده است که همگام با تغییرات قیمت جهانی اونس طلا حرکت می‌کند .

البته همان طور که در نمودار تغییرات قیمت سکه طلا قابل مشاهده است از تاریخ ۱۵/۱۰/۱۳۸۸ تاکنون همواره سکه طلای تمام بهار آزادی در بازار آتی بالاتر از قیمت نقدی و قیمت تئوریک آن معامله شده است.
به گزارش کارگزاری بهمن نکته قابل توجه طی این مدت روند نزولی قیمت طلا در بازارهای جهانی و داخلی است و به‌‌رغم این موضوع بالاتر بودن قیمت تسویه در بازار آتی نشان از جو روانی حاکم بر این بازار مبنی بر افزایش قیمت در دوره‌های زمانی بلندمدت است. انتظاری که به نظر می‌رسد پس از مدت‌ها روند نزولی طلا به پایان رسیده و روند افزایشی قیمت طلا در حال آغاز است. طبق آمار معاملات بورس کالای ایران، طی دو هفته گذشته در مجموع 50.020 قطعه سکه مورد معامله قرار گرفته است که ارزش آن معادل 132.922.510.000 ریال بوده است. بیشترین حجم معاملات طی این دوره مربوط به روز یکشنبه مورخ 17/11/88 است که 10240 قطعه سکه تمام بهار آزادی در این روز مورد معامله قرار گرفت.
روز یکشنبه هفته گذشته نیز با توجه به قرار‌گیری بین تعطیلات رسمی کمترین سهم معاملات را به خود اختصاص داد. اونس طلا نیز پس از کاهش ۴۰ دلاری خود در روز پنجشنبه ۱۵/۱۱/۸۸ تا روز چهارشنبه مورخ ۲۱/۱۱/۸۸ تغییر چندانی نداشت و در محدوده ۱۰۶۳ الی ۱۰۷۱ دلار برای هر اونس در حال نوسان بود، به همین دلیل بازار آتی سکه تمام بهار نیز در این دوره تغییرات چندانی نداشت و قیمت تسویه تقریبا در محدوده ۲۶۲۰۰۰۰ ریال الی ۲۶۴۰۰۰۰ ریال نوسان کرد؛ اما با شروع تعطیلات در ایران، بازار جهانی حرکت رو به بالای خود را آغاز کرد و تاثیر آن را می‌توان در دو روز پایانی معاملات هفته گذشته دید، به نحوی که در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته قیمت تسویه معاملات آتی به ترتیب ۲,۷۰۰,۵۵۲ و ۲,۷۱۲,۷۰۶ ریال برای هر قطعه سکه طلای تمام بهار آزادی شد.