معاملات آرام شیمیایی‌ها ادامه دار شد

عکس: آکو سالمی

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: جو آرام رینگ پتروشیمی در روز گذشته بار دیگر بسیاری ازکارگزاران را برای خرید دچار تردید کرد.

در این روز عمده محصولات شیمیایی با نرخ پایه معامله شدند. به گفته فعالان اقتصادی، اگرچه تعطیلات ماه بهمن سپری شده، اما نزدیکی به پایان سال و همچنین تعطیلات سال نوی چینی سبب شده تا خریداران در بورس کالا با شک و دو دلی خرید کنند.

با این حال در این روز بازرگانی پتروشیمی توانست با عرضه اندک محصولات شیمیایی از کاهش نرخ آنها در رینگ پتروشیمی جلوگیری کند.آگاهان بازار، عدم وجود بازار مصرف را از دلایل عمده عرضه اندک محصولات پتروشیمی در بورس کالا می‌دانند و معتقدند با توجه به مصرف داخلی، قیمت اکثر محصولات پتروشیمی هم‌اکنون در بورس کالا گران است و به نظر می‌رسد، بازرگانی پتروشیمی قادر به کاهش نرخ‌ها باشد.

با این حال آگاهان بازار پیش‌بینی می‌کنند، با شروع ماه اسفند و با افزایش میزان تقاضای خریداران پیش از تعطیلات عید نوروز، قیمت محصولات پتروشیمی با رشد اندکی در بورس کالا روبه‌رو شود.با این حال فعالان اقتصادی از وضعیت آشفته اقتصادی، تعلیق پروژه‌های عمرانی و کسری بودجه در سال جدید ابراز نگرانی می‌کنند و معتقدند ادامه‌دار شدن این مسائل بر جو بازار مصرف پتروشیمی‌ها تاثیرات منفی بی‌شماری خواهد گذاشت.

عرضه سودکاستیک off جایگزین سود داخلی شد

در این روز سودکاستیک داخلی بار دیگر به دلیل عدم تحویل این کالا به خریداران طی ماه‌های گذشته عرضه نشد و سودکاستیک off درجه یک که وارداتی بود، جایگزین آن شد.

البته بسیاری از فعالان اقتصادی، عدم عرضه سودکاستیک داخلی را ترفندی از سوی بازرگانی پتروشیمی برای فروش سود وارداتی می‌دانند و معتقدند به دلیل پر مصرف بودن این کالا در کارخانه‌ها، تولیدکنندگان شوینده‌ها مجبور به تهیه نوع وارداتی آن می‌شوند.

در معاملات این روز سودکاستیک off درجه یک با نرخ ۳۵۰ تومان و حجم ۲۰۰۰ تن عرضه شد که تنها ۱۷۰ تن از آن توسط کارگزاران خریداری شد.

رقابت برای خرید پلی‌اتیلن سبک خطی پتروشیمی امیرکبیر

اگرچه معاملات این روز در آرامش رخ داد، اما کارگزاران برای خرید پلی‌اتیلن سبک خطی AAا۲۰۹ پتروشیمی امیرکبیر و کربنات سدیم سنگین پتروشیمی شیراز رقابت کردند.

این کالا در این روز با نرخ یک هزار و ۳۵۰ تومان و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۳۶۵ تومان خریداری شد.کربنات سدیم سنگین پتروشیمی شیراز در معاملات روز گذشته با نرخ ۱۸۵۷ ریال و حجم ۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت ۲۱۵۱ ریال خریداری شد. تقاضا برای خرید این کالا ۴ هزارتن ثبت شد.

به گفته آگاهان بازار کاهش چشمگیر میزان عرضه این دو کالا در هفته جاری سبب شد تا کارگزاران با یکدیگر رقابت کنند.

هفته گذشته پلی‌اتیلن سبک خطی AAا۲۰۹ به میزان ۴ هزار تن عرضه شده بود، اما روز گذشته تناژ این کالا به هزار تن تقلیل یافته بود و به گفته آگاهان بازار همین موضوع دلیل عمده رقابت کارگزاران برای خرید این کالا بود.

عدم استقبال خریداران از عرضه پلی‌اتیلن سنگین EX۵

پلی‌اتیلن سنگین EX۵ پتروشیمی امیرکبیر در این روز بار دیگر به دلیل بالا بودن نرخ پایه با استقبال اندکی از سوی خریداران مواجه شد و تنها ۲۰ تن از آن معامله شد.

طی هفته‌های اخیر نیز کارگزاران بسیاری به نرخ پایه این کالا اعتراض کرده و خواهان کاهش نرخ آن در بورس کالا شدند. اما در روز گذشته بار دیگر پلی‌اتیلن سنگین EX۵ با نرخ یک هزار و ۲۳۰ تومان و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که ۲۰ تن از آن خریداری شد.