مجید مرادیان - به منظور آشنایی بیشتر با خط تولید، تحولات و دستاوردهای جدید صنعتی ذوب‌آهن اصفهان، رییس اتحادیه کشوری صنف فروشندگان آهن و فولاد به همراه اعضای هیات‌مدیره این اتحادیه از بخش‌های مختلف و خط تولید تیرآهن بال پهن H نمره ۱۸ و نمونه‌هایی از ریل‌های تولیدی دیدن کردند. محمد آزاد، رییس اتحادیه کشوری صنف فروشندگان آهن و فولاد با ابراز خرسندی از تحولات و دستاوردهای جدید ذوب‌آهن اصفهان گفت: راه‌اندازی کوره سوم و نقش کارشناسان داخلی در این گونه پروژه‌های عظیم تحسین‌برانگیز است.

وی با اشاره به کیفیت قابل توجه محصولات تولیدی این شرکت گفت: محصولات فولادی ذوب‌آهن از کیفیت بسیار بالایی برخوردارند و با فولادهای وارداتی قابل مقایسه نیست. وی افزود: هیچ یک از محصولات وارداتی که حتی برای واردات به کشور گواهی استاندارد را هم دارا هستند، کیفیت و استاندارد ملی ذوب‌آهن اصفهان را ندارند و مقاومت آن‌ها مطابق مقاومت تیرآهن و میلگردهای تولیدی این شرکت نیست.

محمد آزاد با انتقاد از واردات محصولات فولادی بی‌کیفیت به کشور و خطرآفرین بودن آن‌ها گفت: با توجه به نیاز کشور به ۲۰ تا ۲۱میلیون تن محصول فولادی در سال، هم‌اکنون با اجرای طرح‌های توسعه‌ای، حدود ۱۲ میلیون تن محصولات فولادی در کشور تولید می‌شود و نزدیک به ۸ میلیون تن کمبود داریم که ناچار باید از خارج وارد شود. وی گفت: متاسفانه ظرفیت طرح‌های فولادی در بخش خصوصی در زمینه محصولات نوردی است و مشکل اصلی ما در زمینه ظرفیت‌های ذوب فولاد است و این تنگنا باید با واردات شمش جبران شود.

وی یادآور شد: در حال حاضر واردکنندگان محصولات فولادی به خاطر اینکه کشورهای مبدا محصولات نهایی را به قیمت شمش عرضه می‌کنند و از طرفی محصول نهایی زودتر تبدیل به پول می‌شود، اقدام به واردات محصول نهایی می‌کنند و آهن‌‌آلات نامرغوب، بی‌کیفیت یا کم‌کیفیت را وارد بازارهای داخلی می‌کنند و این امر برای صنایع کشور و اشتغال‌زایی زیان‌آور است.