رشد نرخ پلیمری‌ها در بورس کالا متوقف شد

گروه بورس کالا- کتایون دارابی: رشد نرخ محصولات پلیمری در معاملات روز گذشته بورس کالا متوقف شد.

کاهش نرخ جهانی محصولات پلیمری و فرا رسیدن تعطیلات بهمن ماه سبب شد تا روز گذشته کارگزاران با تردید خرید کنند.

به گفته آگاهان بازار، سایه بلاتکلیفی بر بازار پتروشیمی‌ها در روزهای پایانی قبل از تعطیلات سنگینی می‌کند. در معاملات این روز اکثر محصولات پلیمری با کاهش نرخی معادل ۱۳ تا ۷۰ تومان نسبت به هفته گذشته مواجه شدند.

در این روز ۵۶ درصد معاملات متعلق به گروه پلیمری‌ها، ۶۹/۱ درصد مربوط به گروه شیمیایی‌ها و ۴۵/۴۱ درصد مربوط به گروه قیرها بود.

بیشترین کاهش نرخ مربوط به پلی‌استایرن مقاوم بود

بیشترین کاهش نرخ در این روز متعلق به پلی‌استایرن مقاوم s۷۲۴۰ پتروشیمی تبریز بود که با نرخ یک هزار و ۵۴۵ تومان خریداری شد. پلی‌استایرن مقاوم ۷۲۴۰ پتروشیمی تبریز نیز در این روز ۱۵ تومان نسبت به هفته گذشته با کاهش نرخ مواجه شد و با نرخ یک هزار و ۵۵۲ تومان خریداری شد. در این روز همچنین پلی‌اتیلن سنگین بادی BL۳ پتروشیمی جم نیز با کاهش ۶۳ تومانی نسبت به هفته گذشته با نرخ یک هزار و ۲۰۱ تومان خریداری شد.پلی‌اتیلن ترفتالات BG۸۲۱ پتروشیمی تندگویان نیز در این روز ۳۵ تومان نسبت به هفته گذشته کاهش نرخ داشت و با قیمت یک هزار و ۲۴۰ تومان خریداری شد.

عدم استقبال خریداران از پلی‌اتیلن سنگین EX۵

در این روز همچنین، پلی‌اتیلن سنگین EX۵ پتروشیمی مارون یک هزار و ۲۳۱ تومان و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که تنها ۴۰ تن از آن توسط کارگزاران خریداری شد.

اگر چه گفته می‌شود تقاضا برای خرید پلی‌اتیلن سنگین EX۵ در بازار بسیار بالا است، اما در این روز کارگزاران تمایلی به خرید این کالا نشان ندادند. به گفته فعالان اقتصادی، قیمت بالای این کالا، کارگزاران را از خرید منصرف کرد.

با این حال ناظر تالار از کارگزاران خواست تا تقاضاهای خود را وارد کنند و دلیل عدم خرید خود را در رینگ پتروشیمی اعلام کنند، به این ترتیب ناظر تالار از نماینده پتروشیمی خواست تا در خصوص نرخ پایه این کالا در هفته‌های آینده، بازرگانی پتروشیمی تجدیدنظر کند.

نوسان نرخ pvc در بورس کالا

در معاملات روز سه‌شنبه بورس کالا، پلی‌وینیل کلراید ۶۰۵۸ پتروشیمی بندرامام با افزایش نرخ ۲۰ تومانی نسبت به هفته گذشته مواجه شد و با نرخ یک هزار و ۷۸ تومان خریداری شد، اما پلی‌وینیل کلراید ۶۵۵۸ پتروشیمی بندرامام با کاهش ۳۹ تومانی نسبت به هفته گذشته با نرخ یک هزار و ۱۳۶ تومان معامله شد. اگر چه تاجران pvc از توقف خرید و فروش در بازار داخلی این کالا گله‌مند هستند، اما روز گذشته در رینگ پتروشیمی کارگزاران کل عرضه این کالا را که جمعا ۴ هزار تن بود، خریداری کردند.