همزمان با دهه مبارک فجر پیروزی انقلاب اسلامی،‌ تلاشگران ذوب‌آهن اصفهان موفق شدند در راستای خودکفایی برای اولین بار درکشور و در سطح خاور میانه، تیرآهن بال پهن سایز ۱۸۰ (IPBC۱۸۰ , IPB۱۸۰)‌ را تولید کنند. مهندس بابایی، مدیرعامل ذوب‌آهن اصفهان با بیان این مطلب گفت: به دنبال موفقیت‌های قبلی این شرکت در تولید پروفیل‌های جدید از جمله (تولید H۱۶ و میلگرد ۶۰ و ۸۰، مارک ۷۰CR۲، ناودانی ۱۶ بال شیبدار مطابق استاندارد ملی)، ‌تولید تیرآهن بال پهن سایز ۱۸۰ نیز در دستور کار قرار گرفت و پس از مطالعات اولیه، طراحی آن توسط پرسنل طراحی مهندسی نورد با جدیت دنبال شد و در ۱۴ بهمن ماه به میمنت دهه مبارک فجر در کارگاه نورد ۶۵۰ ذوب‌آهن اصفهان به صورت آزمایشی با موفقیت تولید شد.

وی گفت: تیرآهن بال پهن سایز ۱۸۰ کاربرد صنعتی دارد و تاکنون از کشورهای خارجی نظیر ایتالیا، آلمان، لهستان، کره جنوبی و... خریداری می‌شد و با تولید انبوه آن توسط ذوب‌آهن اصفهان از خروج ارز جلوگیری شده و گام مهمی در راستای خودکفایی صنعت فولاد کشور برداشته می‌شود.

وی با اشاره به روند طراحی و تولید این محصول جدید صنعتی توسط کارشناسان و متخصصین ذوب‌آهن اصفهان گفت: با توجه به تولید موفقیت آمیز تیرآهن بال پهن H۱۶ و ارائه به بازار و در جهت تولید سایر سایزهای این تیپ پروفیل، تولید سایز بعدی این پروفیل یعنی تیرآهن H۱۸ مطرح و به منظور ایجاد آمادگی‌های مورد نیاز و انجام مراحل طراحی و تولید آزمایشی در دستور کار قرار گرفت. وزن واحد طول (وزن یک متر) تیرآهن H۱۸ سری IPBا، ۲/۵۱ کیلوگرم و وزن واحد طول تیرآهن H۱۸ سری IPBCا، ۵/۳۵ کیلوگرم است. وی اضافه کرد: کلیه مراحل اجرایی طراحی و تولید تیرآهن H۱۸ منطبق با استانداردهای بین‌المللی و همسو با نیازهای سیستم مدیریت کیفیت ISO۹۰۰۱--۲۰۰۸ و بر اساس برنامه زمان‌بندی انجام شد. مهندس بابایی گفت: مرحله طراحی کالیبراسیون این پروفیل که یکی از مهم‌ترین مراحل این پروژه است توسط تیم طراحی به مدت ۴ ماه انجام پذیرفت. قبل از تهیه نقشه‌های اجرایی کلیه مراحل طراحی کالیبراسیون توسط نرم‌افزارهای مدرن و مطابق با مبانی اجزای محدود شبیه‌سازی و عبور فلز از کلیه قفسه‌های نوردی در نرم‌افزار فوق شبیه‌سازی و کنترل و تغییرات مورد نیاز قبل از انجام تولید آزمایشی در کارگاه در محیط مجازی نرم‌افزار مورد بررسی و کنترل قرار گرفت.

وی افزود: ذوب‌آهن اصفهان قادر است سالانه صد هزار تن تیرآهن بال پهن سایز ۱۸۰ را جهت مصرف داخلی و صادرات در سبد محصولات خود به بازار عرضه کند.