رشد حبابی قیمت آهن در بورس کالا

عکس: آکو سالمی

جای خالی محصولات فولادسازان دیگر در رینگ فلزی گروه بورس کالا - منیژه حیاتی: قیمت میلگرد و تیرآهن دیروز دوباره هم در بورس کالا رشد کرد. بر اساس این گزارش، در این روز به‌رغم بررسی سفارش‌های خرید و ۱۰ درصد تضمین خرید کارگزاری‌ها توسط بورس، بالا‌تر بودن تقاضای خرید در مقابل حجم عرضه‌ها باعث شد تا میانگین قیمت آهن‌‌آلات بالاتر از هفته قبل به ثبت برسد؛ البته ذوب‌آهن با بالا بردن حجم برخی از عرضه‌های خود در معاملات دیروز بورس مجموعا موفق به فروش بیش از ۱۱۹ هزار و ۱۶۰ تن کالا شد.

اگرچه بازار مدت‌ها است که منتظر چنین روزهای با هیجانی است؛ اما رشد قیمت‌ها به این شدت و به این شکل نیز به نظر غیرمنطقی می‌رسد؛ چراکه معمولا در ماه‌های اخیر تنها ذوب‌آهن اصفهان بوده که در بورس عرضه داشته و این شرکت هم معمولا در پاسخ به درخواست بالای بازار محدودیت تولید را به خصوص در مورد برخی از سایزها که برای فروش پروژه‌ای تولید شده مطرح می‌کند و معمولا اعلام می‌کند که این بیش از این امکان عرضه کالا ندارد.

در این میان، دیگر فولادسازان همچون گروه ملی، فولاد خراسان و فولاد آذربایجان تعهدات خارج از بورس خود را بهانه قرار داده و در این مدت تنها به جهت کشف قیمت در بورس عرضه داشته‌اند. این در حالی است که اگر این شرکت‌های فولادی نیز موظف می‌شدند کالای خود را در بورس عرضه کنند و علاوه بر تعهدات خود، برای خریداران دیگر نیز در بورس عرضه می‌کردند، فشار در این روزها از عرضه‌های ذوب‌آهن برداشته ‌شده و به بیانی دیگر قیمت‌ها واقعی‌تر کشف می‌شد.

افزایش عرضه بهتر از بررسی ۱۰ درصد‌ها است

در همین حال، کارگزاران برقراری تعادل میان عرضه و تقاضا را مد نظر قرار داده و معتقدند اگر عرضه‌های بورس تنوع بیشتری داشته باشد بازار شفاف‌تر می‌شود و نیازی به بررسی ۱۰ درصد‌های تضمین خرید یا کنترل برگه سفارش‌های خرید که دیروز هم در تالار بورس انجام شد، نداشت. به گفته کارگزاران این ۱۰ درصد‌ها تنها باعث می‌شود تا کسانی که فقط پول کافی و اعتبار مالی دارند امکان خرید داشته باشند که این از نظر آنها نوعی بی‌عدالتی است و در حق آن دسته از خریداران که توان واریز این حجم از وجه را ندارند خصوصا در شرایطی که نقدینگی در بازار پایین است، اجحاف می‌شود.

به گفته معامله‌گران بورس کالا در شرایطی که هم تولیدکننده‌ها و هم خریداران دوره رکود طولانی را پشت سر گذاشته‌اند بررسی ۱۰ درصد‌ها منطقی به نظر نمی‌رسد؛ اما از سوی دیگر برخی دیگر معتقدند با توجه به اینکه چه در بورس و چه در بازار یک دستور خرید ممکن است به کارگزاران مختلف و فروشندگان متعددی ارائه شود، تقاضای کاذبی ایجاد می‌شود که با ارزیابی ۱۰ درصد‌ها و سفارش خرید در بورس می‌توان از حجم این تقاضای کاذبی که به اصطلاح در بازار پیچیده شده جلوگیری کرد، برای مثال در یکی از عرضه‌های دیروز فعالان بازار معتقد بودند اگر برگه‌های سفارش خرید در تالار معامله نمی‌شد سبد مخلوط تیرآهن و میلگرد ذوب‌آهن به جای تقاضای ۴۱۳ هزار تنی با تقاضای ۸۰۰ هزار تنی به رقابت کشیده می‌شد که طبیعتا بیش از این نرخ آن بالا می‌رفت. از این رو این دسته از فعالان بازار هم که موافق اجرای ۱۰ درصد‌ها هستند بر ضرورت بالا رفتن تنوع و حجم عرضه‌ها چه از طریق ذوب‌آهن و چه دیگر فولادسازان در بورس کالا تاکید دارند.

قیمت‌ها در حال حاضر منطقی نیست

جدای از بحث عرضه و تقاضا در بازار و ثبت سفارشات مشترک در بورس، نرخ‌های فعلی در هر صورت بی منطق به نظر می‌رسد.

یکی از فعالان بازار با اشاره به این نکته که محموله‌های روز گذشته ذوب‌آهن در بورس آخرین تحویل ۲۹/۱۲/۸۸ بود معتقد است معمولا به دلیل شرایط تعطیلات سال نو این شرکت از حداکثر مهلت خود استفاده کرده و احتمالا این کالاها را بعد از عید تحویل خواهد داد از این رو نرخ‌های فعلی را باید با در نظر گرفتن بازار آن زمان در نظر گرفت و از آنجا که مدت زمان آن طولانی بوده و احتمال پایین بودن نقدینگی بعد از عید و همچنین احتیاج تجار به تبدیل سرمایه و چک به پول نقد وجود دارد، این قیمت‌های ثبت شده منطقی به نظر نمی‌رسد و بالاتر از حد انتظار است؛ البته ممکن است قیمت‌ها در آینده افزایش پیدا کند؛ اما در حال حاضر این نرخ‌ها برای این برهه زمانی بالاتر از حد معقول است.

فروش ۱۱۹ هزار و ۱۶۰ تن کالا

دیروز تیرآهن ۲۴ ذوب‌آهن اصفهان با قیمت ۸۱۵۰ ریال عرضه شد که با توجه به اینکه در مقابل ۶ هزار تن عرضه، ۴۸ هزار تن تقاضا وجود داشت، قیمت آن به ۸۳۹۸ ریال افزایش یافت. تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ این شرکت ۶۲۰۰ تن عرضه شد که نرخ آن از ۷۰۸۰ ریال به ۷۲۵۱ ریال رشد کرد.

تیرآهن ۲۰ نیز ۶ هزار تن عرضه شد که تقاضا برای آن ۸۴ هزار تن بود. از این رو پس از رقابت قیمت آن از ۸۲۰۰ ریال به ۸۵۲۲ ریال رسید.

سبد تیرآهن این شرکت که شامل تیرآهن ۱۴ تا ۱۸ و ۲۰ و ۲۲ بود با قیمت ۷۵۰۰ ریال عرضه شد که قیمت آن در رقابت به ۷۶۲۵ ریال رسید. از این کالا تنها ۲۲۰ تن معامله شد.

سبد تیرآهن و میلگرد طول کوتاه این شرکت با قیمت ۶۱۰۰ ریال عرضه شد که پس از رقابت به ۶۲۵۸ ریال رسید. حجم عرضه این کالا ۱۶ هزارو ۴۰۰ تن بود.

سبد میلگرد A-۳ا، ۱۲ تا ۱۶ این شرکت با نرخ ۶۲۵۰ ریال عرضه شد که نرخ آن در رقابت به ۶۵۶۲ ریال رسید. از این کالا ۲۲۰ تن معامله شد. سبد میلگرد A-۳ ا ۱۰تا۲۲ این شرکت دیروز با نرخ ۶۲۵۰ ریال ۲۲۰ تن عرضه شد که پس از رقابت به ۶۵۰۱ ریال رسید. سبد میلگرد A-۳ا۱۲ تا ۲۵ نیز با قیمت ۶۲۰۰ ریال ۲۰۰ تن عرضه شد که قیمت آن در رقابت به ۶۴۷۸ ریال رسید.

سبد میلگرد A-۳ا۱۲ تا ۲۵ نیز با قیمت ۶۲۰۰ ریال ۵۰۰ تن عرضه شد که قیمت آن به ۶۴۳۲ ریال رسید. سبد میلگرد A-۳ا ۱۲ تا ۳۲ نیز با قیمت ۶۲۰۰ ریال عرضه شد که بعد از رقابت نرخ آن به ۶۳۶۵ ریال رسید.

سبد میلگرد و تیرآهن ذوب‌آهن در یک محموله دیگر که ۴ هزار تن بود عرضه شد که قیمت آن پس از رقابت از ۶۳۵۰ ریال به ۶۴۹۲ ریال رسید. همین سبد در ترکیبی دیگر ۷۷ هزار تن عرضه شد که نرخ آن از ۶۵۵۰ ریال به ۶۷۷۰ ریال رسید.

تنها کالایی که از محصولات ذوب‌آهن دیروز معامله نشد سبد میلگرد A-۱ا، ۱۴ تا ۲۸ بود که با نرخ ۶۲۰۰ ریال ۱۰۰۰ تن عرضه شده بود. خریداران نرخ پیشنهادی خود را برای این کالا ۶۱۸۰ ریال اعلام کرده بودند.