جای خالی فولاد در لیست ممنوعه واردات دولتی

گروه بورس کالا- زهرا مسافر: در نخستین روز از دهه فجر و در آستانه سی و یکمین سالگرد انقلاب اسلامی ایران در راستای حمایت از تولید داخل دولت نیز خبر خوشی را برای تولید‌کنندگان داخلی کشور ارائه کرد که در آن لیست ۱۲۱ قلم کالاهای مورد مصرف دستگاه‌های دولتی به منظور خرید از خارج ممنوع اعلام شد. کارگروه حمایت از تولید با تصویب مصوبه‌ای که به امضای رییس‌جمهور هم رسیده، مصرف نمونه خارجی ۱۲۱ قلم کالا را برای دستگاه‌های دولتی ممنوع کرده و فهرست این کالاها را منتشر کرده است که فهرست منتشر شده از سوی کارگروه حمایت از تولید، بسیاری از کالاهای عمومی را شامل می‌شود؛ اما نکته اساسی اینجا است که در میان این فهرست اسامی برخی از کالاهایی که از حجم تجاری بسیار بالایی برخوردار هستند، از جمله فولاد و محصولات فولادی به چشم نمی‌خورد.

رسول خلیفه‌سلطانی، دبیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران با بیان اینکه این اقدام دولت بسیار مبارک است، گفت: این امر برای تمام بخش‌های تولیدی مربوطه اقدام بسیار موثری است.

وی با اشاره به اینکه در میان فهرست اعلام شده فولاد و محصولات فولادی به چشم نمی‌خورد، افزود: این درحالی است که حجم تجاری این محصولات در کشور بسیار زیاد است و دولت برای پروژه‌های عمرانی خود سالانه به ناچار از بازارهای جهانی نسبت به خرید حجم زیادی از محصولات فولادی اقدام می‌کند.

دبیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد ایران تصریح کرد: سازمان تجهیز مدارس به عنوان یک شرکت دولتی سالانه چند صد هزار تن محصولات فولادی از خارج از کشور وارد می‌کند و همچنین برای پروژه‌های عسلویه و پیمان‌کاری‌های بزرگ هرساله خرید‌های دولتی دیده می‌شود، این درحالی است که این میزان خرید از تولید‌کنندگان داخلی بسیار در امر تولید و اشتغالزایی موثر است.

وی خاطرنشان کرد: درحالی که بخش خصوصی فولاد تنها با ۳۰ درصد ظرفیت خود مشغول به تولید هستند، چرا دولت باید مصرف مورد نیاز خود را از کالاهای خارجی تامین کند.خلیفه‌‌سلطانی گفت: درمیان فهرست اعلام شده از سوی دولت لیست کالاهایی به چشم می‌خورد که از حجم تجاری اندکی

برخوردار است و تاثیر چندانی بر اقتصاد کشور ندارد.

وی با اشاره به اینکه شنیده‌ها حاکی از این است که لیست دومی از کالاهای ممنوعه برای خرید‌های دولتی در راه است، افزود: تولید‌کنندگان فولاد امیدوارند که فهرست فولاد و محصولات فولادی در این لیست کالاهایی که ورود محصولات مشابه تولید داخل‌شان ممنوع است، گنجانده شود.

دبیر انجمن تولید‌کنندگان فولاد با توجه به استراتژیک بودن صنعت فولاد کشور، اظهار داشت: سوال اغلب تولید‌کنندگان این صنعت این است که چرا اسامی محصولات فولادی در نخستین فهرست اعلام شده، نبوده است.

وی با بیان اینکه تولید‌کنندگان و فعالان صنعت فولاد کشوربه مدت دو سال و نیم برای تعادل تعرفه واردات فولاد به‌طور جدی پیگیری کرده‌اند، خاطرنشان کرد: پس از تلاش‌های فراوان متاسفانه نه تنها حمایت تعرفه ای لازم از سوی دولت تاکنون اعمال نشده است، حتی حمایت‌های دیگری از جمله ممنوعیت خرید دولتی برای محصولات فولادی نیز از این بخش دریغ شده است.