مرکز خدمات فولاد ایران- کاهش عرضه سنگ‌آهن هند، برخی از تجار چینی را به این فکر انداخته که حجم بالایی از نیاز خود را از ایران وارد کنند.وابستگی چین به سنگ‌آهن وارداتی از ۴۴ درصد در سال ۲۰۰۲ به ۶۹ درصد در سال ۲۰۰۹ رسیده است. چین سال گذشته ۶۲۸ میلیون و ۴۳۰ هزار تن سنگ‌آهن وارد کرد که درصد بالای آن از استرالیا و برزیل بوده است. سال گذشته واردات سنگ‌آهن چین از ایران ۶ میلیون و ۸۶۰ هزار تن بوده که تنها یک درصد از کل واردات سنگ‌آهن این کشور را در بر می‌گیرد.خلوص سنگ‌آهن ایران حدود ۶۰ تا ۶۲ درصد بوده و تنها یک تا ۲ درصد از سنگ‌آهن هند پایین‌تر است. چون قیمت‌ها نیز مشابه هستند در نتیجه واردات از ایران توجه تجار چینی را به خود جلب کرده است. برخی از انجام دو معامله واردات از ایران خبر داده‌‌اند؛ ولی با این حال وابستگی چین به کشور‌های اصلی وارد‌کننده تغییر نخواهد کرد.تولید سنگ‌آهن ایران در ۹ ماه اول سال، ۲۰۰۹ تنها ۱۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تن بوده به همین دلیل وابستگی چین به سنگ‌آهن استرالیا و برزیل تغییری نمی‌کند. بسیاری معتقدند که توجه تجار چینی به سنگ‌آهن ایران تنها به این دلیل است که به دنبال جایگزینی برای کاهش عرضه هند هستند.

افزایش تولید سنگ‌آهن در ایران

در همین حال ایران نیز در نظر دارد تا ظرفیت تولید سنگ‌آهن خود را طی ۵ سال آینده به شدت بالا ببرد. طی ۵ سال آینده ظرفیت تولید سنگ‌آهن در ایران به ۶۰ میلیون تن در سال و ظرفیت تولید زغال‌‌سنگ به ۱۲ میلیون تن در سال افزایش خواهد یافت.

ایران در نظر دارد تا ظرفیت تولید فولاد را تا ۵۵ میلیون تن در سال بالا ببرد، متعاقب این امر ظرفیت تولید مواد اولیه نیز در ایران بالا خواهد رفت. سال گذشته ۹/۱۰ میلیون تن فولاد خام در ایران تولید شد.

میزان تولید سنگ‌آهن در ایران با ۷ درصد افزایش نسبت به سال گذشته شمسی ۳/۲۷ میلیون تن خواهد بود و ظرفیت تولید زغال‌‌سنگ با رشدی ۳۳ درصدی به ۷/۱ میلیون تن در سال خواهد رسید. در پی تصمیم دولت ایران مبنی بر قطع یارانه برق، پیش‌بینی می‌شود تولید زغال‌‌سنگ در ایران به شدت افزایش یابد.