افزایش نرخ محصولات پلیمری در رقابت

عکس: آکوسالمی

گروه بورس کالا-کتایون دارابی: فرا رسیدن آخر سال و هجوم خریداران روز گذشته در رینگ محصولات پتروشیمی سبب شد تا قیمت پلیمری‌ها بار دیگر در رقابت با رشد همراه شود.

به گفته فعالان اقتصادی، عمده خریداران در ماه بهمن و اسفند، دارایی‌های خود را صرف خرید محصولات می‌کنند و به این ترتیب در ماه‌های انتهایی سال بازار با روند رو به رشد قیمت‌ها مواجه می‌شود.با این حال، تاجران بازار طی دو هفته اخیر با وجود اینکه از روند رو به رشد بازار پتروشیمی‌ها ابراز خرسندی می‌کنند؛ اما از کند بودن خریدوفروش گله کرده و در انتظار بهبود بازار هستند.

آگاهان بازار دلیل ضعیف بودن خرید وفروش در بازار داخلی را رکود عنوان می‌کنند و معتقدند رکود طی ماه‌های اخیر سبب شد تا بخش عمده‌ای از محصولات پلیمری مصرف نشود، به همین دلیل هم‌اکنون تاجران تمایلی به خریدو‌فروش در بازار نشان نمی‌دهند.در این روز ۶۲ درصد معاملات در بورس کالا مربوط به گروه پلیمری‌ها، ۹۱/۶ درصد مربوط به گروه شیمیایی‌ها و ۳۰ درصد مربوط به گروه قیرها بود.

افزایش نرخ پلی‌استایرن معمولی و مقاوم

در این روز پلی‌استایرن معمولی ۱۵۴۰ پتروشیمی تبریز بیشترین افزایش نرخ را نسبت به هفته گذشته داشت، این کالا با رشد ۵۶ تومانی در معاملات بورس کالا رکورد دار رشد قیمت‌ها شد.این کالا در روز سه‌شنبه با نرخ یک هزار و ۳۳۷ تومان و حجم ۳۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۶۳۱ تومان خریداری شد.

در این روز همچنین پلی‌استایرن مقاوم ۷۲۴۰ پتروشیمی تبریز نسبت به هفته گذشته با افزایش ۴۱ تومانی مواجه شد. این کالا با نرخ یک هزار و ۳۹۰ تومان و حجم ۸۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۶۳۰ تومان خریداری شد.

یکی از آگاهان بازار در این باره می‌گوید: تولید اندک محصولات در پتروشیمی تبریز سبب شده است تا تاجران بازار بر کاهش و افزایش نرخ محصولات پتروشیمی تاثیر بگذارند.

در این روز نرخ پلی‌اتیلن ترفتالات گرید الیاف TG۶۴۱ پتروشیمی تندگویان نیز نسبت به هفته گذشته با رشد ۲۳ تومانی مواجه شد. این کالا با نرخ یک هزار و ۵۸ تومان و حجم ۲ هزار تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۱۲۸ تومان خریداری شد.

در معاملات روز سه‌شنبه قیمت پلی‌اتیلن سنگین بادی ۰۰۳۵ پتروشیمی بندرامام نیز نسبت به هفته گذشته با افزایش ۱۰ تومانی مواجه شد. این کالا با نرخ یک هزار و ۱۸۳ تومان و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۳۱۹ تومان خریداری شد.

کاهش ۱۷ تومانی نرخ PVC

به‌رغم ملتهب بودن بازار PVC طی هفته‌های اخیر، این کالا روز گذشته با کاهش نرخ ۱۷تومانی نسبت به هفته گذشته مواجه شد.

البته برخی از فعالان اقتصادی دلیل کاهش نرخ PVC را عرضه پتروشیمی غدیر در بورس کالا می‌دانند و پیش‌بینی می‌کنند طی هفته‌های آینده بازار این کالا همچنان با کاهش نرخ روبه‌رو شود.در این روز پلی‌وینیل کلراید ۶۵۵۸ پتروشیمی غدیر با نرخ یک هزار و ۵۰ تومان و ۱۰۰۰ تن عرضه شد که در رقابت رشد داشت و با قیمت یک هزار و ۱۱۵ تومان خریداری شد. پلی‌وینیل کلراید ۶۵۵۸ پتروشیمی بندرامام نیز در این روز با نرخ ۹۷۶ تومان و حجم ۱۵۰۰ تن عرضه شد که در رقابت با نرخ یک هزار و ۸۰ تومان خریداری شد.پیش‌تر سهلانی، مدیر بازرگانی پتروشیمی غدیر در گفت‌و‌‌گو با خبرنگار دنیای‌اقتصاد اعلام کرد که نرخ PVC این پتروشیمی بر اساس نرخ فوب تعیین می‌شود.

افزایش ۴۳ تومانی نرخ حلال ۴۱۰

در این روز قیمت حلال ۴۱۰ پالایشگاه اصفهان نیز نسبت به هفته گذشته با افزایش ۴۳ تومانی روبه‌رو شد. این کالا با نرخ ۵۵۳ تومان و حجم ۶۴۰ تن عرضه شد که ۵/۴۱۹ تن از آن خریداری شد.