عدم عرضه دوباره سودکاستیک داخلی در بورس کالا

کتایون دارابی

روز گذشته در معاملات رینگ پتروشیمی باز هم خبری از عرضه سودکاستیک داخلی نبود. به گفته فعالان اقتصادی، بازرگانی پتروشیمی طی سه هفته اخیر به دلیل عدم تحویل سود به خریداران از عرضه این کالا در بورس کالا منع شده است. به این ترتیب، در این روز بار دیگر سود وارداتی با نرخ ۴۰۰ تومان و حجم ۳۰۰۰ تن عرضه شد که تنها ۱۸۱ تن از آن خریداری شد.

به گفته آگاهان بازار از هفته آینده عرضه سودکاستیک بندرامام در بورس کالا از سر گرفته می‌شود. گفته می‌شود این کالا هفته آینده با نرخی بالاتر از سود وارداتی عرضه خواهد شد.

در این روز همچنین ارتوزایلین پتروشیمی بوعلی‌سینا و اسیداستیک پتروشیمی فن‌آوران با افزایش نرخ روبه‌رو شدند. ارتوزایلین در این روز ۱۹ تومان و اسید استیک ۳۰ تومان نسبت به هفته گذشته افزایش نرخ داشتند.

دیگر محصولات شیمیایی در این روز با نرخ پایه معامله شدند. به گفته فعالان اقتصادی به دلیل مصرفی بودن کالاهای شیمیایی، خریداران این گروه کالاها واسطه نیستند و براساس نیاز خود از بورس کالا خرید می‌کنند. محصولات آف‌گرید نیز در این روز با افزایش نرخ روبه‌رو شدند. به گفته آگاهان بازار افزایش نرخ پتروشیمی‌ها در بازارهای جهانی و اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در افزایش نرخ محصولات پلیمری بی‌تاثیر نبوده است.

کاهش دوباره نرخ جوش‌شیرین داخلی و عدم استقبال خریداران

در این روز همچنین جوش‌شیرین داخلی نسبت به هفته گذشته با کاهش نرخ مواجه شد. به گفته فعالان اقتصادی، افزایش واردات جوش شیرین به داخل کشور و همچنین ارزان‌تر بودن این کالا در بازار داخلی سبب شده است تا نرخ این کالا طی ماه گذشته کاهش یابد. جوش شیرین پتروشیمی شیراز در این روز با نرخ ۴۳۳ تومان و حجم ۱۰۰۰ تن عرضه شد که ۳۴۰ تن از آن توسط کارگزاران خریداری شد. هفته گذشته این کالا با نرخ ۴۵۶ تومان عرضه و معامله شده بود.

با وجود اینکه در معاملات این هفته بازرگانی پتروشیمی نرخ جوش شیرین داخلی را ۵ درصد نسبت به هفته گذشته کاهش داد با این حال کارگزاران اندکی نسبت به خرید این کالا اقدام کردند. در این روز همچنین آرگون پتروشیمی فجر و شیراز به ترتیب با نرخ ۱۲۲۹۴ و ۱۲۵۴۱ ریال و حجم ۳۰۰ تن عرضه شد که نهایتا ۱۱۵ تن از آن توسط کارگزاران خریداری شد.

پلی اتیلن سنگین OFF - I۴ درجه ۱ پتروشیمی مارون در این روز بیشترین افزایش نرخ را تجربه کرد.

این کالا در معاملات روز چهارشنبه ۱۶۴ تومان نسبت به هفته گذشته رشد نرخ داشت.